Bobine aansluiten
TerrorGiesje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 04-04-2008

Gepost: 21 maart 2009 08:19 PM

vraagje over de aansluiting van de bobijn
Op de verschillende merken van bobijnen van de 2 cv staat de + en de - som verschillend van plaats.
Hoe sluit ik deze nu aan ?
ik vermoed de kabel die uit de kabelboom komt van het contact op de + van de bobijn, de kabel die naar de contactonderbreker gaat op de - van de bobijn.
juist ?
wat als je dit andersom aansluit ?
grz

Profiel  
 
TerrorGiesje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 04-04-2008

Gepost: 22 maart 2009 11:17 AM
  [ # 1 ]

bobijn

dankjewel André voor het snelle antwoord
nu kan ik gerust de bobijn aansluiten en de wijde wereld in ...

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 maart 2009 12:08 AM
  [ # 2 ]
André schreef:

Anders om aansluiten heeft geen nadelige gevolgen voor de bobine,

Neen maar je contactpunten zijn op 2.000 km verbrand Rolling Eyes

Plus is wel degelijk belangrijk !!

@ TerrorGiesje , je redenering is wel juist hoor Wink

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
spoteend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 28-11-2008

Gepost: 30 maart 2009 04:33 AM
  [ # 3 ]
wbogaerts schreef:
André schreef:

Anders om aansluiten heeft geen nadelige gevolgen voor de bobine,

Neen maar je contactpunten zijn op 2.000 km verbrand Rolling Eyes

Plus is wel degelijk belangrijk !!

@ TerrorGiesje , je redenering is wel juist hoor Wink

Walter

Ik ben bang dat je verbrande contactpunten een andere oorzaak hebben. Kapotte condensator wellicht.

De bobine is een spoel, daar zit geen min of plus aan. Tis geen batterij.
De contactpunten onderbreken de stroom door de spoel intermitterend. Het maakt niet uit aan welke kant van de spoel dat gebeurt.

Waarom op een bobine - en + staat weet ik ook niet.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2009 12:31 PM
  [ # 4 ]
spoteend schreef:
wbogaerts schreef:
André schreef:

Anders om aansluiten heeft geen nadelige gevolgen voor de bobine,

Neen maar je contactpunten zijn op 2.000 km verbrand Rolling Eyes

Plus is wel degelijk belangrijk !!

@ TerrorGiesje , je redenering is wel juist hoor Wink

Walter

Ik ben bang dat je verbrande contactpunten een andere oorzaak hebben. Kapotte condensator wellicht.

klopt.

De bobine is een spoel, daar zit geen min of plus aan. Tis geen batterij.
De contactpunten onderbreken de stroom door de spoel intermitterend. Het maakt niet uit aan welke kant van de spoel dat gebeurt.

Waarom op een bobine - en + staat weet ik ook niet.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 31 maart 2009 03:00 AM
  [ # 5 ]

In een bobijn zitten echter wel TWEE spoelen , als je plus en min ( van de bobijn ) omdraaid werkt het niet zoals het hoort , heb je een veel slechtere vonk en verbranden je contactpunten razendsnel !!

Als plus en min niks moets uitmaken , waarom zou het er dan op staan ?? Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
achtpeter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 10-06-2009

Gepost: 10 juni 2009 10:31 PM
  [ # 6 ]

Bij een bobine in een gewone auto zijn de + en - aansluitingen van belang omdat ook de secundaire (hoogspannings)spoel aan de min ligt. Bij A-types zijn de twee spoelen volledig gescheiden en dan maakt de stroomrichting inderdaad niet uit; als er maar een stroom in- en uitgeschakeld wordt in de primaire kring. Vroeger waren er eendrijders die na 8.000 km de plus en de min op de bobine omkeerden in de veronderstelling dat dan het inbranden van de contactpuntjes werd tegengewerkt. Dat waren dan wel de gierigaards die het vervangen van de puntjes uitstelden tot ze koudestartproblemen kregen…
ACHTPETER

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 16 juni 2009 10:21 PM
  [ # 7 ]

Meteen nog een goeie tip hierover! Als je bij een 2cv het contact aanlaat staan zonder dat de motor loopt, en je hebt nog puntjes dat wordt de bobine heel heet. Gevolg eend start niet. Als je nu de twee stekkertjes op de bobine omdraait doet ie het weer!! Tip van oud frans boertje het werkt echt.

Verder maakt plus en min niet uit.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
achtpeter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 10-06-2009

Gepost: 16 juni 2009 11:02 PM
  [ # 8 ]

Die truc werkt inderdaad vaak. Als je het contact lang aan laat staan, ontwikkel je immers niet alleen warmte, maar ook remanent magnetisme in de kern van de bobine. Door de omkering van de stroomrichting verhelp je dat en dan krijg je weer voldoende inductie in de hoogspanningsspoel - dus een vonk.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook