Hoi Allemaal,
ik ben bezig met mijn dyane uit 1968 en ik heb de volgende vraag:
volgens het instructieboekje moet het laadstroomlampje aan zijn als je het contact aan zet en uit gaan als de motor toeren maakt.
Bij mij is ie meteen uit als je het contact aanzet.
Ik kom er niet helemaal uit of dit klopt, heeft iemand tips of een elektrisch schema?
Mag ook van een AMI of AZAM zijn, die heeft dezelfde dynamo.
Ik heb nl. een wisselstroom dynamo met 4 (!) aansluitingen.
Alle tips zijn welkom!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik denk dat het lampje gewoon defect is.
Probeer eens het lampje te verwisselen met het grootlicht ofzo als test.
Jeroen
Hoi,
lampje is heel.
Ik ben bang dat het iets te maken heeft met de automaat voor het laadstroom controle lampje. Ik weet alleen niet hoe ik dat onderdeel kan checken.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Hier de gescande schema’s:
(Om ze leesbaar te maken kun je ze vergroten)
Succes!
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Ook even een “blik” geworpen op het Schema. Het betreffende lampje staat aangeduid met de code “IW”.
Deze wordt geschakeld door de “AWS” wat volgens mij de spanningsregelaar is. :
Controleer of de massa goed aangesloten is op het laadstroom lampje. (wellicht extra draadje even aansluiten op massa)
Probeer anders een andere spanningsregelaar als je die hebt
Als de motor draait was is dan de spanning op de accu bij stationair, wat is deze als de motor op toeren is?
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Deze wordt geschakeld door de “AWS” wat volgens mij de spanningsregelaar is.
AWS staat voor : automaat van het laadstroomlampje.
De gebruikte afkortingen staan in de andere scan.
In het schema zie je ook de 4 polige dynamo.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Yep, Thanks. Was weer eens te snel.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Hoi,
allemaal bedankt.
Ik denk dat inderdaad de “AWS” de boosdoener is.
Ik heb hem gevonden, het is een kunststof blokje met 5 aansluitingen met ingegoten electronica (of wat ze dan ook hadden in 1968..) . Ik denk dat dit onderdeel maar 1 jaar op de dyane gezeten heeft,
dus het zal lastig worden een ander te vinden..
Iemand een dyane uit hetzelfde jaar zodat we kunnen kijken of dit onderdeel inderdaad stuk is?
Groeten,
Ed
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Als alternatief zou je een mailtje kunnen sturen naar de Dyane vereniging of naar de Ami vereniging?
Wellicht dat dit onderdeel voor langere periode een deel was van de Ami.
Alvast Succes!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wellicht dat dit onderdeel voor langere periode een deel was van de Ami.
Volgens mij niet met 12 volt.
Toen hadden ze al een voltmetertje.
Jeroen
De enige modellen die dit rode of witte blokje hebben gebruikt zijn de Dyane, Mehari en AKB 350 voorzien van een 12 V. wisselstroom dynamo uit de modeljaren ‘69 en ‘70. Ze zijn idd erg schaars en vaak kapot. Ik heb ze zelf -voor mijn Mehari- altijd uit sloopauto’s meegnomen toen er nog genoeg aanbod van was in Frankrijk.
Maar wellicht heeft het Dyane magazijn nog iets?
Of is er (eindelijk) iemand opgestaan die ze na kan maken, zo moeilijk zal het niet zijn.
Dat zou goed nieuws zijn voor mensen die hun Dyane, AK en Mehari’s origineel willen houden