4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Ga ik spijt krijgen als…
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 maart 2009 11:44 AM
  [ # 46 ]
ronama schreef:

kijk dit draadje is natuurlijk niet voor dit soort discussie’s maar jij bent een absoluut tegenstander van een C5 dat heb ik de laatste jaren wel overal kunnen lezen en nu wil je wel hier zeggen dat een c5 met hp nodig is…

Het is HET vraagstuk waar dit topic over gaat. Ik vind het knap dat je het zo weet te draaien dat dit topic “natuurlijk” geen plaats voor die discussie biedt.
Als de TS het niet wil, dan kan hij dat aangeven, en ander zijn er nog moderators….
Verder wil je ik complimenteren over je creatieve inlevingsvermogen in mij. Waar jij de afgelopen jaren hebt gelezen, was vooral in het café-topic waar ik inderdaad wel eens gekscherend uit de hoek kan komen. Je slaat de plank dus volledig mis. Maar die discussie hoort hier inderdaad niet.
Waar het hier inderdaad om gaat is of de TS spijt krijgt als hij geen HP kiest, en dan komen we automatisch terecht bij een vergelijking tussen de eigenschappen van staal i.v.t. wokkels. En daar was mijn vraag op gebaseerd. Niet meer en niet minder, precies zoals ik het had geformuleerd.

Gelukkig heeft de TS inmiddels een uitstekende keuze gemaakt waar hij vast geen spijt van krijgt.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 22 maart 2009 12:52 PM
  [ # 47 ]

Nu nog even mijn bijdrage leveren Laughing

1) Eerst wil ik de TS feliciteren met zijn aankoop. Ik wens hem er erg veel succes mee, en veel plezier.

2) @ronama: ik heb geen C5, maar ik heb wel al met de 2 versies een stukje gereden. En kort na mekaar dus ik heb duidelijk een verschil kunnen ondervinden. Al is het maar een beperkte bijdrage, toch wou en heb ik hierover mijn mening leveren in dit draadje.

3) Citroen heeft sinds de nieuwe C5 2 systemen, het “citroen” systeem met HP vering en het systeem dat voor de alle andere bestuurders bekend is uit alle andere auto’s (staal). De 2 hebben elk kun voordelen, en dus heeft citroen nu voor elk wat wils. Terwijl dit voordien met de standaard HP vering niet het geval was. Niet iedereen kon het gevoel en veergedrag van een bootje verdragen. Met HP durft de wagen al wat meer wiegen en zacht heen een weer schommelen op de snelweg. Ikzelf heb dit graag, maar vele andere mensen niet. Sommigen worden er zelfs misselijk van omdat hun evenwichtsorgaan het er moeilijk mee heeft.
Zeker de “eenvoudige” versie van de HP vering die oa in de vorige C5 1.6hdi zat was een systeem dat toch ver van het niveau van de Hp+ vering bleef. Bvb op de snelweg waziger rijden, maar ook meer pompen bij bepaalde oneffenheden e.d. Kortom toch een verschil met de huidige HP+ vering die citroen in zijn C5 monteerd.
De metalen vering stuurt nog altijd directer en kan in de stad een beter comfort voorleggen door een betere filtering op lage snelheden, en ook een betere filtering van bvb dwarsnaden of riooldeksels. Als het tempo omhoog gaat (bvb snelweg) dan is de HP vering beter en kan ze een beter comfort voorleggen. De wagen zweeft als het ware. Nadeel is dat het zoals ik al zei minder gevoel met de weg geeft en dus minder direct stuurt. En dit vinden sommige mensen (zeker als ze al erg lang met metalen veren rijden) niet altijd even aangenaam. Zeker niet in het begin.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
onlyjos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 20-12-2007

Gepost: 22 maart 2009 04:34 PM
  [ # 48 ]

Alstublaft!  Wink

Vond ik wel een leuk filmpje van hoe er nou gekeken word naar de vering van citroen en tegen de gewone vering!

 

Dus wat koop je ook als je kiest voor HP… een stuk sentiment! (en dat is niet in een prijs of vergelijk uit te drukken)

Afgelopen week een C5 Phase 1 gekocht Twisted Evil

wat moet ik hier nu weer neer zetten? Razz

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 maart 2009 04:53 PM
  [ # 49 ]

Wat uit dit prachtige filmpje vooral uit de doeken wordt gedaan is het feit dat het nieuwerwetse HP systeem niet meer is wat het vroeger was.

Dus…. de voordelige HP-eigenschappen onder extreme omstandigheden zijn nog steeds aanwezig terwijl de nadelige eigenschappen er vrijwel uitgefilterd zijn. Het wazige, het wiegen, het eh… wat noemde men nog meer? Het is er niet meer bij, ondanks dat dat juist door de sentimentele LHM-snuivers zo geliefd is.

Helaas heb ik er zelf nog geen ervaring mee, maar ik constateer dat een aantal uitspraken van ervaringsdeskundigen hier conflicteren met deze toch wel redelijk algemeen aangenomen conclusie.

Voor de duidelijkheid wil ik hiermee uiteraard niet stellen dat staal niets is. Ik ben, in tegenstelling tot wat er gedacht wordt, ook geen tegenstander van staal onder een C5. Sterker nog, ik juich het toe dat er een keuzemogelijkheid is. Dat zou men vanaf de C4 moeten doen!

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook