Beste Citroën fanaten,
Deze week gaat eindelijk mijn Citroën CX 25 GTI automatic weer van stal.
Mijn tank is zo goed als leeg (mijn jaarlijkse speculatie voor dalende / stijgende brandstofprijzen) en moet deze week dus gaan tanken.
Nou valt mij op dat er vrijwel nergens meer euro 98 te koop is. Enkel de Esso heeft het nog bij mij in de buurt!
Dat wordt dus euro 95 tanken in plaats van euro 98. Dit terwijl ik 98 expres tank omdat een CX automaat nu eenmaal iets harder moet werken vanwege de toeren.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een cx automaat en euro 95? Zou het verstandig zijn om bijvoorbeeld excellium van de Total te tanken?
Reacties van harte welkom!
Groeten, Martin


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik merk dat bijmengen met euro 95 redelijk gaat. Elke tweede (of in het ergste geval) derde tank super 98 lijkt voldoende om problemen te voorkomen mits je tank niet helemaal leeg rijdt ... En gelukkig kom je in het buitenland wel overal super 98 tegen zodat je in de bergen nooit problemen hoeft te hebben.
Dure benzines als V-power hebben in Nederland een octaanwaarde 95 en hebben wat dat betreft geen meerwaarde. Niet doen.


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik merk dat bijmengen met euro 95 redelijk gaat. Elke tweede (of in het ergste geval) derde tank super 98 lijkt voldoende om problemen te voorkomen mits je tank niet helemaal leeg rijdt ... En gelukkig kom je in het buitenland wel overal super 98 tegen zodat je in de bergen nooit problemen hoeft te hebben.
Dure benzines als V-power hebben in Nederland een octaanwaarde 95 en hebben wat dat betreft geen meerwaarde. Niet doen.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
break23m schreef:Dure benzines als V-power hebben in Nederland een octaanwaarde 95 en hebben wat dat betreft geen meerwaarde. Niet doen.
V-Power heeft in Nederland een octaanwaarde van 97!
Geen 95 dus.
Overigens gaat dat prima in de Turbo.
Ik heb ook wel op 95 gereden, ook toen geen probleem.
Voordeel van V-Power is ook dat het maar 4.5 cent duurder is dan 95.
Voor 98 betaal je soms meer als 10 cent meer
Ik wissel meestal af tussen 98 en V-Power op het moment, ligt er een beetje aan wat ik kan krijgen, want 98 is niet overal meer te vinden… Ben het beetje zat om meer als 20 min rond te rijden om een tank te vinden als je ergens niet bekend ben.
jerrycan mee?
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daarmee vind je in een onbekende buurt niet sneller een tankstation
Je kan het alleen wat uitstellen.





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Arjan Verkade schreef:Daarmee vind je in een onbekende buurt niet sneller een tankstation
Je kan het alleen wat uitstellen.
De BP langs de Marathonweg bij afslag Vlaardingen-West is een goedkope met superplus98
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:Arjan Verkade schreef:Daarmee vind je in een onbekende buurt niet sneller een tankstation
Je kan het alleen wat uitstellen.De BP langs de Marathonweg bij afslag Vlaardingen-West is een goedkope met superplus98
Dat is vanaf huis nog best een aardig stukje..
Ik ga meestal bij de Shell langs de A20 bij Maassluis, of bij een geen merk pomp ergens achterin de Lier, deze geeft ook veel korting.
alle Tango stations voeren (nog) superplus, en hier is het nog goedkoop ook. Maar ik vrees dat het ook daar op termijn wel zal verdwijnen als de derde pomp voor een ander product moet wijken (zal wel iets met ‘bio’ worden)
V-Power is vaak wel 95, kijk maar eens goed bij het pompstation zelf. Sterker nog, ik ben nog geen V-Power meer tegengekomen die niet 95 is..
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Laurensvzb schreef:V-Power is vaak wel 95, kijk maar eens goed bij het pompstation zelf. Sterker nog, ik ben nog geen V-Power meer tegengekomen die niet 95 is..
Vpower is 97RON. Bij de pomp zijn ze verplicht 95 te vermelden. Dat is mij in een ander draadje gebleken. De rare wetgeving in Nederland blijkbaar, vooral de consument dom houden. Ik heb daar ooit een vraag over gesteld aan Shell en kreeg dit weinigzeggende antwoord terug:
In reactie op uw advies, reageren wij als volgt. Het octaangetal van Shell V-Power is 97. Aan de pomp is octaangetal 95 gecommuniceerd, het minimum getal welke bij de wet verplicht is te communiceren. De hoogte van het octaangetal is niet het allerbelangrijkste voor een optimale verbranding van de brandstof, toevoegingen in de vorm van dopes bepalen mede het verbrandingsresultaat. Automobielen van het bouwjaar na 1992 kunnen probleemloos Shell V-Power tanken. Wij adviseren u contact op te nemen met de importeur en aan hen te vragen wat het minimale octaangetal voor uw auto is.
Wij vertrouwen erop u met deze uitleg van dienst te zijn. Indien u verder nog vragen heeft, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met het Technisch Informatie Centrum op telefoonnummer 0900-202 2780





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik kreeg dezelde dag zelfs 2 replies zie ik nu:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 februari 2009 betreffende Shell V-Power.
Het octaangetal van Shell V-Power is 97. Aan de pomp is octaangetal 95 gecommuniceerd, het minimum getal welke bij de wet verplicht is te communiceren.
De performance van een brandstof is eigenlijk een samenspel tussen drie karakteristieken: octaangetal, verbrandingssnelheid en ontstekingskwaliteit. Veel mensen staren zich blind op het octaangetal, hoewel dit slechts een deel van het verhaal is, anders zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om op LPG te rijden.
Nu is het zo dat de verbrandingssnelheid en ontstekingskwaliteit van Shell V-Power heel goed is, wat maakt dat de benzine beter presteert dan een “klassieke” 98 benzine - ook al heeft Shell V-Power een octaangetal van 97.
Of met andere woorden: Shell V-Power presteert nog beter dan een klassieke 98. Daarnaast heeft Shell V-Power ook nog zijn andere voordelen:
- zwavelvrij (katalysator)
- reinigende additieven (kleppen, zittingen, injectoren) zodat het verbruik verminderd wordt en de leeftijdsverwachting van de motor langer is.
Wij vertrouwen erop u met deze uitleg van dienst te zijn. Indien u verder nog technische vragen heeft, verzoeken wij u vriendelijk contact op te nemen met het Technisch Informatie Centrum op telefoonnummer 0900-202 2780 of via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Een aantal maanden geleden liep ik tegen hetzelfde probleem aan dat bij ‘mijn’ Total geen 98 op de pomp had. Sindsdien tank ik 95 en heb geen verschil gemerkt laat staan problemen gehad.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: Euro 98 wordt nostalgisch goedje. Hoe nu met de CX?
MVOS schreef:Beste Citroën fanaten,
.................Zou het verstandig zijn om bijvoorbeeld excellium van de Total te tanken?
Reacties van harte welkom!
Total Excellium is RON 95, Shell Vpower is RON 97.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Laurensvzb schreef:V-Power is vaak wel 95, kijk maar eens goed bij het pompstation zelf. Sterker nog, ik ben nog geen V-Power meer tegengekomen die niet 95 is..
Zoals gezegd hier in NL moeten ze 95 zeggen, maar het is 97.
In Duitsland is het zelfs 100