Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
BEsuper schreef:ik ben eigenlijk op zoek naar een vroege CX met veel luxe en in topstaat. Een vroeg model met veel chroom. Recht van de tekentafel van Opron dus.
Eigenlijk is dit wel een beetje tegenstrijdig, want de echte oer CX was niet zo rijkelijk voorzien van chroom (eigenlijk voornamelijk gepolijst RVS trouwens (inox voor de vlamingen)). De allermooiste en puurste Opronlijn vind je dan ook bijna op de hele vroege (veelal diraviloze) basismodellen. Geen rubberblokken op de bumpers, geen sierstrips op de zijkanten, geen spoilers, geen poespas etc.. Dit is dus wel wat in tegenspraak met de luxe die de TS zoekt en het vele ‘chroom’ dat er aan zou moeten zitten.

Totaal aantal Berichten: 555
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Luxe binnenin heeft wel de voorkeur op puurheid! Wat ik bedoel met een oer-CX is een smalspoor die vooral geen zwarte raamomlijstingen heeft, dat vind ik niet mooi. De rest (sierstrippen, vynildaken, bumperrozetten, grote wieldeksels) heb ik veel minder tot zelfs geenproblemen mee.
Ik zoek een CX voor occasioneel gebruik, voor de parade en puur genot. Ritje naar de zee, mooi poetsen en opblinken, toertje langs de terrasjes in het centrum, voor op zondag mee te rijden, om mee op vakantie te gaan, enz. Niet zozeer voor mijn dagelijkse kilometers, die verdeel ik tussen de DS en mijn moeders SAAB, zij rijdt slechts heel weinig. Voor zo’n CX heb ik wel wat geld over maar dan mag er niets op aan te merken zijn.
De gouden Prestige heeft voor de riante som van 6500 euro wel heel sjofele deurpanelen en nogal wat roest, vinden jullie ook niet? Ik denk dat de Doro-prestige à 6700 euro het meeste kans maakt. Kost duur maar als je de kosten van las-, spuit- en garnierwerk bijtelt bij de gouden prestige ga je er niet komen.
In april ga ik de rit naar Doro in Utrecht maken, dat staat nu al vast. Met een goede lamp, een kritisch oog en wellicht ook een voorschot op zak want deze spreekt me wel erg aan.

Totaal aantal Berichten: 2474
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja dat klopt op dat vlak is doro prestige miss wel de beste maar ik vermoedt dat het nog geen injectie model is en dat draagt dan voor mij toch wel weer de voorkeur weg tov een carbu 2400 in een prestige.
wel heb je alle rvs (inox) die er te vinden was op een cx ...prestige modellen van 77 tot 80 waren het rijkelijkst uitgerust met rvs.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Is er iets grondig mis met een 2400 Carburatie? Lijkt me net dat de injectie gevoeliger is voor mankementen en onderdelen. Het is toch een D-jetronic systeem van Bosch die er op zit, niet? Zoals op de DS23 injectie.
Zuinigheid is nu niet direct het criterium, de CX is voor gebruik bij gelegenheid, voor het plezier en niet om mij op een economische manier van A naar B te verplaatsen.
En meer power, ach ja, een stoplichtensprintwonder zal het nooit zijn, injectie of carburatie. En is die injectie niet storingsgevoeliger?

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
BEsuper schreef:Is er iets grondig mis met een 2400 Carburatie? Lijkt me net dat de injectie gevoeliger is voor mankementen en onderdelen. Het is toch een D-jetronic systeem van Bosch die er op zit, niet? Zoals op de DS23 injectie.
Neen, L-Jetronic, waarbij L voor “Luft” staat, omdat het systeem door de (wisselde) hoeveelheid lucht wordt geregeld.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
BEsuper schreef:Is er iets grondig mis met een 2400 Carburatie? Lijkt me net dat de injectie gevoeliger is voor mankementen en onderdelen. Het is toch een D-jetronic systeem van Bosch die er op zit, niet? Zoals op de DS23 injectie.
Zuinigheid is nu niet direct het criterium, de CX is voor gebruik bij gelegenheid, voor het plezier en niet om mij op een economische manier van A naar B te verplaatsen.
En meer power, ach ja, een stoplichtensprintwonder zal het nooit zijn, injectie of carburatie. En is die injectie niet storingsgevoeliger?
ja een prestige weegt al 100kg meer dan een gewone cx door de verlenging en de L-jettronic is best betrouwbaar. en zoals ik al zei ik heb beide gehad en verstook is duidelijk minder bij een injectie hoor.
ook de hernemingen zijn een stuk beter. Als je een met gewone versnellingsbak neemt kijk dan of het zeker al een 5bak is ik geloof dat de eerste prestiges ook nog met 4 bak geleverd zijn…. en dat is een ramp…

Of TRX’en of 14” LM, ik kan dat verschil op deze afstand niet zien.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Dit zijn GTi velgen, die bestaan zowel in metrisch (trx) of 14 inch.

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
BEsuper schreef:
Weet iemand soms wat voor velgen dit zijn? Duidelijk niet de Prestige wielschijven zoals op de link hieronder en in het boek ‘Une lignée prestigieuse’. Dit zijn toch geen metrische TRX velgen?
ik vermoed dat het TRX’en zijn…
je kan er altijd gewone stalen velgen onder zetten.

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Waarop baseer je dat vermoeden, puur op het zicht? Ik haal het er niet uit hoor, ik zou zelfs eerder voor 14 inch kiezen, maar zoals gezegd, het blijft gokwerk. Gewoon even navragen zou ik zeggen.

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Wel een mooie laagdaksprestige trouwens

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
graddus schreef:Waarop baseer je dat vermoeden, puur op het zicht? Ik haal het er niet uit hoor, ik zou zelfs eerder voor 14 inch kiezen, maar zoals gezegd, het blijft gokwerk. Gewoon even navragen zou ik zeggen.
na zoveel jaar zie ik het op het zicht ja de trx banden zijn lager van profiel dan de 14 inch en de trx velg op zichtzelf is groter dan een 14 inch… maar das ervaring

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
o ja en als je de foto ziet langs achter zie het aan het bandenprofiel trx banden hebben een specifiek profiel….

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
bxsport schreef:graddus schreef:Waarop baseer je dat vermoeden, puur op het zicht? Ik haal het er niet uit hoor, ik zou zelfs eerder voor 14 inch kiezen, maar zoals gezegd, het blijft gokwerk. Gewoon even navragen zou ik zeggen.
na zoveel jaar zie ik het op het zicht ja de trx banden zijn lager van profiel dan de 14 inch en de trx velg op zichtzelf is groter dan een 14 inch…
maar das ervaring
Die verschillen ken ik ook, maar ik durf het afgaande op deze foto niet te zeggen. Laten we dan maar van jouw ervaring uitgaan. Overigens vraag ik me af of deze foto een te koop staande auto is, of gewoon een voorbeeld van de TS om de vraag over die velgen te stellen. In dat geval heeft hij van ons verhaal in elk geval geleerd dat er twee maten van dit type lichtmetalen velg bestaan.