Koppakking XM V6 24V
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 30 juni 2005 02:29 PM

Wie heeft er ervaring met het vervangen van de koppakking met zijn/haar V6 24V?
Op wat voor kosten moet ik rekenen? En wie heeft er een goed adres?

Mark

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 30 juni 2005 04:17 PM
  [ # 1 ]

ik neem aan ZPJ4 (tot ~1997) en niet ES9J4 (vanaf ~1997) ?

in beide gevallen geen ervaring, maar ik meen me ter herinneren over de ZPJ (12klepper) dat voor de demontage van de achterste kop de motor eruit moet.

Ik ken nog wel een aardig adresje voor motorrevisie.
http://www.carrec.net/watdoenwij.php
of ga je het zelf doen?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 30 juni 2005 04:23 PM
  [ # 2 ]

Ja, dat dacht ik ook, zeker bij de 24v… ik geloof dat er bij de 12v nog een truc was dat de achterste kop er af kan zonder de motor er uit te halen, maar dat het bij de 24v echt niet gaat. Ik meen zelfs dat bij de 24v het ook al lastig was met de voorste kop…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 30 juni 2005 07:48 PM
  [ # 3 ]

Ik zou niet weten hoe je de achterste kop eraf kan halen zonder de motor te demonteren. Misschien door een stuk van het schutbord eruit te zagen Laughing

Als je eraan begint, is het verstandiger om het groots aan te pakken, dus motor eruit, motor compleet reviseren, nieuwe koppeling, bak na lopen, nieuwe aandrijfassen etc etc.
Dan alle slijtagegevoelige hydraulische delen vervangen of reviseren, alle bedrading vervangen, dus een nieuwe verbeterde draadboom, meerdere massapunten, nieuwe brandstofslangen.

En een nieuwe uitlaat LATEN maken bij EPS

Kost minstens 10.000 euro, maar dan heb je wel een perfecte 24 klepper

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 30 juni 2005 08:14 PM
  [ # 4 ]

dan kan je beter voor 10.000EUR extra een perfecte Xm (met een ES9J4) op de kop tikken. ok dan heb je geen DiRaVi…

deze kosten meer dan 10.000 EUR, maar dan heb je ook wat:
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.asp?ts=6151657&id=w2pvbfgjnzj
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.asp?ts=6151657&id=xifolljozal

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 30 juni 2005 09:19 PM
  [ # 5 ]

Je hebt dan wel een 24 klepper die:
- uniek is,
- Diravi heeft,
- technisch net zo goed als een nieuwe is,
- 200 kilo lichter dan een nieuwe,
- meer pk’s heeft (zeker als je de motorrevisie goed doet),
- de combinatie van de 2 hierboven geven een zeeeer snelle xm

De eerste link is naar mijn bescheiden mening 10.000 euro te hoog geprijsd (en staat al erg lang te koop), de 2e is een import-auto

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2005 10:22 PM
  [ # 6 ]

en wie zegt dat die “nieuwe” XM’s perfect zijn?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 30 juni 2005 11:01 PM
  [ # 7 ]
arjan_verkade schreef:

en wie zegt dat die “nieuwe” XM’s perfect zijn?

Het ligt er maar net aan hoe je hem wilt gebruiken, voor dagelijks gebruik zal ik met een gewone, maar recentere 2 liter 16 klepper wel uit de voeten kunnen, maar voor het snelle en lange snelwegwerk prefeer ik de V6.

Genoeg offtopic zo, wie is de moddereter van het XM gedeelte?????

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 01 juli 2005 02:52 PM
  [ # 8 ]

met “perfecte ES9J4” bedoelde ik niet dat die per definitie perfect zijn, maar dat je, als je 10.000 EUR+ uit gaat geven, beter kunt kijken naar een in perfecte staat verkerende Xm. Dan kom je al snel uit op 97-2000 modellen.

De meeste daarvan zijn automaten, dat is wel een minpuntje en de oude ZPJ 90graden V6 heeft ook zo z’n charmes, maar ik vind het persoonlijk nogal vreemd om 10kEUR in een auto van 3500 EUR te stoppen.

Zeker als je even zoekt wat je in Duitsland voor dat geld hebt:
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.asp?ts=4239665&id=zuduqspdzyc

Het is natuurlijk bewonderenswaardig dat iemand een vroege Xm op de weg wil houden, maar of het de rationele keus is…

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 juli 2005 05:53 PM
  [ # 9 ]
eviltwin schreef:

De meeste daarvan zijn automaten, dat is wel een minpuntje en de oude ZPJ 90graden V6 heeft ook zo z’n charmes, maar ik vind het persoonlijk nogal vreemd om 10kEUR in een auto van 3500 EUR te stoppen.

........bij een DS of een SM doen ze dat toch ook??????? Of ben ik vreemd?

Reken er maar op dat een rijdende XM V6 24V van de oude stempel een stuk zeldzamer zal worden. Ik zeg met name verbeteren omdat de onderdelen van die auto’s zowiezo onbetaalbaar, zeldzaam en niet bepaald duurzaam zijn.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 juli 2005 06:43 PM
  [ # 10 ]

Voor het demonteren van de achterste cilinderkop van een 24v, moet helaas het blok eruit. Het is te doen, maar wel veel werk. neem maar een uurtje of 6 om de motor er uit te halen, en dan de rest nog.
De gemiddelde specialist rekent 50 per uur.
Het vervangen van de koppakkingen is ook wel 14 uur volgens het boek, met gedemonteerde motor. Dan nog ff inbouwen, ook 8 a 10 uur.
Dan moet het dus wel een hele mooie en goede auto zijn wil je dat nog uitgeven. Het is waar dat het speciale en zeldzame auto’s zijn, maar een XM met nieuwe 24 v motor, ES9J4, is bewezen een betere auto.
Mijn v6 is ook een ES9J4, en daar mankeert nooit wat aan. Nu is er ook een 200 pk+ chip te koop, en zijn veel zuiniger. Ook met automaat, en met die 200pk + loopt ie gewoon 250 km/h. En dat voor 600 eurotjes.
Alleen het geluid van de “oude 24v is veel mooier, dat is een feit! Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 01 juli 2005 10:59 PM
  [ # 11 ]

XM V6 24V

Het betreft een V6 24V van 1994. Ik heb geen idee welk type motor dat is, maar de auto is prachtig, zeer goed onderhouden met als enige gebrek dus water in het carter. (sludge in olie) Na 1 tot 2 dagen rijden water bijvullen.
Het is een handbak met 200.000 km gereden, alcantara bekleding en uiteraard alle opties die ook werken, zoals perfecte airco.
Ik kan de auto voor 12 tot 1300 euro kopen, ben dus benieuwd wat de reparatiekosten zijn.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 02 juli 2005 01:55 AM
  [ # 12 ]

94 is een ZPJ4… dus een “oude” 90 graden V6… mooie motor, maar een klein ontwerpfoutje kwa olievoorziening Smile. Dat is opgelost door een soort space age coating als ik het goed begrepen heb (in plaats van de oliepompopbrengst te verbeteren)... dus die motoren zijn een klein beetje probleem kindjes…

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 juli 2005 03:18 PM
  [ # 13 ]

Re: XM V6 24V

beek3762 schreef:

Het betreft een V6 24V van 1994. Ik heb geen idee welk type motor dat is, maar de auto is prachtig, zeer goed onderhouden met als enige gebrek dus water in het carter. (sludge in olie) Na 1 tot 2 dagen rijden water bijvullen.
Het is een handbak met 200.000 km gereden, alcantara bekleding en uiteraard alle opties die ook werken, zoals perfecte airco.
Ik kan de auto voor 12 tot 1300 euro kopen, ben dus benieuwd wat de reparatiekosten zijn.

Ben je er zeker van dat het de een of 2 koppakkingen zijn? Is de warmtewisselaar die op het oliefilter zit al gecontroleerd op interne lekkage???

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook