Omdat ik binnenkort toch een wat langere rit moet maken door Duitsland wil ik alles dan graag in orde hebben, om niet al met een slecht geviel op pad te gaan!
De meeste problemen heb ik al eens onder de aandacht gebracht in mijn eigen topic maar daar kwam er maar weinig antwoord op.
Het eerste probleem en wat me nu het meeste zorgen baart is een ferme kraak in het linker vooronder deze kraak treedt op als ik aan het stuur draai en meestal ook bij drempels of kuiltjes,
Zou dit de stuurstang zijn want die suggestie kreeg ik van een buurman?
Verder doet since gister het acculampje nogal raar het gaat branden als ik rij en als ik de bx op contact zet gaat die niet branden terwijl dat normaal wel was.
Iemand enig idee?
Ook nog tokkelt het in het linker vooronder dit lijkt mij het reactiestangetje maar kan het ook nog iets ander zijn?
En verder nog een tik in de motor hier maak ik mij het minste zorgen om omdat dit nu al een hele tijd speelt!
Maar ik zou het toch graag opgelost zien.
Maar elke keer als die bij de garage staat doet die het niet!
Eerst even een omschrijving van het tikken,
Het is een tik die alleen maar voorkomt als de motor echt helemaal koud is,De tik gaat niet met het toerental mee maar blijft op dezelfde ferquentie doortikken ongeveer tussen de 2 en 3000 toeren tikt het, maar met een koude motor ga ik niet meer toeren maken dus ik weet niet of hij het daarboven ook doet!
Ik heb een keer onder de motorkap geluistert en het getik wordt harder naarmate ik verder achter de motor ga luisteren!
Ik heb al een keer een paar suggesties gekregen wat het kon zijn en dat waren:
Lekke uitlaat: Dit is het niet de uitlaat is echt helemaal dicht
riempjes die niet strak lagen: hoe strak moeten ze de v-snaar een halve slag kunnen draaien en de rest?
Kleppen: lijkt mij niet ondet het niet met het toerental mee gaat heb ik hier gelijk in?
ALs iemand suggesties heeft zou ik ze graag hebben kan ik het een voor een een keer na gaan lopen!
Het zijn nogal wat vragen geworden maar ik hoop toch dat iemand antwoorden op mij vragen weet!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van die tik kan ik me voorstellen dat het het uitlaat spruitstuk is. Daar kan een scheurtje in zitten bijvoorbeeld. Of een brakke pakking.
De “klont” in de voortrein kan vanalles zijn eigenlijk. Motorsteun? Stuurkogeltje? Reactiestangetje? Stabilisatorrubbers? Fuseekogels? Draaipunten van de draagarmen? Ophangrubbers van het subframe? Ik noem maar wat… Overigens heb ik ook een kleine ‘klonk’ in de voortrein die niet te traceren is. Ik stoor me er al niet meer aan…
Die kraak in het vooronder, ik vraag me af of dat niet iets met de cardanstukken in je stuurkolom te maken heeft (droog)?
Let wel, ik roep maar wat dingen zonder het allemaal gehoord te hebben, dus ik weet het verder eigenlijk ook niet, maar misschien heb je er wat aan
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
dat met dat accu lampje:
even met de voltmeter de accu meten bij niet-draaiende motor, dan met iets verhoogd toerental (bv 2000 toeren ) met weinig gebruikers aan en dan bij iets verhoogd toerental met de lampen, achterruitverwarming en sigarettenaansteker aan.
als je die derie waardes geeft zal ik even puzzelen.
vertel je nog even wat voor een type bx je precies hebt?
Groeten, Rob
[Quote ]
Van die tik kan ik me voorstellen dat het het uitlaat spruitstuk is. Daar kan een scheurtje in zitten bijvoorbeeld. Of een brakke pakking.
Oke dus niks om me zorgen om te maken dan lijkt mij ok wel dat het dat kan zijn want het geluid is echt veel harder als ik net achter de motor luister.
De “klont” in de voortrein kan vanalles zijn eigenlijk. Motorsteun? Stuurkogeltje? Reactiestangetje? Stabilisatorrubbers? Fuseekogels? Draaipunten van de draagarmen? Ophangrubbers van het subframe? Ik noem maar wat… Overigens heb ik ook een kleine ‘klonk’ in de voortrein die niet te traceren is. Ik stoor me er al niet meer aan…
Uhm ja dat wordt du nog een hele zoektoch maar de fussekogel en de stuurkogel is het in iedergeval niet want dat kan je toch voelen aan het wiel?
Verder lijken ophangrubber van het subframe me moeilijk te controlleren.
Maar die motorsteun waar zit die zitten ik heb er namelijk nog maar 1 gezien die links bovenaan zit.
Stabilisatorrubbers? wat bedoel je hiermee?
En de draagarmrubbers kun je die spelling ook voelen door aan het wiel te voelen?
Die kraak in het vooronder, ik vraag me af of dat niet iets met de cardanstukken in je stuurkolom te maken heeft (droog)?
Cardanstuk, volgens mij zit het geluid iets meer naar het wiel toe het zou dus het kogel? gewricht aan de cardankant kunnen zijn? dit lijkt mij ook nogal moeilijk te vervangen!
@ rob marklin
Ik zal morgen even een multimeter halen want die heb ik nog niet ops:
Het is trouwens een bx 16 TGI.
Verder alvast bedankt voor de antwoorden
Voor het acculampje: heb je de dynamo toevallig onlangs losgehad of vervangen? Als je de draadjes niet helemaal goed aansluit kan je verklikkerlampje net omgekeerd gaan werken namelijk…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9256.jpg)
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Re: Paar probleempje met de bx
robinrossie schreef:
... een ferme kraak in het linker vooronder deze kraak treedt op als ik aan het stuur draai en meestal ook bij drempels of kuiltjes,
Een van de kogels, ik gok op de fusee kogel.
Check even of het rubbertje heel is.
Die kogels gaan heel lange mee, zolang er maar geen vuil en vocht bij kan.
Anders ff de stuurkogel checken.
robinrossie schreef:
Verder doet since gister het acculampje nogal raar het gaat branden als ik rij en als ik de bx op contact zet gaat die niet branden terwijl dat normaal wel was.
Wat hun zeggen.
Kan iets met het lampje zelf zijn, of vaker nog met de koolborstels die op zijn.
Als het lampje niet aan gaat, dan even een ferme mep op de dynamo geven.
Als ie dan wel aan gaat, grote kans dat het de koolborstels zijn.
robinrossie schreef:
Ook nog tokkelt het in het linker vooronder dit lijkt mij het reactiestangetje maar kan het ook nog iets ander zijn?
99% de reactiestang.
Even rondbellen: in Eindhoven was Brezan het goedkoopst.
robinrossie schreef:
En verder nog een tik in de motor hier maak ik mij het minste zorgen om omdat dit nu al een hele tijd speelt!
Geen idee, ik ben van de oliestook. (die moeten tikken! )
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
oudelut schreef:Voor het acculampje: heb je de dynamo toevallig onlangs losgehad of vervangen? Als je de draadjes niet helemaal goed aansluit kan je verklikkerlampje net omgekeerd gaan werken namelijk…
Ik heb de dynamo niet losgehad en ook niet vervangen dus waarscheinlijk zal die dan versleten zijn.
Ik heb hier nu een multimeter liggen maar op welke stand moet ik hem zetten en moet ik een pin op de + houden en een op de - of hoe werk dit anders?
Verder denk ik dat ik voor de rammel maar het ‘‘risico’’ neem het reactiestangetje te gaan vervangen maar ik zie dat er bij de brezan verschillende maten zijn?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Multimeter op een voltagestand zetten die iig hoger is dan 14V (20V is geloof ik een van de standen) Bij draaiende motor moet het voltage dat je op de accupolen meet ongeveer 13.8V zijn.
Speel ook even met het toerental want het kan zijn dat het stationair wel werkt maar vanaf 2000 toeren bijvoorbeeld niet meer.
Bij de meeste automaterialenhandelaars kun je voor een tientje of 2 nieuwe koolborsteltjes+spanningsregelaar scoren, dat is een module die achterop de dynamo gemonteerd zit en is in een paar minuten te vervangen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
En ik moet een pin op de + en een op de - houden?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Jep
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik heb het net even doorgemeten en de waarden die eruit kwamen zijn de volgende:
Motor uit: 12,4 V
Motor aan: 12.1V
En motor aan met alle verbruikers aan: 11.5 V
Welke conclusie kun je hieruit trekken?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dat de dynamo niet erg veel bijlaad!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Oke
Dan zal ik eens gaan proberen de koolborsteltjes en module te gaan vervangen.
Verder over het gekraak in het vooronder.
De fussee blijkt het dus niet te zijn ik heb hem op speling gekontrolleerd,
En de stuurstang heb ik ook geprobeert door met een breekijzer de kogel omhoog proberen te drukken maar er kwam geen beweging in dus dit lijkt het mij ook niet!
Maar het zou niet de andere kogel in die stang kunnen zijn?
robinrossie schreef:Ik heb het net even doorgemeten en de waarden die eruit kwamen zijn de volgende:
Motor uit: 12,4 V
Motor aan: 12.1V
En motor aan met alle verbruikers aan: 11.5 V
Welke conclusie kun je hieruit trekken?
......en dat tijdens het rijden met licht aan je accu langzaam steeds leger wordt. niet te ver weg gaan in het donker, eerst de koolborstels vervangen.
Groeten, Rob
rob marklin schreef:robinrossie schreef:Ik heb het net even doorgemeten en de waarden die eruit kwamen zijn de volgende:
Motor uit: 12,4 V
Motor aan: 12.1V
En motor aan met alle verbruikers aan: 11.5 V
Welke conclusie kun je hieruit trekken?
......en dat tijdens het rijden met licht aan je accu langzaam steeds leger wordt. niet te ver weg gaan in het donker, eerst de koolborstels vervangen.
Groeten, Rob
Dit kan ook de diodebrug of spanningsregelaar zijn.
Demonteren en bij een revisie bedrijf op de dynamo-test-bank geeft het antwoord.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7117.jpg)
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
robinrossie schreef:Oke
![]()
Dan zal ik eens gaan proberen de koolborsteltjes en module te gaan vervangen.
Verder over het gekraak in het vooronder.
De fussee blijkt het dus niet te zijn ik heb hem op speling gekontrolleerd,
En de stuurstang heb ik ook geprobeert door met een breekijzer de kogel omhoog proberen te drukken maar er kwam geen beweging in dus dit lijkt het mij ook niet!
Maar het zou niet de andere kogel in die stang kunnen zijn?
Ja, of een homokineet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!