Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb de wagen die je beschrijft met stalen veren. Ik had liever de HP gehad, maar dat lukte niet met mijn budget.
De stalen veren zijn trouwens zeer comfortabel, merkelijk beter dan de vorige auto’s waarmee ik gereden heb.
Peteryed schreef:
daarom rij je c4 zeker,,
maar wat ik niet begrijp is dat men nu allemaal HP roept zonder met de wokkelversie gereden te hebben en wat mij nog meer verbaasd???
toen ik een aantal jaar geleden mij hier aanmelde met mijn C5 van 2005 las ik constant berichten van een C5 veert niet zo als een xant of een bx
dus geen echte citroen en geen fatsoenlijke hp…
en nu opeens is het weer goed genoeg als hp…????
nogmaals ik heb gevreesd toen ik mijn Ph3 kocht met wokkels en ik moet eerlijk toegeven dat deze auto veel fijner rijdt dan de vorige c5 met hp waarin ik bijna 4 jaar gereden hebt..
dus als iemand uit een ander merk komt hoeft hij in mijn ogen zeker niet voor de HP variant te gaan…
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
ronama schreef:
nogmaals ik heb gevreesd toen ik mijn Ph3 kocht met wokkels en ik moet eerlijk toegeven dat deze auto veel fijner rijdt dan de vorige c5 met hp waarin ik bijna 4 jaar gereden hebt..
Idd dit zegt men ook in diverse testritten van bvb autogids. De wokkels rijden schijnt aangenamer. Volgens hun is de wokkel versie van de C5 1 van de aangenaamst rijdende berline’s op de markt.
Terwijl niet iedereen zo weg is van het zweverige en wazige weggedrag van een HP versie.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Een 2.2 versie ligne business..hmm, ja daar had ik nog niet aan gedacht. Is geen slechte optie, want dat maakt bijzonder weinig uit met de comfort versie. Ik zal ze eens goed vergelijken.
Een collega schijnt in een 2.0 automaat te rijden, die heeft ook HP. Ik zal eens vragen of ik daarin ook eens mag rijden, dan heb een vergelijk.
Een E serie moet ik niet in rijden, want die valt helaas buiten het budget.
Bedankt voor de tips zover.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
picassoke schreef:Terwijl niet iedereen zo weg is van het zweverige en wazige weggedrag van een HP versie.
Is er sprake van wazig weggedrag in de HP-C5? Dat zou dan een aardige achteruitgang zijn t.o.v. de XM met hydractief.
Komodo, ga idd gewoon in de verschillende versies rijden en trek je conclusie!
picassoke schreef:
Terwijl niet iedereen zo weg is van het zweverige en wazige weggedrag van een HP versie.
Wat een gelul weer… maar goed, ik zou ze gewoon beide even proberen!
ik denk dat picassoke het anders bedoeld dan wij het lezen…
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
ronama schreef:ik denk dat picassoke het anders bedoeld dan wij het lezen…
Blijkbaar
Ik bedoel het minder directe wegcontact. Je hebt zo geen voeling tussen stuur/banden/weg als met een wokkelversie.
Dit viel mij toch op toen ik met de HP versie reed ivm de wokkelversie, ik kan het moeilijk anders uitleggen. Het geeft een ander gevoel. Zeker als je nog nooit echt een HP versie gereden hebt, of zelf gereden hebt, en je alleen nog maar “normale” ophangingen gereden hebt is het toch iets dat anders aanvoelt.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
ronama schreef:Peteryed schreef:
daarom rij je c4 zeker,,
Ik had een heel ander soelaas geschreven omtrent de opmerkingen van een iemand die mijns inziens te vaak te negatief is over Citroen op dit forum en niet altijd begrijpt waarom je Citroen rijd. Je rijd dit niet omdat je messcherp stuurgevoel wilt hebben.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
picassoke schreef:Ja die HP, velen zeggen een grote citroen moet ze hebben. En het is idd een typisch kenmerk van citroen. Maar de dag van vandaag is er eigenlijk nauwelijks een bijdrage van het systeem tov de klassieke metalen vering.
De metalen C5 ophanging is volgens sommigen zelfs aangenamer door het directere stuurcontact. En voor comfort is er (hetzij in beladen toestand) geen verschil. Je mist wel het wiegende gevoel, maar ook daar moet je voor zijn of niet.
Dus HP vering nodig voor het comfort? Nee, een andere C5 is even zacht. En als je even met een E klasse meerijdt zal je verschieten wat er allemaal mogelijk is op comfort vlak met metalen veren.
Ik snap niet wat hier negatief aan is, het is gewoon de waarheid. Voor het comfort moet je niet voor de HP versie gaan want het verschil met de stalen veren is miniem. En ook ik rij geen citroen omdat ik messcherp door de bocht wil. Maar het gaat hier om het al dan niet kiezen voor een HP vering. Dus vanuit dat oogpunt denk ik dat mijn bovenstaande reactie gewoon objectief is.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 7813
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zal eens kijken of ik vanmiddag nog een stukje in de C5III met HP kan sturen. De versie met stalen veren heb ik al eens gereden, dan kan ik uit ervaring melden wat nu de verschillen zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
picassoke schreef:
Ik snap niet wat hier negatief aan is, het is gewoon de waarheid. Voor het comfort moet je niet voor de HP versie gaan want het verschil met de stalen veren is miniem. En ook ik rij geen citroen omdat ik messcherp door de bocht wil. Maar het gaat hier om het al dan niet kiezen voor een HP vering. Dus vanuit dat oogpunt denk ik dat mijn bovenstaande reactie gewoon objectief is.
Dat jou uitspraken objectief zijn betwijfel ik. Als je comfort belangrijk vindt dan wil je het beste van het beste. Dus kies je gewoon voor HP vering. Een audiofiel maakt gebruik van dikke kabels en gouden pluggen voor een iets beter geluid. Iemand die snel door bochten wil gaat zijn auto een beetje verlagen voor een beter stuur gevoel en wegligging. En ga zo maar door. Er is gewoon verschil tussen HP en staal, en dit wordt door iedereen bevestigd behalve door jou? Hoe kan je dan nog zeggen dat je objectief bent? En een E klasse is een andere auto als een C5.
Maar goed ik ga nu maar weer on-topic.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Vraag het aan ronama of aan menno.
De HP vering is mss iets comfortabeler, maar het verschil is hoe dan ook miniem. Er zijn veschillen bvb in beladen toestand, of op hogere snelheden. Maar verder is er geen verschil of nauwelijks. Dwarsnaden en riooldeksels worden zelfs duidelijk doorgegeven.
Wat je wel moet missen is het wiegende gevoel, het gevoel van op een waterbed te rijden. En dit geeft een groot gevoel van zachtheid. Maar het is zuiver een gevoel. Al doet dit natuurlijk wel veel.
Maar nu dus terug on-topic.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb met allebei gereden, met HP en zonder HP, ze zijn allebei erg comfortabel, maar ik merk wel veel verschil. Een HP versie ligt veel vlakker en rustiger op het wegdek. Verwacht echter geen CX comfort van een HP versie….
Let maar eens op als je op de snelweg zit en er komt er een voorbij, dan zie je duidelijk dat een HP versie dansende wielen heeft, een wokkel-versie heeft dit niet.
Ligne business is wel mooi hoor met dat ingebouwde navi-scherm!
Gewoon even met allebei rijden en je keus maken!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?