












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zoals bij wel meer mensen met een CX (Serie1), loopt de accu bij mij langzaam maar zeker leeg. Dit lijkt door de radio te komen, want deze moderne retro-Pioneer is van het soort die zowel een geschakelde plus (“ACC”) als een continue plus (“12V” voor geheugen only) wil. Met in de handleiding al de waarschuwing dat “bij gebruik van continue plus de accu in korte tijd leeg kan zijn”.
En in mijn 1978-CX zit dus GEEN geschakelde plus bij de radio
Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan oplossen:
- vanaf het contactslot een nieuwe draad trekken (met zekering, gok ik)
- of zit er in de buurt van de radio al een gezekerde en geschakelde plus?
- of behoort er wel een geschakelde plus daar te zitten en moet ik dieper graven (en heeft de vorige eigenaar de aansluiting dus vernaggeld )
Alvast bedankt voor het meedenken! Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
zit er in de buurt van de radio echt geen draad die alleen plus heeft met ingeschakeld contact? Door het midden console lopen bij mij bijv de draden voor de ruitbediening achter en een stopcontactje. Die zou je in dat geval toch kunnen gebruiken?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Stopcontactje, de sigarettenaansteker bedoel je? Die is toch niet geschakeld, of toch wel?
En hoe ben je daar bijgekomen: zo’n zijpaneel van de middenconsole eruit schroeven? L of R?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Misschien begrijp ik je niet goed: een geschakelde plus is toch een draad die alleen 12v heeft met het contact aan? En de ramen doen het toch alleen met het contact aan? Bij mij (maar dat is natuurlijk een geheel andere auto) kan je via het gat van de radio volgens mij al wat bundels zien lopen. Een goede draad vind je met zo’n spanningzoekerpen met scherpe punt die je door de mantel prikt en waarbij er een lampje gaat branden als je stroom hebt. Omdat bij mij de raamschakelaars in de console zitten kan je ook de goede draad vinden door even de schakelaar eruit te wippen.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Na een paar uur afbreken, vloeken en weer opbouwen: gelukt!
Want bij een 1978-CX (type bolletjesasbakmiddenconsole) zit onder de radio de ventilatie-uitstroming. En dat is een grote black box die eigenlijk geen ruimte lijkt te bieden om extra draden te trekken, zo strak zit alles in elkaar geklemt. Uiteindelijk kreeg ik een plastic trekveer links langs de unit, net zonder de bedieningsstang voor de uitstroomopening te blokkeren.
Beneden in de middenconsole het opbergbakje eruit gehaald natuurlijk (leuk, 2 verborgen schroefjes ). Daar bleek de geschakelde aansluiting van mijn elektrieke rechterspiegel (
) ruimer in de kabel te zitten dan de zéér korte raamvoeding. Dus de spiegelvoeding genomen, met geïsoleerde AMP-stekker een dikke draad naar de radio geleid. En ja: de radio gaat nu echt uit bij afzetten van contact
Madame hangt nu weer aan de druppellader, die tot nu toe continu moest bijladen door het continue stroomverbruik. Ben benieuwd of dit nu beter gaat
:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kleine update: het lijkt écht te werken.
Vroeger gaf de multimeter na 2-3 weken stilstand altijd nog maar 11,5 a 11,8 V aan over de accupolen.
Met de nieuwe radioschakeling nog 12.5 V laatst. Ook altijd een vlot ronddraaiende startmotor. Geeft je het vertrouwen om zoals vanochtend gewoon de CX te pakken als je toevallig eens niet met de fiets naar het werk kan en vrouwlief al de boerenmestwagen heeft meegenomen
Straks weer terugzweven met de radio aan en het dakkie open (en 2 nieuwe kostuums in de achterbak )
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005