Blueduck schreef:Ok, die xanten en bixen enzo kunnen dus ook zuinig rijden…. Maar wat betaal je dan aan wegenbelasting en verzekering per maand?
Voor een ZX/BX diesel, c.a. 55/maand.
Mijn Xantia kost €75/maand aan WB en nog eens €75/maand aan verzekering, voor dat bedrag heb ik WA+ met alle opties erbij zoals pechhulp, inzittende verzekering, etc.
Als ik de kosten per 1000km vergelijk, dat is namelijk zo een beetje de actieradius van een diesel:
Xantia 1.9D: € 65/1000km ( 1 op 16, €1,05/L), WB €75/maand
Xantia 1.8i: €108/1000km ( 1 op 12.5, €1,35/L), WB €40/maand
Het verschil heb je na 1000km er al uit, na 1 tankbeurt dus
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
ZX1.4i schreef:Blueduck schreef:Ok, die xanten en bixen enzo kunnen dus ook zuinig rijden…. Maar wat betaal je dan aan wegenbelasting en verzekering per maand?
Voor een ZX/BX diesel, c.a. 55/maand.
Mijn Xantia kost €75/maand aan WB en nog eens €75/maand aan verzekering, voor dat bedrag heb ik WA+ met alle opties erbij zoals pechhulp, inzittende verzekering, etc.Als ik de kosten per 1000km vergelijk, dat is namelijk zo een beetje de actieradius van een diesel:
Xantia 1.9D: € 65/1000km ( 1 op 16, €1,05/L), WB €75/maand
Xantia 1.8i: €108/1000km ( 1 op 12.5, €1,35/L), WB €40/maandHet verschil heb je na 1000km er al uit, na 1 tankbeurt dus
Ik betaal momenteel € 52 pm belasting en € 24 verzekering (WA+beperkt casco), tezamen € 76. Alternatief voor mijn diesel zou zijn een Troen met G3 LPG installatie, maar zie maar eens een scherp geprijsd 2e handsje met een LPG G3 installatie te vinden. Ik gebruik mijn ZX voornamelijk voor woon-werk verkeer (80 km per dag), maar mijn auto is tot nu toe onverwoestbaar. Alleen geen drol meer waard dat dan weer wel.
Zuinig rijden is nu helemaal lonend aangezien ik in korte tijd ruim € 10 per tankbeurt meer betaal dan voorheen. Ooit, heel vroegah…..ergens in 1992 betaalde ik € 0,48 (ƒ 1,06) voor een liter diesel, nu bijna 1 €. En daarvoor heb ik auto’s op LPG gereden, ƒ 0,37 cent voor een liter. Tja dat is wel andere koek.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik betaal per maand wel meer dan wanneer er een AX voor de deur zou staan ja. Toevallig pas uitgerekend:
AX: 54 euro verzekering p/m
WB: 13 ofzo euro p/m
Xantia:
verzekering: 74 euro p/m
WB: 44 euro p/m
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
BX Turbo D12 (diesel)
Wegenbelasting: 55 E per maand
Verzekering: 20 E per maand (alleen WA emerpark)
Verbruik. Afhankelijk van mijn rechtervoet tussen de 1 op 13 en 1 op 18
Overige kosten onderhoud…. zie dat andere draadje..
Marten
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Blueduck schreef:Patje telt niet mee met zn lpg klassieker. Das gewoon de staat een poot uitdraaien wat hij doet (en wat veel meer mensen zouden moeten doen hahaha )
OK, dan ga ik ook maar niet opnoemen wat ik kwijt ben een belasting (mwhaaahaaa ) en verzekering…
OK, dan toch even de verzekering, gewoon om een beetje de gek aan te steken. Dat is iets van €120,- per jaar incl. inzettenden verzekering.
Mijn 2CV zit op ong. €80,- incl. inzittenden en €9,- belasting per maand.
Maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat het onderhoud van deze wagens even andere koek is t.o.v. een modernere wagen.
Het heeft zijn voors en tegens, maar bovenal is het gewoon leuk!
hogervp schreef:Ik gebruik mijn ZX voornamelijk voor woon-werk verkeer (80 km per dag), maar mijn auto is tot nu toe onverwoestbaar. Alleen geen drol meer waard dat dan weer wel.
Dat is zo met Citroen, maar goed voor een auto die heel weinig waard is zijn het toch fijne en degelijke auto’s. Mijn Xantia ziet er nog prima uit, maar is niet veel waard, kan mij dat schelen, ik zweef lekker zuinig en gekoeld als het buiten warm is
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1 op 12,5 met een xantia 1.8???
doe mij er maar een! Ik heb 300.000 km met een 1994 Xantia 1.8i gereden en neem van mij aan dat ding rijdt gewoon 1 op 10 als je normaal rijd. Anders is het al heel snel 1 op 8!
Dus is het benzine/ diesel verhaal nog veel gunstiger!
ook kost zo’n 1.8i meer aan onderhoud dan een 1.9D of HDI.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:1 op 12,5 met een xantia 1.8???
Die 1 op 12,5 is het gecombineerd verbruik volgens de autoweek database
Is zo’n Xant met 1.6i benzine motor nou veel zuiniger? Of moet die 1.6i er zo hard aan trekken om dat gewicht van zijn plaats te krijgen dat het weinig uitmaakt of je 1.6 of 1.8 xant rijdt?
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een 1.6 moet echt hard werken om die 1200 kg op gang te brengen, en bij 160 is het op. Een berg wil je al helemaal niet tegenkomen!
De 1.8 gaat het wat gemakkelijker af, maar echt veel heeft ie niet over. Een 1.6 verbruikt dus gewoon net zo veel als een 1.8. Ik heb met beide gereden, en een 1.6 is echt armoede, een 1.8 gaat wel, maar eiegnlijk moet je gewoon een 2.0 of 18i 16 v hebben. Die laatste is perfect voor de xantia, en is ook weer zuiniger als de standaard 1.8 i.
En , NOOIT een 1.8i 8v op LPG, want dat is echt een ramp!!!
let ff op: kilometerstand 45.000, kleppen stellen, 80.000 koprevisie. 120.000 kleppen stellen, 160.000 kop gaar, nieuwe lpg kop. 200.000 km, zuigers gaar, nieuwe zuigers. 240.000 verbrande uitlaatklep. 300.000 drijfstanglagers gaar. 320.000 auto uitgebrand, kortssluiting in kachelblower.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:1 op 12,5 met een xantia 1.8???
doe mij er maar een! Ik heb 300.000 km met een 1994 Xantia 1.8i gereden en neem van mij aan dat ding rijdt gewoon 1 op 10 als je normaal rijd. Anders is het al heel snel 1 op 8!
Dus is het benzine/ diesel verhaal nog veel gunstiger!
ook kost zo’n 1.8i meer aan onderhoud dan een 1.9D of HDI.
Dan heb je wel een hele zware rechtervoet als je 1 op 8 rijdt
Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf is 1 op 12-13 rijden echt geen enkel probleem voor mijn 2.0 Xantia.
langere stukken is 1 op 14 eerder regel dan uitzondering.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, dat kan wel kloppen.
Mijn Ma heeft een 2.0i VSX automaat, uit ‘95 en daar rijd ik makkelijk 1 op 11 a 12 mee.
mijn rijstijl met de 1.8i was heel normaal, gewoon 120 a 130, en veel snelweg!
Maar, die 1.8 moet harder werken als de 2.0, en dat scheelt ook weer peut!!
Voor mij nooit meer een 1.8i, ik heb nu een XM v6 exclusive, ook automaat, uit 1999 en die rijd met gemak 1 op 10 bij 130km/h.
Weegt wel 1500kg en heeft 194 pk!
En, gaat NOOIT stuk, echt nog niets ergs mee gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met de AX 1.1 rijdt ik ongeveer 1 : 14,5.
Met de AX 1.4 GT haal ik 1 : 12
Praktisch alles binnen bebouwde kom.
Citroen AX 1.4 GT ‘91
Citroën AX 1.1 First Injection ‘91