Dag ik moet mn motorolie bijvullen maar vraag me af welke er nou in moet, ik weet niet welke er nu in zit.
volgens het boekje moet er 10w40 van TOTAL in maar omdat ik niet weet welke erin zit vraag ik me af of er nu halfsyth of mineral in moet doen.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Sja, je moet sowieso bijvullen met wat er in zit. Ik gooi, op advies van de garage, altijd minerale 15W40 erin. Het beste zou zijn om even zelf de olie te verversen, dan weet je het zeker…

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk eigenlijk dat het ook wel verstandig is hetzelfde erin te doen wat er nu in zit.
Misschien slecht idee om het te laten verversen of is dat nog niet zo lang geleden gedaan?
Dan zou er op je factuur moeten staan wat erin is gegaan

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Het mooiste is natuurlijk bijvullen van olie met dezelfde specificatie, maar als het peil te laag is is bijvullen met wat voor olie dan ook nog altijd beter dan niet bijvullen.
Een paar tips:
Een halfsynthetische olie, is een olie op minerale basis, en kan zonder probleem gemengd worden. Het is dus geen enkel probleem om een minerale 15w/40 bij te vullen met een half syntheet 10w/40. De term half of semi synthetisch is alleen maar verwarrend omdat ze allebei een minerale basis hebben.
het probleem ontstaat pas als je een vol-syntheet gaat mengen met een minerale of half synthetische olie. Dan is de stelregel: maximaal een halve liter bijvullen en bij voorkeur zo snel mogelijk de olie verversen.
Het is echter niet vanzelfsprekend dat jouw auto afgevuld is met een vol-synthetische olie. CX’en stammen uit een tijd dat deze soort olie niet toegepast werd bij personenauto’s voor dagelijks gebruik. Het is ook niet zo dat een vol synthetische olie ook beter is dan een minerale olie. Het gaat erom dat de olie die gebruikt wordt aansluit bij datgene waarvoor de motor ontworpen is.
Zo kun je bij een CX ook geen long-life systeem gebruiken zoals veel merken inmiddels toepassen.
Ikzelf heb m’n auto nu afgevuld met 10w40 Duckhams olie, dit bevalt prima. Ik zou persoonlijk wel kiezen voor een merk olie en niet een kannetje bij de HEMA scoren of gaan shoppen voor een vaag merk bij de Karwei…....
Met een Duckhams, Valvoline, Castrol, Shell, Kroonoil, Total o.i.d. zit je altijd wel goed!
interessant zijn de volgende site’s www.kroonoil.nl en www.valvoline.nl Je kunt bij de olie-adviseur zien voor welke auto welke olie voorgeschreven is…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Misschien een beetje off topic maar weet iemand een slimme manier om zelf je motorolie af te tappen zonder dat je de beschikking hebt over een brug/put of iets dergelijks. Aangezien de vloer van mijn garage iets schuin afloopt (echt waar) is een garagekrik (die heb ik overigens niet) ook niet echt een optie. Dit soort simpele dingen vind ik eigenlijk onzin om door een garage te laten doen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de versnellingsbak olie.

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
auto op oprijbokken, in de hoogste stand, en voor je eigen veiligheid wel links en rechts een steuntje onder de krikpunten zetten. om te voorkomen dat de auto omlaag komt en jij er vervolgens geplet onder ligt.
Ik heb het 2 weken geleden zelf zo gedaan en ging helemaal prima. Mijn oliefilter zit achter op het blok en zelfs daar kwam ik makkelijk bij!
Zo kun je natuurlijk ook je bakolie verfrissen
Ik denk dus dat je moet gaan inversteren in een setje oprijbokjes…..
Ok, bedankt voor de tip.
Gaat de auto niet na enige tijd langzaam zakken? Zonder olie krijg ik hem natuurlijk niet terug in de hoogste stand.

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Versnellingsbak en motorolie is iets totaal anders dan de LHM (die voor de vering zorgt) .....
Dus wel ff blijven opletten

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sable Doré schreef:Ok, bedankt voor de tip.
Gaat de auto niet na enige tijd langzaam zakken? Zonder olie krijg ik hem natuurlijk niet terug in de hoogste stand.
De bokken zorgen ervoor dat die niet inzakt.
Nooit onder je auto werken alleen in de hoogste stand zonder bokken!
Mark Nijenhuis schreef:Versnellingsbak en motorolie is iets totaal anders dan de LHM (die voor de vering zorgt) .....
Dus wel ff blijven opletten
Nee, dat snap ik ook wel. Als de auto begint te zakken als ik er onder lig heb ik ook niks meer aan de LHM want zonder draaiende motor doet dat spul ook niks.
De moderator zelf heeft inmiddels het antwoord gegeven.
Oh ja, misschien nog zo’n domme vraag: hoort de auto niet horizontaal te staan als je de olie aftapt. Anders gezegd: tap je wel alles af uit de pan als de wagen scheef staat?
Ligt eraan waar de carterplug zit. Als je een CX 2500 iets scheef zet, aflopend naar links, kan het geen kwaad…
CX GTi Turbo 2 - All Black

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Ik zie dat je een Athéna hebt, die heb ik ook en bij mij liep keurig alle olie eruit! De plug zit achteraan op het carter, dus ideaal als de auto een beetje scheef staat
Ik tap hem altijd gewoon af door de auto in de hoogste stand te zetten. Natuurlijk niet onder de auto gaan liggen, maar dat hoeft ook niet, je kan er prima met één arm bij. Zorgen voor een platte opvangbak en klaar is kees.

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
Bij een Athéna kom je op deze manier niet bij het oliefilter, en dat moet je bij een oliewissel ook vervangen….
overigens ben je bij deze excercitie zelf ook zwart, want het oliefilter zit zodanig dat je je armen door het subframe heen moet wurmen.
Let tevens op dat de uitlaat enigszins afgekoeld is, want je verbrand levend…....
Zo hebben we weer veel geleerd vandaag.