Iemand anders ook last van ongelijke banden slijtage achter :
Bij mij zijn vandaag 3 banden vervangen. Beide voorbanden en rechts achter. Links achter zat nog 3,7 mm op terwijl rechts achter het minder dan 1 mm was (helaas wil de lease de 3,7 mm nog niet vervangen ... dus over een paar weken maar weer een pitstop maken).
De voorbanden waren beide 1,7 mm dus die lopen wel in “de pas”.
Dit is mijn 2e “banden wissel” en ook bij de eerste was rechtsachter veel verder versleten dan links achter. Toen wel de nodige zaken uitgebalanceerd en uitgelijnd, maar dat is dus toch niet de oorzaak ...
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Mja bij mij zal alle banden even ver versleten (per as dan bedoel ik)
Maar even iets anders, mag dit wel rondrijden met een groot verschil op profiel?
Ik dacht het niet, en het lijkt me ook logisch dat dit niet mag. Je nieuwe banden hebben 7 mm profiel ongeveer de andere band de helft. Toch wel een zeer groot verschil
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Bij mij ook gelijke slijtage. Ik kan alleen maar bedenken dat er toch een probleem in de uitlijning zit.
Vreemd
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
is er recentelijk iets gebeurd met de piccasso ? (stoep rand oid)
wat is de Km stand ?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
km stand 100.000 staat er onderaan in zijn onderschrift
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
geen stoepjes o.i.d. geraakt.
Volgens de garage is het rijden met profiel verschil geen probleem .... en de lease vervangt niet als het profiel nog meer dan 2 mm is. Uitlijning e.d. zijn volgens de garage ook in orde.
Ik kijk het even een poosje aan en dan gewoon naar de profile of kwikfit.
C4GP 1.6 HDiF EB6V - Met 162.000km op de teller ingeruild voor een Skoda SuperB
Onregelmatige banden slijtage
Bij mij exact hetzelfde.
Maandag zijn 3 banden vervangen, links achter is erop blijven zitten.
Vind het vreemd dat men dit doet.
C4GP 1.6 HDIF EB6V
Bij mij hetzelfde probleem. Bij het monteren van mijn winterbanden afgelopen november waren drie banden (2 voor en RA) minder dan 1,5 mm en LA nog 2,9 mm.
Dus ook onregelmatige slijtage. Ben benieuwd wat ik volgende week terug krijg bij de bandenwissel; zullen wel 3 nieuwe en 1 oude zijn.
Er is eens iets genoemd (in ander topic) over mogelijke scheefstand van de achteras. Dat zou een verklaring kunnen zijn….....
Zal straks mijn winterbanden eens bekijken of het daar ook zichtbaar/meetbaar is.
Bij mij zit het niet in de bandenspanning, want die houd ik wel bij.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
vandaga ook een piccaso gehad 40.000km
LV en RV 1.5 RA 1.6
LA 2.8
.... is echt wat aan de hand maar wat ....
trouwens zit er bij ullie ook LPG onder?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bij de TS is het een hdi, dus dat van de LPG kan niet kloppen.
Blijkt dus wel meer voor te komen.
Eigenaardig
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Er lijkt bij deze voorbeelden wel een systeem in te zitten, bijna allemaal hetzelfde…....
en nee, er zit geen LPG onder mijn diesel
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
MarcoC4HDi schreef:Er lijkt bij deze voorbeelden wel een systeem in te zitten, bijna allemaal hetzelfde…....
en nee, er zit geen LPG onder mijn diesel
grapjas
maar goed er lijkt mi jtoch iets structureel mis met de uitlijning of iets degelijks vafabriek zal eens kijken als ik de uitlijn gegevens te pakken kan krijgen
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Als er iets dus structureel niet goed is met de uitlijning van de achteras, dan moeten wij dat toch ook wel merken met het rijden ?
De auto spoort goed en rijdt recht, behalve bij een beetje zijwind, maar daar is al genoeg over geschreven op het forum….(wel irritant trouwens die hoge mate van zijwindgevoeligheid)
Misschien heb ik wel veel last van wind van links, dat daarom rechtsachter wat harder slijt…...
Misschien dat je wat kunt vinden “citroënmonteurtje”, ik hoor het graag van je; of beter, wij horen het graag van je.
Hallo,
Ik hoop toch niet dat jullie met al deze onzin naar de garage gaan.
Het is namelijk heel normaal dat de band rechts achter sneller slijt dan de band links achter.
Een bocht naar links is namelijk langer dan een bocht naar rechts. In de bocht neemt dan ook de kracht op de achterband toe.
Dit is de enige reden dat de rechter achterband sneller slijt.
Ook bij andere automerken is dit het geval.
Ton Rozema
Ton, ik heb de neiging iedereen onmiddellijk te gelover maar jouw verklaring lijkt mij niet realistisch.
In Engeland zijn de banden op een andere manier aan het slijten ?
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus