Tsjah, die PRV is wel erg hufterproof. Ik heb een aantal keer in zo’n apparaat mogen sturen en je mist niks. Alleen zit je wel met die debiele diravi.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
En wat is het verbruik van de oude v6-24 tegen de ‘nieuwe’?
De V6-12 heb ik het dan over.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
MaartenH schreef:En wat is het verbruik van de oude v6-24 tegen de ‘nieuwe’?
Geen idee… De 12 klepper verbuikt in ieder geval meer dan de nieuwe 24 klepper. Verbruik is moeilijk te vergelijken omdat verbuik afhankelijk is van de persoon, band, temperatuur, staat van de motor etc. Ik denk dat het verschil tussen de 5 en 10 procent is.
Met mijn V6.12 kan ik tussen 1:12 en 1:6 rijden. Bij normaal gebruik zit ik net boven de 1:9.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
MaartenH schreef:In een 96’er zit nog de verkeerde motor.
Baseer je dat alleen op het verbruik, of heb je andere redenen om voor de nieuwe 24 klepper te gaan?
Ik ben voor een kettingmotor gegaan omdat de kosten van het vervangen van de distributie van de 24 klepper per gereden KM ongeveer gelijk zijn aan het extra benzineverbuik van de 12 klepper. De 12 klepper is een uber-degelijke motor die nooit stuk gaat en dat durf ik van de nieuwe 24 klepper niet te zeggen.
Of zeg je het vanwege het extra vermogen? Dat is namelijk wel een goed argument
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
MaartenH schreef:zucht…........ Kwijl…......
http://www.marktplaza.nl/Citroen-XM-29-V6-Exclusive-Automatique-bj-1999-7672301.php
Nou van die prijs droogt mijn bek meteen…..... is echt zwaar overvraagd.
Die heeft ruim 2 ton op de klok staan….....
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
PrutsyLJ schreef:Alleen zit je wel met die debiele diravi.
ops: .... roep dat nou niet
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ree schreef:MaartenH schreef:In een 96’er zit nog de verkeerde motor.
Baseer je dat alleen op het verbruik, of heb je andere redenen om voor de nieuwe 24 klepper te gaan?
Ik ben voor een kettingmotor gegaan omdat de kosten van het vervangen van de distributie van de 24 klepper per gereden KM ongeveer gelijk zijn aan het extra benzineverbuik van de 12 klepper. De 12 klepper is een uber-degelijke motor die nooit stuk gaat en dat durf ik van de nieuwe 24 klepper niet te zeggen.
Of zeg je het vanwege het extra vermogen? Dat is namelijk wel een goed argument
Ree
Ik had begrepen dat een koppakking ook zelden tot nooit kapot gaat bij de 12v? Het nadeel is volgens mij de automaatbak. Die kosten wat meer in de onderhoud en is dat onderhoud niet goed geweest in het verleden kan het zo op revisie aankomen.
Mark Nijenhuis schreef:PrutsyLJ schreef:Alleen zit je wel met die debiele diravi.
ops: .... roep dat nou niet
Natuurlijk wel, ik moet Maarten toch waarschuwen voor die enge en gevoelloze stuurinrichting met een eigen wil .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een PRV V6 12v verbruikt iets meer dan een ES9 V6, zoals eerder is gezegd heb je dan wel een zeer dure distributieriem+spanrollen, als de XM eraan toe is.
Als je een PRV V6 met handbak kunt vinden waarvan de koppeling nog goed van is heb je een prima XM.
Ik heb een XM PRV V6 24v, was alleen met handbak en geen distributie gedoe. Is sneller dan de XM ES9 en verbruikt wat meer, maar je hebt dan wel een sportieve beleving .
Diravi is niet debiel , dat is een fantastisch systeem. Je kunt zeer snelle stuurcorrecties mee maken en oneffenheden in het wegdek hebben geen invloed op stuurreacties, dus veilig .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De PRV motor had overigens vaak last van kantelde zuigers wanneer niet goed gebruikt. Kan vreselijk lawaai maken. PRV’s hadden vaak een overschot aan vermogen al hoewel op papier minder dan de nieuwe generatie met riem.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
een beetje off-topic vraagje: is de ZPJ hetzelfde als de PRV?
Is er ergens een lijstje waar al de verschillende type motoren bij elkaar staan, met de verschillende namen.? Dus iets als:
2.5 TD = DK5ATE = THY
enz.
Dan kan ik dit soort discussies wat makkelijker volgen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
PRV = http://nl.wikipedia.org/wiki/PRV_V6_Motor en http://www.vectorbd.com/peugeot/v6.html
Ouwe mopperkont
Ik ben wat leuks tegengekomen, exclusive uit 2000, automaat, alcantra/leder. 229dkm, distributie/waterpomp in februari vervangen. Kleur zilver/grijs.
Misschien later meer info
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V