1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C5- Hydraulische olie vervangen ???
CitroFrance
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 03-09-2008

Gepost: 10 maart 2009 01:38 PM

Met het risico een verhitte discussie te starten toch een vraag. Aangezien mijn instructieboekje niet meer aanwezig moet ik op jullie terugvallen.

Mijn C5-1.8 16V Ligne Prestige 7-2002 benzine/LPG, heeft inmiddels 225.000 km gelopen.

Ik hoorde dat je je hydraulische olie (LDS, toch?!) dient te vervangen na 200.000 km.
De ene officiele dealer geeft gewoon een offerte, OK dan.
De andere zegt dat deze vloeistof niet vervangen hoeft te worden, hooguit bijgevuld (als er geen gekke lekkage o.i.d. is)

Wat is waarheid? Klopt dit, wat zegt Citroën zelf?
Kan je zelf het reservoir openen en de staat controleren, waar moet je dan op letten?
Moet ik hieromtrent verder nog iets weten?

Ik reken op jullie

size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 10 maart 2009 04:52 PM
  [ # 1 ]

Het instructieboekje zegt: Elke 5 jaar (dus ongeacht het aantal kilometers).
De vraag wat je zelf wél of niet kunt, kan ik niet beantwoorden. Heb de LDS laten verversen toen ik bij Chyparse bij km.stand 296.000 de originele veerbollen heb laten vervangen door comfortbollen.
1 Liter LDS kost € 9,50 incl. BTW.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
CitroFrance
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 03-09-2008

Gepost: 10 maart 2009 05:22 PM
  [ # 2 ]

De vraag wat je zelf wél of niet kunt, kan ik niet beantwoorden

Very Happy Bedankt voor het antwoord.
Twee grote Citroën dealers zeggen ondertussen dat er geen termijn in tijd of kilometers is om deze te vervangen, weet jij het nog? Rolling Eyes
En inderdaad dat had ik inderdaad beter kunnen zeggen. Wat ik bedoel is:

Kan ik de dop er gewoon afhalen en de LDS bijvullen indien nodig, of dient dat met speciale apparatuur te gebeuren (onder druk etc)
Ik herinner me vaag dat de 1.8 benzine Xantia zoiets had met de koeling/hydraulisch systeem.

De bollen laat ik, indien nodig,  lekker door de experts doen. Ik had Chyparse al op de radar staan. In de regio Rdam waar ik werk heb je ook de fa Hoonaard zitten. Hier heb ik goede verhalen over gehoord, iemand ervaring?

size=5]Er komt veel moois uit Frankrijk[/size]

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 10 maart 2009 05:50 PM
  [ # 3 ]

Rekening houdende met de problemen die oudere citroens geven als je de olie niet op tijd vervangt zou ik toch elke 200.000km je olie verversen dan. Better safe then sorry (en dat is ook niet DE grote kost Smile )

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 10 maart 2009 06:28 PM
  [ # 4 ]

Gewoon het boekje volgen. 2 ton of 5 jaar.

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 17 maart 2009 05:53 PM
  [ # 5 ]

Dacht dat het statement van Citroen alleen was dat H3+ 200Dkm onderhoudsvrij is (itt bv de xantia en XM). Wat er daarna moet gebeuren is een stuk vager.

Maar ook de automaat is zogenaamd onderhoudsvrij , echter hiermee bedoelen ze ook tot 200Dkm Daarna wordt de auto als afgeschreven beschoud (door cit). Of het onderhoudsscheme expliciet iets zegt over iets na 200Dkm vraag ik me af.

Laat onverlet dat je mi elke vloeistof die na 200Dkm niet vervangen is eigenlijk zou moeten vervangen om gedonder voor te zijn.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Gepost: 22 maart 2009 05:05 PM
  [ # 6 ]

Gewoon na 2ton of minder vervangen.
Geen gezever en je bent zeker…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 12 juni 2009 10:55 PM
  [ # 7 ]

Doe maar op, ik vervang em lekker…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 13 juni 2009 12:16 AM
  [ # 8 ]

Bij een BX of Xm weet ik het wel, maar is dit bij een C5 zelf te doen?
Zo ja, hoe?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 13 juni 2009 11:24 AM
  [ # 9 ]

Dacht dat de lexia hier bij te pas komt.
Ik denk nl. dat de electrische pomp moet aangestuurd worden om het circuit te ledigen. Wink

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 13 juni 2009 08:17 PM
  [ # 10 ]
de jong schreef:

lds hoef je niet te vervangen. Deze olie zit ook jaren in het stuurbekrachtiging circuit van de volkswagen. Deze hoeft ook niet vervangen te worden en daar zijn nooit problemen mee

LDS in een VW? Dacht het niet, gewone stuurbekrachtingsolie is vaak ATF2, oftewel gewone ouderwetse olie voor een automatische versnellingsbak

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2009 09:31 PM
  [ # 11 ]

LDS wordt wel degelijk gebruikt bij bv Porsches regelbare schokdempers e.d.
Of dit nu in een VW SB zit, zou het niet weten.

Laagste stand, vat leeg en dan terug vullen, dan heb je het meeste.
Kan best zijn dat er met de Lexia nog wat vrijgeschakeld kan worden.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 13 juni 2009 09:50 PM
  [ # 12 ]

Vat leeg?
Dat vaatje is zo groot als een lucifersdoosje..

Of kijk ik nu niet goed?

Profiel  
 
Gepost: 13 juni 2009 10:53 PM
  [ # 13 ]

vat leeg = vat leegmaken

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 14 juni 2009 12:10 AM
  [ # 14 ]

Dat snap ik, maar ik zie niet echt een vat, meer een klein doosje.

Profiel  
 
C5V6-CXGTITURBO2
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 14 juni 2009 12:19 AM
  [ # 15 ]

Links onder de grote plastick kap waar ook de dop van kvs zit!

Greetz Martijn joint

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook