Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
“Probleempje” met mijn 19TD. Toerental valt erg langzaam terug naar stationair toerental. Tot ongeveer 1400 toeren terugvallen gaat normaal maar daarna valt ie erg langzaam terug naar stationair. Duurt wel een paar seconden. Waar zou dat aan kunnen liggen? Is dat een afstelling of is er iets stuk?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Zou het een hangende gaskabel kunnen zijn?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Heb de garage even gebeld, ws wel een hangende gaskabel. Even kijken of ik die net even anders kan laten lopen en anders moest ik maar ff langskomen. Zal met het vervangen van de distributieriem wel zijn gekomen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Aan de toerenregelaar van de brandstofpomp zit een dempingscilinder. Deze zal bedoeld zijn om de turbo niet te laten “blaffen”.
Als je bij een turbomotor te snel gas terugneemt, raakt de turbo in het pompage gebied. Hij produceert dan zoveel lucht, die niet afgenomen wordt, dat de luchtpomp over zijn kop draait. Gevolg is, dat de turbo zijn energie in een spontane verhoging van het toerental gaat stoppen, waardoor de turbo uitelkaar zou kunnen spatten.
Bij hele grote turbo’s kun je dat effect heel goed horen. Het geluid lijkt op het huilen van een wolf. Vandaar de naam “blaffen”.
Het hoort volgens mij dus zo en is alleen maar goed, dat het werkt.
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Deels heb je gelijk, idd loopt het toerental af en toe langzamer terug om de turbo te beschermen maar bij mij lijkt het nu af en toe also het gas bijna blijft hangen, het duurt dan echt een paar seconden voordat ie weer terug is op stationair. Dat is wat lang. Hij doet het ook alleen bij warme motor en als ik een tijdje in een wat lagere versnelling heb gereden. Ben er nog niet uit wat het zou kunnen zijn. De gaskabel lijkt mij goed en soepel te lopen
Ook is het pas sinds een paar weken, heb ondertussen bijna 50.000 km met deze auto erop zitten en het was niet zo.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gaskabel loopt beetje stroef door het omhulsel. Volgende beurt maar ff vervangen.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Pieter schreef:Bij mij is die dempingscilinder eraf, bij mij bleef daardoor het gas echt hangen.
Bij mij is het advies gegeven ‘m er helemaal af te schroeven.
Hee..goede tip…..die TD van mij heeft dat ook, dat het toerental wat langzaam terug komt….langzamer dan mijn BX tzd-turbo i.i.g.
Er zit ook zo’n hevel vooraan….die is ook nieuw voor me.
[quote author=“BramEr zit ook zo’n hevel vooraan….die is ook nieuw voor me.
Wat voor een hevel? heb je er een plaatje van?
Bram schreef:Er zit ook zo’n hevel vooraan….die is ook nieuw voor me.
Wat voor een hevel? heb je er een plaatje van?
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Die demper hoort erop om te voorkomen dat het toerental te snel zakt, da’s niet goed voor de turbo etc. Maar bij mij is bij warme motor dat het toerental er seconden over doet om van 1400-900 terug te vallen. Dat is dus echt te lang. De gaskabel loopt stroef. als ik hem met de hand even help daalt het toerental wel goed dus vervangen die handel
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:Pieter schreef:Bij mij is die dempingscilinder eraf, bij mij bleef daardoor het gas echt hangen.
Bij mij is het advies gegeven ‘m er helemaal af te schroeven.
Hee..goede tip…..die TD van mij heeft dat ook, dat het toerental wat langzaam terug komt….langzamer dan mijn BX tzd-turbo i.i.g.
Er zit ook zo’n hevel vooraan….die is ook nieuw voor me.
Mooi laten zitten, de td hoort iets vertraagd terug te vallen. 1400-900, denk 1-2 seconde of zo. Is het echt veel meer dan loopt ws de gaskabel stroef.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
ZX1.4i schreef:Bram schreef:Er zit ook zo’n hevel vooraan….die is ook nieuw voor me.
Wat voor een hevel? heb je er een plaatje van?
Ik zal er z.s.m. even een foto van maken.
En nee, Andre….maak je geen zorgen hoor, ik sloop niks zomaar van mijn nieuwe TD
Maar het zou toch kunnen zijn dat er iets te stroef gaat of zo…...overigens heeft die HDI van Renz het ook.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Bram schreef:
Maar het zou toch kunnen zijn dat er iets te stroef gaat of zo…...overigens heeft die HDI van Renz het ook.
Heeft ook met het milieu te maken, te snel terugvallen van een diesel is slecht voor het milieu of zoiets
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl