






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb op aanwijzing van de verkoper van mijn laatste aanwinst (CX série 2) het raammechanisme bestuurderskant voor net vervangen. Het raam zou niet meer blijven staan (mechanisme op de één of andere manier stuk) en was geblokkeerd toen ik de auto kocht.
Ik ben uiteraard niet zo slim geweest om even te testen wat er precies stuk is/was en heb direct het mechanisme vervangen incl. motor.
Dit ging vrij vlot en het raam werkt en blijft nu ook weer i/d hoogste positie staan, maarrrrr…....
Aan de voorkant loopt ie niet lekker, het raam gaat scheef naar beneden en komt ook weer scheef omhoog. Als ik `m a/d voorkant een zetje geef (gaat nu nog makkelijk met het deurpaneel eraf) c.q. ondersteun, gaat het wel, maar zonder niet.
Alle geleiders lijken wel mee te werken, zou ik die a/d voorkant nog een keer in moeten smeren oid?
Het lijkt wel of er speling zit op het mechanisme a/d voorkant.
Hoe kan ik checken of het mechanisme wel goed is?
Iemand eerder met dit bijltje gehakt?
tnx!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je hebt dat losse stukje van de geleider, aan de voorkant van de deur, wel terug gezet? Dat zit met één boutje ergens onderaan de deur vast en wordt verder vastgehouden door het raamrubber.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Oh, sorry, ik bedoel de achterkant, als ik de tekening goed bekijke. Langs het rechte stuk van de ruit, naar beneden.
Maar ik twijfel, dus ik ga even kijken. Ja, achterkant.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
was mijn 1e gedachte ook alle 3 de geleiders zitten vast…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Heb met m’n vorige cx het zelfde gehad.
Op het raam zit aan de voorzijde een nokje van nylon dat was half weg gesleten. Ik meen dat het geplakt zit.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Falk schreef:Heb met m’n vorige cx het zelfde gehad.
Op het raam zit aan de voorzijde een nokje van nylon dat was half weg gesleten. Ik meen dat het geplakt zit.
Hmm, klinkt als een goede boosdoener… Is dat vervangbaar? Anders zaterdag eens gaan neuzen in het magazijn van de club.
tnx voor de tip!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 06-05-2007
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Zit geplakt en ik weet niet of ze los verkrijgbaar zijn. Raam wisselen is sneller!
Zie je zaterdag!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Tsja, net even gezocht naar het nokje en dat zit gewoon vast aan het raam en loopt i/d geleider. Dit lijkt dus niet de boosdoener.
Ik kan dus als het raam een stukje naar beneden is, het raam bewegen van links naar rechts (en terug). Ergens zit speling, maar of dat nu in het mechanisme zit? Ik zal zien of ik straks nog even tijd heb om het oude mechanisme terug te bouwen om te kijken of deze hetzelfde probleem heeft.
Ik vind het wel erg vaag…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Achterste bevestigingspunt mechaniek een cm of 3-4 omhoog verplaatsen dmv een nieuw gaatje… dan is ‘t weg…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
klinkt interessant! Waar ligt dat dan aan? Aan het mechaniek? Of slijtage in zijn algemeenheid?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Volgens mij komt dat dan gewoon door slijtage in de plastic looprolletjes en de scharnierpunten…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
sans-pareil schreef:Volgens mij komt dat dan gewoon door slijtage in de plastic looprolletjes en de scharnierpunten…
hmm, dan ga ik toch eerst nog een keer het oude mechanisme terugbouwen om te kijken of die net zo slecht is voor ik de boor erbij ga pakken.
Ik laat wel weten wat het gaat worden.
tnx voor het meedenken!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Volgens van Gompel was met het oude raammechanisme metaalmoeheid op het schanierpunt de boosdoener waardoor de ruit scheef naar boven ging. Een nieuw mechanisme ad €75 zou het probleem verhelpen. Ik neem aan dat je dat hebt ingebouwd?























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
CitrofielTD schreef:Volgens van Gompel was met het oude raammechanisme metaalmoeheid op het schanierpunt de boosdoener waardoor de ruit scheef naar boven ging. Een nieuw mechanisme ad €75 zou het probleem verhelpen. Ik neem aan dat je dat hebt ingebouwd?
geen nieuwe-nieuwe…. een gebruikte, deze heb ik bij de auto gekregen. Een nieuwe zou misschien het euvel kunnen verhelpen, maar een goede gebruikte zou dan evt. ook wat uitstel van executie kunnen brengen.
Eerst maar eens de oude terugbouwen om te zien of precies hetzelfde euvel heeft als de nieuwe.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Kijk even hier, bij mij werkt sindsdien de ramen perfect.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195961&highlight;=
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Mijn raam liep ook een paar dagen scheef, maar nu is de voorste geleider uit de rails geschoten (blijkt na weghalen van het deurpaneel). Heeft iemand een tip hoe ik die er weer in kan krijgen. Op welke hoogte moet ik de ruit zetten, enz.
Ik verneem het graag, dan kan ik vanavond de ruit weer repareren en blijft het bij een buitje droog in de wagen.