Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik zeg altijd maar:
http://www.ruecitroen.nl/Brochures/Brochures_Frame_CX.htm
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Totaal aantal Berichten: 555
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
ik heb eens gebeld met die Bijma (erg vriendelijk, behulpzaam of enthousiast zijn ze inderdaad niet): keiharde Franse import CX, alleen de lak is van kleur verschoten. Verder in zeer goede frisse staat. Misschien ga ik toch maar gaan kijken want deze spreekt me wel aan, meer dan gelijk welke ik België te koop staat (en dat is niet veel) uitgezonderd de oranje CX maar die is zonder diravi.
De lak is van kleur verschoten maar dat moet te polieren of te retoucheren zijn. Verder is deze CX hard en roestvrij, zeggen ze.
Is er een bezwaar tegen een simili dak? Of geeft dat extra roestvorming?
een lederen interieur, is dat nog te vinden of is dat een speld in een hooiberg?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Re: Wie kent deze vroege CX? Of andere vroege CX’en te koop?
BEsuper schreef:Iemand bekend met deze CX2200 Pallas? Het ziet er een heel mooi exemplaar uit, is in veel aspecten de CX die ik zou kiezen mocht ik die nieuw kunnen bestellen. Maar weet iemand meer over deze CX? Of ziet iemand zaken die mij als niet-CX kundige ontgaan?
Ik zie in elk geval al sierlijsten op neus en kont die alleen op een Prestige thuis horen en zeker niet in modeljaar 1975. Maar goed, dat hoeft geen probleem te zijn als je niet persé voor originaliteit gaat.
En dat vinyl dak idem dito. Als dat origineel in 1975 was aangebracht, had het nu aan alle kanten gekrompen geweest. Bovendien was ook dat een Prestige item.
De staat van het stuurwiel suggereert wel dat de auto uit een warm, droog klimaat afkomstig is. Staat van de bestuurdersstoel roept bij mij eerder een gevoel van een km stand van 159.000 op ipv 59.000, maar dat kan mogelijk zijn omdat de stof vrij kwetsbaar is.
Lederen interieurs zijn nog wel te vinden, maar de juiste kleur vinden is vaak geluk/geduld hebben.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

BEsuper schreef:Andere vroege CX’en? Hoeft geen 74/75 modellen te zijn maar smalspoor en veel glimmende chroom.
Kijk anders eens hier:
Bijvoorbeeld: Een 2400 laagdak Prestige die er op de foto’s fris uitziet.
Die moest dan eigenlijk nog die strips van die andere hebben, maar jah…

La Léo schreef:
De staat van het stuurwiel suggereert wel dat de auto uit een warm, droog klimaat afkomstig is. Staat van de bestuurdersstoel roept bij mij eerder een gevoel van een km stand van 159.000 op ipv 59.000, maar dat kan mogelijk zijn omdat de stof vrij kwetsbaar is.
Lederen interieurs zijn nog wel te vinden, maar de juiste kleur vinden is vaak geluk/geduld hebben.
Betekent dat dat het stuurwiel binnen enkele tienduizenden kilometers gaat afbrokkelen zoals DS-stuurwielen dat doen?
Zijn de bekledingsstoffen (zetels en tapijt) nog verkrijgbaar of moet je zoeken naar tweedehands materiaal want ik ben bang voor wat er onder dat tapijtje zit.

Totaal aantal Berichten: 17407
- CX 2400 Super
Het voordeel van de vroegste CX’en: de bekledingsstof is dezelfde als die welke in DS’en is toegepast en daardoor heel goed verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij Chyparse.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

BEsuper schreef:Betekent dat dat het stuurwiel binnen enkele tienduizenden kilometers gaat afbrokkelen zoals DS-stuurwielen dat doen?
Geen idee, maar dat soort stuurwielen zijn in elk geval nog wel her en der in betere toestand te vinden.
BEsuper schreef:Zijn de bekledingsstoffen (zetels en tapijt) nog verkrijgbaar of moet je zoeken naar tweedehands materiaal want ik ben bang voor wat er onder dat tapijtje zit.
Leer is altijd te koop, in alle kleuren en soorten.
Nieuw tapijt zou ik niet weten. Wellicht bij CX-Basis in Deutschland? Uit slopers worden de beste tapijtsets vaak bewaard, maar de kant van de bestuurder is niet zelden versleten.
Wat veel belangrijker is: hoe is de bodem van de auto er onder dat onderste tapijtje aan toe?
Bijma…. de schuld van mijn CX passie….
Mijn vader kocht hier zijn eerste en enige CX Break uit 1983 ofzo…. een jaar later was deze 10cm korter door een zware botsing….

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik weet niet wat je budget is, maar er zijn er nog wel meer te vinden.
Doro is al genoemd, Citroville zal wel wat hebben staan.
Bij http://www.cxdunord.nl staat een mooie vroege GTi te koop.
Als je toch naar het noorden rijdt, zou ik er een hele dag van maken en via Utrecht (Doro), Borculo (Citroville), Doerpen (CXduNord) en Groningen (Timmer) naar Drachten (Bijma) rijden. Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.
Toch wel een lange lijst voor 1 dag, maar misschien een aantal hiervan
Succes!
BEsuper schreef:ik ben eigenlijk op zoek naar een vroege CX met veel luxe en in topstaat. Een vroeg model met veel chroom (en vooral geen matzwarte lijsten rond de ruiten opzij). Recht van de tekentafel van Opron dus.
Weten jullie CX’en staan of bedrijven die hier een goede naam voor hebben?
Wat is eigenlijk de beschikbaarheid van onderdelen voor deze vroege CX’en.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Ik ben inderdaad aan het denken om eens op toer te gaan in Noord-Nederland.
Waregem-Utrecht: Doro (heeft rode Pallas en zilveren Prestige)
Utrecht-Groningen: Timmer: heeft enkele CX’en die er goed uit zien maar geen enkele die me echt aanspreekt, is niet ver van Bijma
Groningen-Drachten: Bijma: anthraciet CX Pallas
Drachten-Waregem
Mooi ritje van een kleine 800 km.
Wat zoek ik eigenlijk? Tja, ik maak het me niet gemakkelijk:
Een CX met Diravi, vroeg model, inox bumpers, inox lijstwerk rond de ruiten (onontbeerlijk!), geen zwart spoilertje op de kofferdeur (essentieel), de GTI valt dus af, in een mooie kleur, met een gaaf interieur, bij voorkeur leder maar effen beige stof is ook goed, liefst carburateur, en dat alles in goede staat en zonder roest van betekenis.
De oranje CX bij CQS is mijn favoriet, ik heb een afspraak begin april. Alleen heeft deze geen Diravi, wat mij gezien zijn niet geringe prijs een enorm nadeel is. Deze wagen staat daarom wellicht al zeker 2 jaar te koop. Begin april ga ik ernaar gaan kijken als ik in de buurt van Tienen moet zijn.
Nummer 2 is de grijze bij Bijma. Deze Cx heeft doffe lak en dat vinyldak zal dus ook moeten worden vervangen. Zoals La Léo afleidt uit het stuurwiel komt deze wagen uit een droge streek en dat steunt de bewering van Bijma dat dit een harde wagen is.
budget: 6500 voor de oranje CX is de absolute bovengrens voor een bijzondere en buitengewone CX. In feite is 5500 is de bovengrens. Want er moet altijd nog wat aan gedaan worden.
@Graddus
Hoe lang staat de anthracietgrijze CX bij Bijma al te koop (maw. wanneer heb je deze CX gezien? Is dat al lang geleden?)

Aan de kant van de passagier zie ik bepaalde CX-en (Prestiges?) iets hangen wat op een spiralende kabel lijkt.
De Prestige bij Doro heeft het, in het boek ‘Une Lignée Prestigieuse” zag ik het ook.
Iemand een idee wat het is? Het intrigeert me.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
kaartleeslampje! Was volgens mij een accessoire…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Inmiddels heb ik besloten dat ik geen CX met opknapwerk (zoals de 2200 bij Bijma, deze moet worden gespoten om mooi te zijn en daar moet vast een ander vynildak op), maar een top-CX met alles erop en eraan, in een luxueuze uitvoering.
Ik ga inderdaad naar de CX’en van Doro kijken, naar de Prestige en naar de rode 2000 Pallas. Heeft Doro een goede reputatie?
Staat de 2400-motor goed bekend? Waren er injectieversies van?
De Prestige komt uit departement 11, de Aude, helemaal in het zuiden. Dat zal de conservatie van de koets wel goed gedaan hebben.

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Goed plan! Prestiges zijn wel roestgevoeliger in het algemeen: dit komt omdat er een stukje “tussengezet” is.
De 2400 motor is prima, maar met carb wel een zuipschuit. De 2400 injectieversies zijn zuiniger en rijden fijn. Dit is m.i. wel de beste CX motor afgezien van de latere 2500 exemplaren.
Doro heeft een goede reputatie voor zover ik weet.

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
doro is zeker goed.
In verband met roest de prestiges hebben een verlengd chassis. Bijna hetzelfde als de break versie, maar niet helemaal d break is namelijk extra verstevigd. achterste subframe durft wel eens roesten…
als je een 2400 neemt neem dan een injectie vermits deze toch zuiniger zijn en iets meer power hebben.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!