beste ervaringsdeskundigen
kan iemand mij vertellen hoe ik de handrem van een serie 2 moet afstellen.
de hendel staat nu zowat verticaal, daar zal de apk keurmeester vast niet blij mee zijn, of hoort dat zo bij een CX.
Allereest moeten de handremkabels goed zijn, dwz. geen opgestroopte buitenkabels, de dikte van de voorremschijven mogen niet minder zijn dan 18 mm., het handremmechaniek moet in orde zijn en de blokjes mogen niet versleten zijn.
Het afstellen gaat met de ronde exentrieken [het scharnierpunt van het mechaniek] totdat het handremblokje nét vrijloopt op de schijf.
Van tevoren de handremkabel en de veer tussen het mechaniek losnemen. Sta je op straat, blokkeer dan de achterwielen.
dat is niet het leukste klusje bij een cx.
voorwaarde is inderdaad dat al het materiaal in goede staat moet zijn.
en dan met name de mechanieken die beide kanten met elkaar verbinden.
die willen wel ruim worden, en dan krijg je ze niet goed afgesteld.
een ander mogelijk probleempje is dat de uiteinden van de kabels al vrij snel tegen de binnenkant van LM velgen kunnen lopen.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ok bedankt voor de tips. Ik ga het dit weekend proberen. Er staat pas 50.000 kilometer op de teller en de schijven en blokken waren op het eerste gezicht nog behoorlijk dik. Wel vreemd dat de handel nu al zo’n grote vrije slag heeft.
Ik heb stalen velgen op mijn 22 TRS dus dan hoop ik maar dat de kabels er niet zo snel tegenaan lopen.
Als de binnenkabel tegen de velg gaat lopen, is of de buitenkabel gebroken of is er op een verkeerde manier de handrem gesteld.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
DSuper5 73 schreef:Ok bedankt voor de tips. Ik ga het dit weekend proberen. Er staat pas 50.000 kilometer op de teller en de schijven en blokken waren op het eerste gezicht nog behoorlijk dik. Wel vreemd dat de handel nu al zo’n grote vrije slag heeft.
Dat is vrij normaal, mijn handrem moest na 20.000 km ook weer flink bijgesteld worden.
bedankt voor alle tips.
Ik ben er niet helemaal achter gekomen hoe het werkt met de excentrische rondjes er dergelijken, maar heb aan weerskanten de binnenkabels strakker gedraaid op de klauwen zelf. dat was al een hele verbetering dus daar laat ik het voorlopig bij.
te strak is ook niet goed, dan zitten je blokjes continue tegen de schijf aan en dat genereert warmte/ snel versleten blokjes. Een vak apart om deze af te stellen, door ouderdom zitten de mechaniekjes ook nogal eens vast