afstellen handrem
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 15 maart 2009 07:51 PM

Hoi kan iemand mij vertellen hoe i mijn handrem kan afstellen.
Voor normaal parkeren functioneert hij goed maar op berghellingen , en daar hebben we dr hier nogal wat van, is het bijna onmoglijk om de wagen met de handrem stil te laten staan.

oh ja en hoe stuur ik een foto bij een bericht?

groeten
Gert-Jan Brink

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2009 10:31 PM
  [ # 1 ]

Per remblok de borgmoer (14) lossen en de stelbout (12) uitdraaien.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 maart 2009 10:34 PM
  [ # 2 ]

Zowel de borgmoer als de stelmoer zijn maat 14. Maar….bij de modellen tot 1969 is de borgmoer zelfs 16mm…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 maart 2009 11:53 PM
  [ # 3 ]

Wel even kijken dat de kabel niet verkeerd is bijgeregeld : de achterste aanslagen van de handremhefbomen moeten tegen de aanslagen staan met de handrem los . Anders eerst de kabel afregelen .

Dan kan je met de bout ( kop tussen hefboom en remblokje regelen tot vast en een vlakje ( zesde slag ) terug , met de moer borgen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 16 maart 2009 11:58 PM
  [ # 4 ]

Met een voelermaatje moet je een speling hebben tussen blok en schijf van 0.1mm.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 maart 2009 01:48 AM
  [ # 5 ]

Als je met aangetrokken/ingedrukte handrem heb gereden kan het zijn dat de blokjes verglaasd zijn en minder wrijving geven. Dan helpt alleen nieuwe blokjes. Bij een hydraulique kun je ook een versnelling inschakelen en vervolgens de koppeling met het hefboompje drukloos maken. (dan blijft ze in ieder geval staan!)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 maart 2009 08:43 PM
  [ # 6 ]

Als ik het zo hoor is het ongeveer hetzelfde als bij een eend met schijfremmen. bedankt voor de tips.
ik zal eens naar de blokjes kijken. Haal ik eventueel wel nieuwe op Citromobile , kben dat weekend toch weer ff in Nederland.
Ik heb zelf niet met de handrem erop gereden maar misschien de vorige eigenaar. Maar ik denk zelf dat het een kwestie is van stellen. ik trap nu het pedaal bijna tot op de bodem.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 maart 2009 11:49 PM
  [ # 7 ]

Ik weet niet, hoor: bij mijn auto is de parkeerrem altijd al behoorlijk matig, ook al zou alles in orde moeten zijn v.w.b. de afstelling. Ik zet de auto voor de zekerheid standaard in de versnelling op hellingen. Bij het starten dan de voet op de rem - en tot op heden had altijd nog remdruk beschikbaar Smile
Aan gezien jaaaren terug mijn GSpecial ook al een waardeloze handrem had, ga ik er eigenlijk maar van uit dat het een typische Citroenkwaal is.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 19 maart 2009 12:06 AM
  [ # 8 ]

de handrem, het laatste type is niet selcht, vind ik. Ik kan er redelijk op thuis komen, als het nodig is.
Natuurlijk is dat ook wel nodig met een halfautomaat. Die blijft na een stukje rijden niet uit zichzelf staan.

Dus afstellen die dingen! het kan bij druk verlies toch je redding zijn.

.komma

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 maart 2009 09:50 AM
  [ # 9 ]

Bij serieuze hellingen wielen maximaal gedraaid (bij voorkeur naar stoeprand) en zorgen voor een wigje achter een achterwiel, eventueel met touwtje aan de achterbumper.

(Dan kun je wegrijden en later op een vlak stuk je wigje aan boord hijsen Wink  , maar dat is meer een caravanning-tip).

knuffel

Profiel  
 
d_special
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 19 maart 2009 02:36 PM
  [ # 10 ]

handrem afstellen

let wel het is een parkeerrem. deze is volgens de wet minder streng aan de werking te testen.
als de werking maar gelijk is dan is het bijna altijd goed.

Parkeerrem
Artikel 2.8.18 - Berekening remvertraging
Indien de controle van de remvertraging van de parkeerrem van een personenauto of een bedrijfsauto
met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg plaats vindt door middel van een
beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank, moet de bij de remproef behaalde
remvertraging worden berekend door de remkrachten aan de wielen te delen door de op het
kentekenbewijs vermelde massa van het ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg.

gr. Rens

id19b 1970,  gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 27 maart 2009 12:21 AM
  [ # 11 ]

ok handremmen gesteld . op een brug is het redelijk te doen denk ik maar onder de auto liggend heb ik toch wel ff lopen schelden. grrrrr Evil or Very Mad

voel me ondanks krik en 2 steunen ook niet zo veilig onder een auto op straat. Afijn binnenkort moet ze sowiezo de brug eens op om de onderkant bij te kunnen werken.
en ik zag dat ik mn lekzakken achter kan vervangen, 1 is nog geen 2 jaar oud…
er liep uit 1 een plasje LHM in de hoosgte stand. onder het rijden lekt het niet, er zit een klein gaat je in. Ik laat het ff zitten tot na Citromobile, kan ik daar mooi nieuwe kopen. Als ik ze in Noorwegen bestel kosten ze me per stuk 60 euro excl verzendkosten.. Confused

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook