M&M schreef:We gaan toch niet op benzine rijden hé
We (wij) niet, nee
Ik dus wel…...draaien we de zaak gewoon om.
Xantia 1.8i 16v Tentation b.j. 6-97 :
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/citroen/62283.htm?ret=/markt/autos/citroen.htm?g=autos&u=citroen&show_summary=1&show_thumbnails=1&rv=30&zoek=xantia&filter_rubriek=citroen&postcode=2021%20HA&oudei=30&js=1
130.000 km met NAP…..Airco (Clim.C.) enz…kleur rood en staat in Soest.
Morgen een echte Auto-kijkdag voor me….eerst naar Bergen op Zoom, naar de *2.0 HDI 110 pk Full option* kijken (en scheuren uiteraard ) voor Renz….dan naar Voorschoten voor de ZX en Soest de Xantia…..dan horen jullie het morgenavond wel.
(de Economie blijft slecht gaan…ik rijd de laatste tijd alleen nog maar van die K#tritjes ....Hooffdorp, A’dam….Uithoorn, daar moet geld bij met een diesel…komt nog bij dat ik begin volgend jaar wellicht weer de Gemeenteraad in ga, samen met een goede vriend die Politie-inspecteur is…dus het koerieren zal dan op een laag pitje komen te staan.)
Hoe zijn die 1.8i motoren eigenlijk (behalve de klepseals en oliegebruik).....en vooral die 16V….is daar bij jullie nog iets over bekend.. :
Waar moet je bij beide motoren op letten ??
1.8i 16 is al een heel ander motortje dan de 8v
loopt ook ff soepeler..
(op gas)
Naar ik vernomen heb zijn die 1.8. motoren nogal dorstig.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
O ja? ik vind het nog meevallen…ik doe meestal rond de 600KM op 60 liter
Beetje trappen en dan haal ik 550km op 60 liter..
Superzuinig nou ook weer niet maar 1 op 10 kan ik prima mee leven.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik rij wel eens een break uit 99 een standaard1.8i 90pk. motor loopt rustig en gemiddeld verbruik is ongeveer 1 : 12
anders is G3 interessant voor jou Bram, ops:
daar ligt het omslagpunt redelijk laag
Bram schreef:M&M schreef:We gaan toch niet op benzine rijden hé
We (wij) niet, nee
Ik dus wel…...draaien we de zaak gewoon om.
Xantia 1.8i 16v Tentation b.j. 6-97 :
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/citroen/62283.htm?ret=/markt/autos/citroen.htm?g=autos&u=citroen&show_summary=1&show_thumbnails=1&rv=30&zoek=xantia&filter_rubriek=citroen&postcode=2021%20HA&oudei=30&js=1
130.000 km met NAP…..Airco (Clim.C.) enz…kleur rood en staat in Soest.Morgen een echte Auto-kijkdag voor me….eerst naar Bergen op Zoom, naar de *2.0 HDI 110 pk Full option* kijken (en scheuren uiteraard ) voor Renz….dan naar Voorschoten voor de ZX en Soest de Xantia…..dan horen jullie het morgenavond wel.
(de Economie blijft slecht gaan…ik rijd de laatste tijd alleen nog maar van die K#tritjes ....Hooffdorp, A’dam….Uithoorn, daar moet geld bij met een diesel…komt nog bij dat ik begin volgend jaar wellicht weer de Gemeenteraad in ga, samen met een goede vriend die Politie-inspecteur is…dus het koerieren zal dan op een laag pitje komen te staan.)
Hoe zijn die 1.8i motoren eigenlijk (behalve de klepseals en oliegebruik).....en vooral die 16V….is daar bij jullie nog iets over bekend.. :
Waar moet je bij beide motoren op letten ??
Gewoon niet bij elke scheet van auto wisselen is veel economischer. Omslagpunt diesel benzine ligt bij gebruikte auto’s waarbij je nauwelijks extra aanschafkosten hebt bijzonder laag. Je hoeft dus niet zo gek veel kms te maken om diesel te rechtvaardigen.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Sterker nog: ik heb ooit eens een paar rekensommetjes gemaakt, en ben tot de conclusie gekomen dat diesel rijden al aantrekkelijk is vanaf pakweg 11.000 km per jaar (2e hands dan natuurlijk, dat is waar we hier over praten), en op LPG ligt het omslagpunt momenteel zelfs nog een stuk lager. Als je je dan vervolgens bedenkt dat het zelfs aantrekkelijk wordt om met bijv. Greenwheels te gaan rijden als je minder dan ongeveer 7000 km per jaar rijdt, dan blijft er knap weinig ruimte over waarin benzine echt aantrekkelijk is.
Kortom, als ik genoeg zou hebben van diesel zou ik lekker LPG gaan rijden!! Maar benzine? Geen haar op mijn hoofd die daaraan gaat denken!!
winnetou schreef:Sterker nog: ik heb ooit eens een paar rekensommetjes gemaakt, en ben tot de conclusie gekomen dat diesel rijden al aantrekkelijk is vanaf pakweg 11.000 km per jaar (2e hands dan natuurlijk, dat is waar we hier over praten), en op LPG ligt het omslagpunt momenteel zelfs nog een stuk lager. Als je je dan vervolgens bedenkt dat het zelfs aantrekkelijk wordt om met bijv. Greenwheels te gaan rijden als je minder dan ongeveer 7000 km per jaar rijdt, dan blijft er knap weinig ruimte over waarin benzine echt aantrekkelijk is.
Kortom, als ik genoeg zou hebben van diesel zou ik lekker LPG gaan rijden!! Maar benzine? Geen haar op mijn hoofd die daaraan gaat denken!!
Precies, om web te citeren: benzine is om op te koken.
Als ik nu naar een andere auto zou gaan kijken, dan is diesel of LPG toch weer essentieel. Ik ben trouwens absoluut geen LPG hater, al vind ik de tank in de kofferbak en de beperkte actieradius wel een nadeel.
Sja, als Bram het mij persoonlijk zou vragen, zou ik toch echt adviseren om lekker in de BX te blijven rijden.
Gr,
Marten
Sep schreef:anders is G3 interessant voor jou Bram, ops:
Kan niet ....anders moet ik Menno (M&M) 15 MILJARD euro betalen, als ik op gas zou gaan rijden.
(weddenschap’je’)
Goed…zonder dollen : heb met de 110 pk HDI gereden….WAT EEN SCHITTEREND MOOIE BAK zeg ......nog meer luxe vindt je denk ik nergens meer bij een Xantia.
Het enige wat ik er nog aan *mis*, is ....een Cruisecontrol.
Je zakt in de Leren (en elektr. bediende) SOFA…..met een eveneens zwart leren armsteun…deed de kap open….en wat loopt zo’n HDI mooi rustig zeg
Proefritje gemaakt op de snelweg…dat sleurt effe aan 1 stuk door naar de top….ALHOEWEL….ik miste wel de turboDUW ....zoals bij mijn BX, waarvan ik vermoed dat een pittige Tzd-turbo hem zeker kan bijhouden (klopt ook wel volgens de gegevens op Autoweek)....
Verder zaten er hier en daar een paar *veegjes* op de hoeken van de bumpers (z.g. inparkeerkrasjes).... Renz belde me net op vanuit Afghanistan…hij wil hem graag hebben, MAAR….zijn pinpas ligt 5500 km hier vandaan, dus daar zitten we al een oplossing voor te bedenken.
Ik mag de Xantia D van Renz gaan inruilen…we moeten wel snel zijn want die dame wil er (als ie niet verkocht is) volgende week vrijdag mee naar Bosnie….en dan zitten er zomaar 4 a 5000 km’s meer op…Zonde natuurlijk…met nu nog 147.000.
Tsja…en dan ikzelf : met de ZX was ik snel klaar….er klonk een raar gerommel vooronder tijdens het optrekken…en dan, is dit ALLES wat er uit zo’n 1.8i kan komen ?
Acceleratie viel me nogal tegen….voor de BX wilde hij trouwens wel 200 euro geven…JA DOEIII !
Toen naar Soest….bleek helemaal geen dealer te zijn maar een CitroenSpecialist….degene waar ik voor kwam kijken was als leenauto weg, maar er stond een andere Rood-mettallic Xantia 1.8i 16V (toch weer anders rood dan die TD in Friesland).....en hij had een zwarte 91’er BX GTI staan voor 1200 euro…..en dan zou hij voor de mijne 250 euro willen geven ???
Trouwens…..die Xantia was een z.g. Meeneem auto met nog 3 weken APK (zelf voor een nieuwe zorgen) met een stuk of 10 vrij diepe krassen over de hele auto…zonder garantie…zonder APK
Dus ook die .....DOEII !! :neenee
Het rekensommetje van de heren Winnetou en Marten…ken ik uiteraard ook….zoals ik al een paar keer gezegd heb, Marten….ik WIL een auto MET AIRCO…en minimaal 1 Airbag.
Met de huidige km.verg. die ik krijg…is het eigenlijk Lood om oud ijzer….benzine of diesel….het voordeel voor mijzelf is natuurlijk wel dat ik voor eigen km’s met een diesel veel zuiniger (en goedkoper) rijd.
Alleen moet ik wel eerst die (ong) 45.- Euro p/m aan meerkosten voor de WB terugverdienen.
Blijft natuurlijk wel overeind….dat die Xantia TD bij Halbe de Meer een schitterende auto is (mooi van zowel buiten als binnen)...met 3 maanden garantie…..en voor een TD met net 190.000 gedraait en Airco….denk ik toch dat ik nog maar even blijf dieselen, maar dan met die Xantia.
(en hij geeft tenminste een redelijke prijs terug voor de BX)
Eens kijken of Halbe ook 2 auto’s wil inruilen….mijn BX en de Xant van Renz. :
Daar heeft ie een hele goede aan…tenzij er hier een hele SNELLE beslisser is, die de Xantia D SX met 228.000 km wil kopen.
(1500.- euro UITERSTE meeneemprijs !!)
Wordt vervolgd…...... !
Bram schreef:
Verder zaten er hier en daar een paar *veegjes* op de hoeken van de bumpers (z.g. inparkeerkrasjes).... Renz belde me net op vanuit Afghanistan…hij wil hem graag hebben, MAAR….zijn pinpas ligt 5500 km hier vandaan, dus daar zitten we al een oplossing voor te bedenken.
Renz beurt wel goed in Afhanistan, zo te lezen? Het lijkt mij een mooie kar. Geen toegang tot girofoon of telebankieren in afghanistan? Zowieso lijkt het mij praktisch als je zo lang in het buitenland zit een soort van gemachtigde aan te stellen in NL, maar dat is wellicht wijsheid achteraf.
Bram schreef:
Tsja…en dan ikzelf : met de ZX was ik snel klaar….er klonk een raar gerommel vooronder tijdens het optrekken…en dan, is dit ALLES wat er uit zo’n 1.8i kan komen ?
Acceleratie viel me nogal tegen….voor de BX wilde hij trouwens wel 200 euro geven…JA DOEIII !
1.8 met 90 pk. Wat had je zelf verwacht? Lekker laten staan dat hok, hoe wispelturig je ook bent, van benzine ga je spijt krijgen.
Bram schreef:
Met de huidige km.verg. die ik krijg…is het eigenlijk Lood om oud ijzer….benzine of diesel….het voordeel voor mijzelf is natuurlijk wel dat ik voor eigen km’s met een diesel veel zuiniger (en goedkoper) rijd.
Als je boven het omslagpunt zit en daar hoef je wellicht alleen maar 10.00 0 km prive voor te rijden, dan kan het wel leuk zijn dat de benzine kosten al door de reiskostenvergoeding gedekt worden, op diesel steek je per km ong. 5 ct in je zak. Tikt flink aan.
Bram schreef:
Marten….ik WIL een auto MET AIRCO…en minimaal 1 Airbag.
Zoals al eerder opgemerkt. Aan die airbag heb je geen zak als je geen gordel draagt. De airbag kan zelfs contraproductief werken. Het is in elk geval een vals gevoel van veiligheid. Eigenlijk kun je zonder gordel maar 1 ding hopen: dat je geen botsing krijgt: dat heb je natuurlijk wel voor een groot deel zelf in de hand.
Wat betreft airco. Ik geef je geen ongelijk, zeker niet na mijn vakantie zonder airco. Maarruh.. was dat geen overweging toen je zo naarstig op zoek ging naar een goede BX TZD TURBO? Ik vind dat je nogal wispelturig bent met je eisen en voorwaarden. Geen wonder dat je in het verleden zoveel auto’s hebt gereden!!
Gr,
Marten (die er alles aan doet om Bram in de BX te houden )
mpostma schreef:................
Gr,
Marten (die er alles aan doet om Bram in de BX te houden )
Helaas voor je, dat ga je verliezen.
Heb net al contact gehad met Halbe….morgen weer naar Friesland met de Xant van Renz…en ALS we spijkers met koppen kunnen slaan…..dan zal ik begin volgende week 2x heen en weer naar die fraaie provincie moeten.
Hopelijk kan er even eentje met me mee terug rijden voor de andere auto…...anders zit ik weer in die trein (als die rijd).
En dan later die week naar Bergen op Zoom…..de HDI ophalen. :whoohoo
1.8 met 90 pk. :
Wat had je zelf verwacht?
Lekker laten staan dat hok, hoe wispelturig je ook bent, van benzine ga je spijt krijgen.
Ehh…..(ahum kuch).....die ZX 1,8i heeft 76 kW (103 pk)
(En die 1.8i 16V 112 pk.)
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
alvast gefeliciteerd Bram, alleen jammer van dat mooie stuurtje
een xantia is een mooie en fijne auto en alles is net ff wat steviger in elkaar gedraaid
en deze wel een tijd houden he en als je nu opeens een tzd turbo met lage km stand en airco tegen komt : (dat zal denk ik niet meer gebeuren )
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Alvast welkom bij de xantiaclub
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Bram schreef:
Helaas voor je, dat ga je verliezen.
Hmmmmmmm :69
Dan hoop ik maar dat je lang plezier van deze Xant kunt gaan hebben!
Bram schreef:
Ehh…..(ahum kuch).....die ZX 1,8i heeft 76 kW (103 pk)
(En die 1.8i 16V 112 pk.)
OK. Dat valt nog wel mee dan. Misschien met die 16v een fijne motor. Maar het argument van benzine blijft gelden. Zo’n XU 8v loopt ook niet zo mooi vind ik.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
zandvoorta schreef:Alvast welkom bij de xantiaclub
Ik doe er een gratis hondje bij!!
Bram is onnavolgbaar, ik zou niet graag auto zijn bij B. je bent je leven niet zeker.
Enfin, die rode Xantia uit Harkema vind ik wel een heeel erg moooi exemplaar, dus wat dat betreft, mijn zegen heb je! ( voor wat die waard is natuurlijk….........)
Jeroen