






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik dacht al toen ik de ‘kleine’ turbodiesel weer eens gestart had, wat maakt daar toch zo`n piepend geluid
Even de kap opengetrokken (figuurlijk dan) en de schuldige dus al snel ontdekt…
Is zoiets nieuw verkrijgbaar? Ik vind `m op hbase niet…. Enig idee wat dat kost?
Wel balen, ik had d`r zaterdag uit willen laten voor een ritje Barneveld, maar nu ‘moet’ ik de Limousine maar weer meenemen
Het betreft natuurlijk een TRD2 turbodiesel motor…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
De spanrol is te koop bij CX Basis voor ongeveer 85 euro, en zit ook bij de Citroën C25 D.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Om zeker te zijn dat je de CX niet meteen stil moet zetten, even ontspannen en kijken hoeveel speling dat ding heeft.
ff wat smeerolie erin spuiten alstie draait, dan stopt hij misschien met piepen. Die spanrol gaat niet zomaar kapot, zeer waarschijnlijk kun je er nog wel mee doorrijden. Wel op zoek gaan naar een andere natuurlijk.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ernst23 schreef:Om zeker te zijn dat je de CX niet meteen stil moet zetten, even ontspannen en kijken hoeveel speling dat ding heeft.
ff wat smeerolie erin spuiten alstie draait, dan stopt hij misschien met piepen. Die spanrol gaat niet zomaar kapot, zeer waarschijnlijk kun je er nog wel mee doorrijden. Wel op zoek gaan naar een andere natuurlijk.
Ik ben relaxed!!
Maar goed, het gaat me er meer om dat de riemen er niet aflopen… Er zit nu namelijk niets dat de riemen nog op z`n plaats houdt (behalve een beetje spanning), ze lopen dus ook rustig tegen elkaar aan met als gevolg ook nog eens extra slijtage aan de riemen zelf.
Ik ga eens neuzen bij CX Basis…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb eens bij CX basis geneuzeld en die hebben `m idd. Maar als ik daar het plaatje zie, valt het met die groeven waarvan ik had verwacht dat ze erin hadden moeten zitten nog wel mee. Ik vermoed dus dat ik af kan met het spannen van de snaren.
Maar nu, is hier nog een ‘juiste’ methode voor? Is het makkelijker met iemand erbij? Ik heb dit nog nooit gedaan ops:
Alle tips/pointers zijn welkom
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een spanrol heeft een as waaromheen ie draait en een borg bout/moer. Zoek die op. Draai de asbout/moer een half slagje los. Draai de borg 1 slag los. ( in jouw geval zou ik het hele ding er even af pakken en olien).
Beweeg de rol zo dat de snaren strakker gaan staan. Bijvoorbeeld met een bandenlichter als hefboom. Houd em vast terwijl je de borgbout vast zet. Darna de asbout vastzetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
bogaard77 schreef:Een spanrol heeft een as waaromheen ie draait en een borg bout/moer. Zoek die op. Draai de asbout/moer een half slagje los. Draai de borg 1 slag los. ( in jouw geval zou ik het hele ding er even af pakken en olien).
Beweeg de rol zo dat de snaren strakker gaan staan. Bijvoorbeeld met een bandenlichter als hefboom. Houd em vast terwijl je de borgbout vast zet. Darna de asbout vastzetten.
Net zo simpel als ik gehoopt had…. toch prettig om het even bevestigd te krijgen Ik ga er straks eens mee stoeien en het ding gelijk even olien.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
ik heb ook een piepende spanrol op mijn 81 break, is het lager te vervangen of moet je voor een nieuwe spanrol gaan? is het een idee om er een skf lager in te maken?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wat voor motor hebben we het nu over?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
het gaat om een 24 1ste type (ds blok) zonder airco