Ik heb een klein en vreemd probleempje ontdekt;
Als ik een tijdje heb gereden en ik sta stil, bij stoplicht of in de file, lijkt er via de ventilatieroosters een diesellucht binnen te komen.
Zodra ik ga rijden is dit weer weg… vreemd.
Ik ruik het dus alleen wanneer ik stilsta. Het is niet een extreem vieze geur, maar ik ruik het wel lichtjes.
Wat kan dit zijn? een leiding? en wat kost reparatie ervan en kan ik dat zelf?
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Hoi,
ik heb dat eens gehad met een VeeWee T4. Daar moest toen een nieuw interieurfilter in.
Als het dat is, vind je hier een duidelijke handleiding hoe je dit filter kan vervangen .
Vroem
Geen idee. Heb net ff bij de dealer laten kijken, citroen-dealer in Renkum, en die vond geen natte plekken onder de motorkap, dus geen gescheurde leiding of iets dergelijks. Misschien retourleiding klein haarscheurtje ofzow.
Maar moet ik me hier verder zorgen om maken of??
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Ik hoop dat het iets anders is, maar ik heb dit onlangs bij de ZX van Weefje meegemaakt, eerst dachten we dat het van buiten was of dat we teveel biertjes op hadden
Later begon de pomp stralen diesel te lekken, gelukkig heb ik die kunnen repareren.
ik heb alles nagekeken. slangetjes negelopen, geen scheurtjes. Ook de brandstofpomp is in orde.
Nu ligt er op de motor een zwart laagje, wat niet naar diesel ruikt, dus waarschijnlijk gewoon wat ‘zweet’.
Dit zal dan aan de onderkant onder de passagierstoel niet anders zijn.
Ik ga het binnenkort ff een beetje schoonmaken en dan nog eens kijken.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Als hij een tijdje stilgestaan heeft, ligt er geen plasje diesel onder de motor ?
Ook niet onder de rest van de auto ?
nee helemaal niks. na een nacht niks te zien.
hangen ook geen druppels onder de auto, is alleen beetje vochtig
maar ja, de wagen heeft dan ook al 250.000km gereden he, dus misschien dat het wat ‘ouderdom’ is…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Diesel olie blijft niet echt liggen op warme motor delen, het verdampt langzaam. Toen er een leiding in mijn Xantia was gebarsten was de motor aardig nat, de volgende dag was de boel alweer droog.
Bij de ZX van Weefje lekte het door het asje wat de pomp ingaat en bediend word door het gaspedaal. In het begin was dit dus minuscuul en niet te zien omdat het onder de veerconstructie/beugel zit waar de gaskabel aan vastzit.
Als je het de volgende keer weer ruikt, meteen effe ergens aan de kant en rond dat asje gaan ruiken en met je hand bedienen en kijken of je wat ziet/ruikt.
Ik ruik het gewoon nog steeds als ik stilsta voor een stoplicht. Gister alle slangetjes gecontroleerd, niks gevonden. Ook de pomp is nog goed.
De vochtigheid is gewoon goed te zien. Misschien ruik ik dat of is elke auto wel vochtig aan de onderkant??
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Het volgende:
De dealer heeft de slangen voor me nagekeken, geen problemen gevonden, maar voor de zekerheid de retourleiding en een koppelstuk vervangen.
Nu ruik ik de lucht hierna nog steeds, net zoals voorheen.
Ik naar een andere dealer. Die ruikt bij de motor, en weet meteen dat het wordt veroorzaakt door wat vochtige troep die op de motor ligt. Toch ruikt dit naar mijn idee niet naar diesel. Afijn, hij heeft mijn motor afgespoten met speciaal spul.
Nu ruik ik het gewoon nog steeds, al is het wel al wat minder na dat afspuiten. Maar de geur is nog steeds aanwezig!
Het gekke is; de auto verbruikt niks extra’s aan brandstof. Ik rij gewoon 1 op 20.
Gisteren 250km gereden met nog net geen kwart tank… Streepje blijft zowat steken gewoon bij de inhoud van de tank whahaha.
Ook start de auto ‘s ochtends na voorgloeien meteen. Met een halve seconde is de motor meteen aan…
Waar komt die lucht in vredesnaam vandaan?
Wat kan ik nog meer nakijken??
en oja, de dealer zei ook nog dat de onderkant van de auto vochtig was niet zoveel uitmaakt. Heeft elke auto wel zo’n beetje.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
jaja zijn we weer,
ik ben bij een andere Citroen-dealer geweest, alles nagekeken, op de brug gezet…
De vochtigheid aan de onderkant blijkt gewoon water te zijn. Het ruikt niet naar diesel…
Nu zegt hij dat de motor professioneel moet worden gereinigd, wat me ongeveer 60 euro gaat kosten.
Het probleem ligt waarschijnlijk daar aan, zegt ie.
Nu ben ik alleen bang dat het straks weer niet is opgelost…
kan vieze smurrie wat op de motor ligt, en niet naar diesel ruikt, ervoor zorgen dat ik diesellucht in mijn auto krijg??
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
freddyonderstal schreef:Nu zegt hij dat de motor professioneel moet worden gereinigd, wat me ongeveer 60 euro gaat kosten.
Motorblok schoonspuiten kun je prima zelf doen, een busje motorreiniger kopen, bijvoorbeeld van Valma. Auto naar zo een wasbox rijden, effe af laten koelen, inspuiten met motorreiniger en met de Hot-Wax keuze, alles afspuiten. Richt de spuitlans niet te lang op de electronica, maar effe kan geen kwaad.
Sommigen raden het af om het motorblok schoon te spuiten, ik heb al aardig wat motorblokken gereinigd op deze manier, nog nooit problemen gehad.
Overigens denk ik dat de smurrie die op de motor ligt geen diesel is, diesel verdampt als het blok warm is. Toen er een leiding in mijn Xantia was gesprongen, rook ik later geen diesellucht, terwijl de boel toch zeiknat was van de diesel.
Is je uitlaat niet lek en dringt de lucht het interrieur binnen? dit kan dus alleen als je stilstaat, tijdens het rijden, neemt de rijwind de lucht mee.
Uitlaat is al vervangen… Dus daar ligt het niet meer aan.
Kan ik die smurrie ruiken als diesel? of wat denk je anderS?
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
freddyonderstal schreef:Uitlaat is al vervangen… Dus daar ligt het niet meer aan.
Kan ik die smurrie ruiken als diesel? of wat denk je anderS?
Kan ik zo niet zeggen, ik zou het een keer zelf moeten ruiken en onder je motorkap moeten kijken, stuur me anders een PB en we spreken wel wat af, als je interesse heb. Lijkt me sowieso leuk om een groepsfoto te maken, jouw Witte Xsara en mijn Witte Xantia
Bij citroen-dealer op de brug gezet, en geconstateerd dat het rubber in de motorsteun gescheurd is.
Gaat me weer 80 euro kosten om dat te vervangen, verdomme…
Verder blijft de onderkant vochtig, maar geen idee waar het lekt…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998