Mijn Berlingo start niet meer bij warme motor. De problemen zijn enkele dagen geleden begonnen. Als de motor koud is er geen probleem, is de motor warm is hij nog onmogelijk te starten. Laten afkoelen is de enige oplossing. Na een 20 tal minuten afgekoeld te zijn start hij opnieuw, echter moeizaam. Vandaag naar de garage geweest waar men er de diagnosecomputer bijgehaald heeft, resultaat, de inspuitdruk gaat niet hoger dan 95 Bar bij warme motor. Is de motor afgekoeld dan stijgt de druk snel door tijdens het starten en bij ongeveer 130 Bar slaat de motor aan. Volgens de garage kunnen er verschillende oorzaken zijn, of de injectiepomp, of de regelaar achteraan op de pomp of één van de injectoren die open blijft. Prijskaartje om het euvel op te lossen, vanaf 800 Euro…...Hallo? Heeft iemand ervaring met dit soort defecten? Alle info is welkom.
Thanks
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mijn BX starte in het begin met een warme motor ook K*T
oplossing toen veel GAS geven bijna vol gas dan starte hij wel..
oorzaak… defecte automatiche choke
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
heb je misschien wat meer info over de Berlingo?
benzine/diesel
km stand, bouwjaar enz enz
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
welkom op het forum btw
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik neem aan dat het om een Hdi gaat, als ikde drukken zo zie, en als een van je injectoren iets lekt dan kan er geen druk worden opgebouwd, of heel moeilijk, Bij Renault komt dit probleem met lekkende verstuivers bij de dci motoren nog weleens voor, waarom doet je garage niet eens een lektest om de retouropbrengst vanje verstuivers te meten, als een verstuiver duidelijk meer lek heeft dan de andere 3 dan is die aan vervanging toe. Maar een druk regelaar kan ook,maar dan zou je tijdens het rijden ook problemen kunnen krijgen door plotseling wegvallen van je vermogen.Laat ze eens een lektest doen.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Mc Dean:
Een choke komt er niet bij te pas, veel gas geven haalt ook niets uit, het gaat om een HDI diesel….
Duckpower:
Het is een HDI, bouwjaar 2000 en momenteel 89000 Km op de teller.
Mc Dean:
Thanks, heb de indruk dat ik hier nog zal vertoeven, het is immers niet het eerste (en enige) probleem dat ik met de wagen heb!
Bertje:
Eénmaal de wagen gestart is er geen enkel merkbaar probleem. De wagen rijd vlot en de motor draait heel soepel, vermogen is er voldoende. De theorie van een lekkende injector lijkt mij heel aanvaardbaar, ik weet echter niet of het mogelijk is om een lektest te doen bij deze motoren. Dit moeten ze in de garage maar eens nakijken. Wat de drukregelaar betreft, dit zou een regelaar zijn die achteraan op de injectiepomp staat. Klopt dit? Misschien nog een tip, de ellende is begonnen toen ik verleden week vrijdag de fueltank haast leeggereden heb. Het rode reserve lampje heeft toen gebrand. Zaterdagmorgen heb ik volgetankt, zondag heb ik niet gereden en maandag zijn de moeilijkheden begonnen. Gisteren heeft men in de garage een additief toegevoegd, nu heb ik wel de indruk dat het een ietsje beter gaat (Ik hoop dat het meer dan een indruk is!) Nog één vraagje, de drukregelaar zit met twee inbusbouten op de injectiepomp, kan deze zonder meer gedemonteerd worden? Is er een speciale procedure om de boel te ontluchten? De garagsist sprak van een klein half uurtje om deze te vervangen.
thanks…...
Hoeveel liter kon je er bij tanken want ik tank altijd als het lampje gaat branden en dan gaat er 50 liter in, dus 10 liter reserve nog in de tank aanwezig, maar als je hem helemaal leegereden hebt is het goed mogelijk dat er flink wat vuil toch in je brandstoffilter is terchtgekomen en dat deze gewoon vervuild is, deze kun je evt. zelf reinigen als je een beetje technisch inzicht hebt. wees wel heel voorzichtig, want er mag absoluut geen vuil in het brandstof systeem komen, ff een gewetens vraag, je hebt wel diesel getankt????? en geen benzine perongeluk.En die drukregelaar is zo vervangen, weet alleen niet of je een bosch of en siemens systeem hebt, ontluchten doeje met een balgje of gewoon doorstarten.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Hoeveel liter ik getankt heb weet ik niet exact meer, de naald duide wel een volle tank aan.
Ik heb inderdaad diesel getankt. Wat de drukregelaar betreft, ik ga deze zondag demonteren en nakijken, het brandstoffilter ga ik ook vervangen. Hopelijk krijg ik het probleem zo opgelost. Ik hou jullie in ieder geval verder op de hoogte.
mvg,
Luc
aan de drukregelaar zul je denk ik weinig zien, maar zorg dat je schoonwerkt want vuil is echt dodelijk voor een commonrail diesel
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Ik heb net het brandstoffilter vervangen en geloof het of niet maar het probleem was opgelost (was). Effen gaan rondrijden, goed warm gereden, stilgelegd, opnieuw starten zonder enig probleem. Dit heb ik verschillende keren gedaan, telkens met positief resultaat.
Thuis de wagen in de garage gezet, effen de boel opgeruimd en na een half uurtje opnieuw geprobeerd. Resultaat, de motor wil niet aanslaan! Vreemd, ik verander het brandstoffilter, alles werkt perfect, een half uur later is het weer van hetzelfde laken een broek!
Iemand hints?
Heb je het filter en eventuele afdicht ringen goed gemonteerd, als dat niet zo is kan je filterhuis “leeglopen” en loopt je brandstof terug naar je tank
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Alles is wel degelijk goed gemonteerd. Aan het teruglopen van de brandstof had ik ook al gedacht, blijkbaar is dit toch niet de oorzaak.
Morgen controleer ik de regelaar. Indien ik de regelaar verwijder komt er dan brandstof vrij? Het is een bosch injectiepomp dat gemonteerd is. Op de regelaar staat ook een connector, is dit de sturing van de pomp. Ik heb gemerkt indien dit connectortje verwijderd is de motor niet meer start. Weet er soms iemand een site waar ik een elektrisch schema kan vinden? ‘t is niet gezegd dat het een mechanisch probleem is, het kan evengoed van elektrische aard zijn. Als het maar de injectiepomp zelf niet is die moet veranderd worden.
mvg,
Luc
Als je de regelaar uitbouwd komt er wel iets brandstof vrij,maar dat is niet zoveel, en ja als je de stekker loshaalt zal ze idd niet meer aanslaan omdat er geen drukken gemeten worden en dus niets geregeld. Maar als het een elektronisch probleem is zal het storings lampje ook moeten gaan branden.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Bij dit soort problemen moet je beginnen met de volgende dingen te doen / meten:
Lage druk van de brandstof meten, voor en achter de filter.
Kijken naar het verlies van de injectoren.
Hoge druk meten (is blijkbaar al gebeurd met het diagnose toestel, deze is niet goed, maar kan dus aan een van de voorgaande zaken liggen).
Als je hierop een antwoord hebt, kan je een diagnose stellen of verder zoeken.
Wanneer de motor gestart wordt, duurt het dan lang voordat deze aanslaat?
De drukken moeten toch gecontroleedr woredn maar dat moet toch inde werkplaats maar voor zover ik het begepen heb konden ze met het diagnose stellen er niet veel uithalen, behalve dat de startdruk erg laag was, ik weet niet of er in d etank een losse opvoerpomp aanwezig is, deze zou onder warme omstandigheden ook dienst kunnen weigeren en dat is best te controleren en die druk moet je denk ik ook kunnen aflezen.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
bij een 2.0 HDI van Bosch is er een opvoerpomp in de brandstoftank aanwezig (bij een Siemens niet). Deze druk kan je niet met het diagnosetoestel controleren maar enkel met een afzonderlijke drukmeter die je parallel op het systeem zet.