Hey,
Ik heb zelf pas een 2e hands citroen xsara 1.4i gekocht en heb een probleem met het koppeling pedaal…..dit was bekend maar volgens de garage was dit normaal.
Als ik de koppeling pedaal intrap dan heb ik ong. halverwege een knak waar ik doorheen moet trappen en dit is dus ook als ik hem omhoog haal want net na de knak komt dus de aangrijpingspunt. nou heb ik geen problemen verder met koppelen maar die pedaal zint me niet. ik heb er eens naar gekeken naar het pedaal en er zit iets van een veer aan de steel ....net alsof hij strak staat of niet goed meer is ...ik weet het zelf niet. kan iemand mij hierbij helpen??? MvG. Immortalevil
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Check de koppelingskabel (of is dit bij een Xsara Hydraulisch? ops: ). Maar het kan natuurlijk ook in je koppelingshevel zitten en uiteindelijk zelfs in de drukgroep. Dit lijkt mij logischer dan de pedaal zelf eigenlijk.
Om uit te sluiten of te bevestigen of het in de pedaal zit, zou je de kabel los kunnen halen en voelen of de “knik” nog steeds opmerkbaar is op de pedaal.
Als het dan weg is, zul je dus echt aan de andere kant van de kabel moeten zoeken.
Ligt niet aan de kabel of het pedaal (is niet hydraulisch bij een Xsara), afgezien daarvan kan een slechte kabel onbelast nog prima aanvoelen.
Het probleem zit hem in je drukgroep, die “knak” is het diafragmaveer, die is niet zo best meer, waarschijnlijk hield de vorige eigenaar altijd het pedaal ingedrukt voor het stoplicht of in de file? Ik heb dit wel vaker gezien en verholpen door een nieuwe koppeling te monteren.
pedaal
Hey….
Thanks voor de uitleg, ik ga het ff uitzoeken.
En ehm als er een nieuw koppeling moet komen wat kan/gaat dat dan kosten???
Gr. ImmortalEvil
Aan materiaal c.a. 250 a 300 euro en ongeveer een halve dag werk voor een garage.
De koppelingsset (Valeo) kost ongeveer 200 euro, de rest is klein materiaal zoals versnellingsbakolie, keerringen, moertjes, en eventueel een nieuwe kabel, met dat laatste zit je ongeveer op de 300 Euro.
Wat is de km-stand en leeftijd van de auto? dat zegt meestal ook wel wat over de conditie van de koppeling.
bouwjaar
hey, het bouwjaar is 2000 en de kilometerstand is 127.000
Btw sorry voor de late reactie haha heb het nogal druk …...Gr. Bob
Die knak had ik ook hoor… en een dag later knakte de kabel
Ik had geen “knak”, maar wel een zware en stotterende koppeling.
Een dag na de koppelingwissel, deed de kabel alsnog “knak”, werd dus afslepen naar de garage, had ik de kabel dus maar preventief vervangen