Hoi!
Ik wilde het eigenlijk al op de sleutelbijeenkomst in Leek doen (in de hoop dat daar iemand zou weten hoe dit gaat), maar de dag was alweer voorbij door andere reparaties, voordat ik het wist. Is er hier iemand die mij uit kan leggen hoe ik te werk moet gaan? Beide kogels moeten vervangen worden, zowel links als rechts.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Geen idee, heb het zelf nog niet gedaan. In de vraagbaak staat een flink verhaal waar ze de fusee en de wielnaaf willen uitbouwen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Iemand anders een idee? De Haynes is overigens al in bestelling
Animal triste post coitum
Serge schreef:Iemand anders een idee? De Haynes is overigens al in bestelling
Volgende meeting organiseren, zodra de Haynes binnen is
Ik heb de topicnaam ff veranderd en aangepast aan de volgende handleiding voor de reparatie. Hier hebben anderen vast ook nog eens wat aan. Met dank aan Jaap van XMNL!
“VEERPOOT UITBOUWEN
Tsja, dat moet je van onderaf bekijken (auto in de hoogste stand, motor
laten draaien, en dan met een lamp van onder in de veerschotel
schijnen). Eventueel de hoes lostrekken (is wel lastig weer terug te
zetten). Als je daar scheuren in het rubber ziet, of je ziet dat het
rubber is losgelaten, dan veerschotel vervangen.
Het vervangen voor de deur is volgens mij wel te doen, als je goede
assteunen hebt. Ik zou het als volgt doen:
- op assteunen zetten (zie het verhaal over hydraulische druk en zo in
de veerbollen draad)
- vering in laagste stand
- wiel zo ver als mogelijk omhoog tillen zodat er zo weinig mogelijk
olie nog in de veerpoot aanwezig is
- veerbol demonteren
- leiding losmaken
- in de wielkast: LHM retour van de veerpoot lostrekken
- bout losmaken die de fusee op de veerpoot klemt
- met behulp van of wrikijzer of zo de veerpoot uit de fusee helpen. Als
het de linkerkant is: Pas op dat de fusee niet naar buiten kantelt, want
dan trek je de aandrijfas uit de bak, wat voor een plas bakolie onder je
auto zorgt. Het is handig om met z’n tweeen te werken.
- bovenop de 4 bouten rond de veerschotel losdraaien, veerpoot
inschuiven (pas op er komt een boel olie uit boven, dus wat doeken
klaarleggen) en je kunt de veerpoot uit de wielkast halen.
- je kunt kiezen om alleen de veerschotel te vervangen (moer bovenaan de
veerpoot losdraaien), maar ik zou het geheel vervangen.
- daarna weer in omgekeerde volgorde alles terugzetten. Het lastigste is
om de fusee op de veerpoot te schuiven, dit kost wel wat kracht, en je
moet de verdikking precies in de sleuf van de klem schuiven (misschien
komt een potkrikje van pas onder de fusee om wat te helpen, let wel op
dat je dan de wagen niet van de assteunen tilt).”
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ik heb de topicnaam ff veranderd en aangepast aan de volgende handleiding voor de reparatie. Hier hebben anderen vast ook nog eens wat aan. Met dank aan Jaap van XMNL!
XMNL Jaap schreef hierover:
> alle eer moet naar Bas van Klinkenberg! was zijn verhaal toen hij
> nog niet in zijn gerestaureerde CX reed….....
>
> grts Jaap
Idd, correctie, het originele verhaal is van Bas van Klinkenberg. Ik heb trouwens de aanjager ook weer écht aan de praat gekregen. De doorgebrande connecter bleek maar een incident te zijn, want kort daarna begon het systeem weer te haperen. Ik heb uiteindelijk jouw verhaal over die transistors er nog eens bij gepakt, de aanjager uitgebouwd en die printplaat eruit gewurmd. Die bleek een beetje gaar te zijn en dat eigenaardige aarde-verbindingkje zag er ook vrij gammel uit. Uiteindelijk alle koperbaantjes even langsgetrokken met een soldeerbout en die aarde- verbinding goed schoongemaakt en rechtgebogen en viola; het systeem werkt weer vlekkeloos. Erg fijn, zeker met dit weer!
Animal triste post coitum
Serge schreef:Erg fijn, zeker met dit weer!
Dat zeg ik.
Maar die torren waren nog goed?
Het stomme van de plaats van die module is natuurlijk dat alle zeiknatte buitenlucht er langs komt. En dan wil een printplaat en alle contacten er op wel corroderen…
RD
Ze zien er wel net zo verroest uit als die op jouw fototje, maar ze doen het er niet minder om. Ik moet wel zeggen dat ik het niet gecontroleerd heb, maar ik heb ook niet het probleem zoals jij dat beschreef van jouw situatie. Dus dat zal wel goed zitten.
Animal triste post coitum
Ziezo de veerpoot-schotel is vervangen. Ff 4 assteunen opgehaald bij de groothandel; dat scheelde me de helft in vergelijking met de prijs van de lokale autoboer (€25) en waren ook tüv getest. Hoedanook, met bovenstaand verhaal in m’n achter-ei aan de slag gegaan. Het stelde idd niet zo heel veel voor. Het enige wat ik vergeten was, was om de veerpoot [nadat ze in de laagste stand stond] even omhoog te krikken, zodat er zoveel mogelijk LHM (spoelolie in mijn geval(maandag afspraak met Chyparse)) uit de poot geperst wordt. Nu lag het op straat . Na het demonteren van de oude schotel, zag ik pas goed in welke slechte conditie deze verkeerde. Dat ding was al zo doorgeroest dat ik er misschien niet eens de herfst mee had gehaald. Een persoonlijke leuke ontdekking vond ik dat LHM een prima kruipolie is; de 4 moeren van de schotel leken in 1ste instantie wel vast gelast, maar na wat LHM (was de enige olie die ik bij me had) en een paar minuutjes, gingen ze los als een raver op E.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
nog fotootjes gemaakt met LHM besmeurde vingers?
ieksEmmu schreef:nog fotootjes gemaakt met LHM besmeurde vingers?
Ik had een hobby-dagje ingelast, gisteren, dan ga ik niet werken
Animal triste post coitum
Heb jij dan niet van je hobby je werk gemaak?
Gr G
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Nee; van m’n werk m’n leven
Animal triste post coitum