1 van de 20
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
alcohol, waar leg jij de grens?
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juli 2005 09:14 AM

Op het welbekende Fok!-forum liep hier een draadje over, en ik verbaasde mij over het feit dat het eigenlijk maar gewoon was om met een paar borrels op te rijden.

Hoe ik er zelf over denk;
Nul, absoluut nul. Het is bewezen dat alcohol je reactievermogen nadelig beïnvloed. Door een borrel te drinken, (ja, na eentje al) zet je dus willens en wetens een vertraging op o.a. je remgedrag. Misschien een fractie van een seconde, maar als je een maal een botsing hebt gehad, weet je wel wat er in de fraktie van een seconde allemaal kan gebeuren.

Ik ben dan ook voorstander van een dergelijk 0-beleid, alcohol en verkeer gaat niet samen.

Hoewel ik een echte liefhebber ben van een goede borrel, heb ik er ook totaal geen problemen mee om niet te drinken, ik ben zelf dan ook altijd “de bob”. En dat bevalt prima, mede omdat ik mij ontzettend kan ergeren aan andere bestuurders, als ik beschonken ben, ....

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 04 juli 2005 11:27 AM
  [ # 1 ]

Alcohol en verkeer, absoluut niet!

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 04 juli 2005 12:26 PM
  [ # 2 ]

Ik drink uit principe geen alcohol als ik weet dat ik nog moet rijden. Geen meter. Als ik niet weet dat ik moet rijden en ik heb al gedronken, dan rijd ik niet. Dat heeft al een hoop chagrijnige koppen opgeleverd, maar liever een chagrijnige kop, dan een doodskop.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 04 juli 2005 12:37 PM
  [ # 3 ]

Ja, wat moet ik hier nog aan toevoegen.. alcohol + verkeer = foute boel, dat is onderhand wel duidelijk.
Die seconde(n) die je aan reactiesnelheid verliest door alcohol kan het verschil tussen leven en dood betekenen.
Ik heb nog niet zo lang m’n rijbewijs (aug 04), dus ik heb nog niet extreem veel rijervaring. Ik heb al m’n concentratievermogen, aandacht, etc nodig bij het rijden, en ik snap niet dat er tieners zijn die half bezopen achter het stuur kruipen, dat kan gewoon niet goed gaan… typisch genoeg zijn dat altijd van die golluf, slopel en crx rijders. ochja, iemand moet hardleers zijn Rolling Eyes

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2005 12:56 PM
  [ # 4 ]

Ach jongens,
Ik denk dat ik nog altijd sneller reageer dan mijn oma van 80 die met maar een oog(!) nog steeds met haar panda de weg op gaat.
Ik rijdt van nature defensief in mn old timers kleef niet, rijdt alleen hard op lege snelwegen ( met de ami hahahaah) en heb zelf nog geen ongeluk veroorzaakt ( afkloppen)

Zo. de eerste die er openlijk voor uit komt!

Maar meestal rijdt mn vriendin die met twee wijntjes tevreden is….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 juli 2005 01:28 PM
  [ # 5 ]

Ik vind dat bovenstaande wel enige nuancering behoeft. Er zijn een hoop factoren die je reactiesnelheid beinvloeden. Vermoeidheid, stress, medicijnen, drugs. Ook zaken tijdens het rijden: concentratie, afleiding, ervaring. Het is door de wetgever onderkend met deze limiet dat een geringe hoeveelheid alcohol je reactievermogen niet op een onverantwoorde wijze beinvloedt.

Ik ga dus voor optie 2. Ik neem wel eens een drankje als ik nog moet rijden maar blijf wel (ruim) binnen de wet. Voorbeelden. Een glaasje wijn bij een diner als ik daarna naar huis moet rijden. Een biertje pakken bij het uitgaan, etc. Ik ga niet zitten calculeren hoeveel ik zou mogen drinken. Aan de andere kant: ik houd het niet op een 0 limiet. Ik zou er geen problemen mee hebben als er een 0 limiet zou komen, omdat dat de discussie (hoeveel kan ik nog net hebben voordat je niet meer mag rijden) uitsluit. Het schept duidelijkheid. Desondanks, (een geringe hoeveelheid) alcohol is niet het enige wat je rijgedrag beinvloedt. Het blijft belangrijk goed te luisteren naar je lichaam om te beoordelen of je kan rijden. Met name vermoeidheid, ziekte of stress kan je rijgedrag behoorlijk benvloeden zonder dat er wettelijk iets voor geregeld is. Ik kom liever een relaxte ervaren chauffeur tegen die 2 glazen wijn bij het eten heeft gehad dan een onervaren stresskikker die er met zijn hoofd totaal niet bij is

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 juli 2005 01:29 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Zo. de eerste die er openlijk voor uit komt!

Maar meestal rijdt mn vriendin die met twee wijntjes tevreden is….

Haha, was je me net voor Wink

Profiel  
 
Hakkie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 130
Geregistreerd: 14-01-2005

Gepost: 04 juli 2005 01:38 PM
  [ # 7 ]

Ik ga voor de eerste optie.

Ik mag graag een biertje drinken, maar als ik weet dat ik moet rijden komt er niets in. (alcohol dan hè)

Wat mij betreft mag er dus ook best een zero tolerance beleid ingevoerd worden.

ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart

http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 04 juli 2005 02:01 PM
  [ # 8 ]

Tsja, ik heb het helemaal makkelijk want ik drink überhaupt vrijwel nooit. Mijn gemiddelde ligt op ongeveer 2 wijntjes in het half jaar of iets in die richting. Dus zo’n zero-tolerance-beleid kan ik wel hebben. Echter, de nul houden heeft ook wat andere risico’s, want als je ‘s avonds enkele glazen drinkt, keurig met de taxi naar huis gaat en de volgende ochtend zonder problemen weer achter het stuur stapt met ongeveer 0,1 a 0,2 % alcohol in je bloed is dat in de huidige situatie geen enkel probleem. En ik denk dat dit de rijvaardigheid in slechts zeer geringe mate zal beinvloeden. Maar zodra de nullijn gehouden zou worden zou bovengenoemde situatie er heel anders uit gaan zien.

Ik denk eerder dat de grens wel mag worden aangescherpt (bijv. 0,2%)om rare situaties te voorkomen. Ik ben namelijk wel gek op kersenbonbons en tiramisu, dus niet geheel alcoholvrij. En ik zou wel raar kijken als ik van de weg wordt gehaald omdat ik een uurtje daarvoor een kersenbonbonnetje heb zitten snoepen. En wisten jullie dat vegetariers soms van nature wat alcohol in hun bloed hebben wegens gistingsprocessen die soms in het lichaam kunnen plaatsvinden? Om die reden bestaat er ook een zekere tolerantie van het menselijk lichaam voor alcohol, hoewel het verder puur slecht is bij te grote hoeveelheden.

Overigens ben ik wel van mening dat diegenen die bewust met een flinke slok op achter het stuur stappen direct mogen worden afgeschoten (bij wijze van spreken dan Wink ). Een vriendin is door zo’n ladderzatte leipo in hartje Rotterdam doodgereden, net afgestudeerd en nog een heel leven voor haar. Dus enige nuance is wat dat laatste betreft mij volkomen vreemd!!  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 04 juli 2005 02:02 PM
  [ # 9 ]

ik drink helemaal niks als ik moet rijden, ook niet 1 glas, want ook dat kan verkeerd vallen….

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 juli 2005 02:16 PM
  [ # 10 ]
winnetou schreef:

Tsja, ik heb het helemaal makkelijk want ik drink überhaupt vrijwel nooit. Mijn gemiddelde ligt op ongeveer 2 wijntjes in het half jaar of iets in die richting. Dus zo’n zero-tolerance-beleid kan ik wel hebben. Echter, de nul houden heeft ook wat andere risico’s, want als je ‘s avonds enkele glazen drinkt, keurig met de taxi naar huis gaat en de volgende ochtend zonder problemen weer achter het stuur stapt met ongeveer 0,1 a 0,2 % alcohol in je bloed is dat in de huidige situatie geen enkel probleem. En ik denk dat dit de rijvaardigheid in slechts zeer geringe mate zal beinvloeden. Maar zodra de nullijn gehouden zou worden zou bovengenoemde situatie er heel anders uit gaan zien.

Ligt eraan hoe het verteert. Voor zover ik weet gaat het verteren van alcohol redelijk lineair. Het maakt niet uit hoeveel alcohol er in je bloed zit, het gaat ong. met dezelfde snelheid.  In dat geval zal je geen problemen hebben als je ‘s-avonds een paar borrels pakt en de volgende morgen weer gaat rijden. Maar goed, misschien zijn er wel biologen in die zaal die hierover iets zinnigs kunnen zeggen. Mijn kennis van biologie is toch iets te ver weggezakt.

In vind die 0.2 norm (zoals ze bijv. in Zweden hebben) wel een goeie idd. Grappig, in Zweden zijn ze hard aan het discusseren over een harde nul limiet. In Frankrijk hebben ze die al voor onervaren bestuurders (oveirigens is er voor onervaren bestuurders in Frankrijk sowieso een streng beleid). In veel Oost-Europese landen is er ook een 0-limiet. Hongarije, Kroatie bijv.

winnetou schreef:

Overigens ben ik wel van mening dat diegenen die bewust met een flinke slok op achter het stuur stappen direct mogen worden afgeschoten (bij wijze van spreken dan Wink ). Een vriendin is door zo’n ladderzatte leipo in hartje Rotterdam doodgereden, net afgestudeerd en nog een heel leven voor haar. Dus enige nuance is wat dat laatste betreft mij volkomen vreemd!!  Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

Dit is moord en mag van mij ook als zodanig aangepakt worden. De wetgeving is trouwens nog best slap op dit gebied.


Gr,
Marten

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 04 juli 2005 02:28 PM
  [ # 11 ]

Als ik weet dat ik moet rijden mag ik van mezelf aan het begin van de avond best twee biertjes. Zolang dat maar met veel fris verdund wordt is er niets aan de hand. Als ik ervan uitga dat ik niet hoef te rijden dan wordt er ook niet gereden trouwens.

Overigens moet ik met het schaaamrood op de kaken bekennen dat ik ooit met absoluut teveel op achter het stuur heb gezeten en ben aangehouden. Maar tot mijn stomme verbazing wel mocht doorrijden omdat het onder de grens zat. Ter info: dat was met 6 bier op. Hou het op jong en onbezonnen. Doe ik dus nooit meer. Maar kun je nagaan wat een labbekakkerig beleid er op dit gebied gevoerd wordt. Ik ben er absoluut voorstander van de limiet aan te scherpen tot 0. Waarom ik mezelf dan toch 2 biertjes gun aan het begin van de avond? Omdat ik vind/weet dat het mijn rijvaardigheid niet beinvloed. Tja. Bij een zero-tolerance beleid is dat wel afgelopen natuurlijk.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 juli 2005 02:43 PM
  [ # 12 ]
Mulder schreef:

Als ik weet dat ik moet rijden mag ik van mezelf aan het begin van de avond best twee biertjes. Zolang dat maar met veel fris verdund wordt is er niets aan de hand. Als ik ervan uitga dat ik niet hoef te rijden dan wordt er ook niet gereden trouwens.

Dat verdunnen is voor wat betreft je promillage een non argument. Je krijgt er niet minder alcohol van. Wel is het positief voor je vochtgehalte. Immers, alcoholhoudende dranken zijn vochtafdrijvend. Je plast uiteinndelijk meer uit dan je binnenkrijgt. Net als bijv. koffie. Als je voldoende bijdrinkt (in de vorm van water/fris) voorkom je in elk geval hoofdpijn/concentratieverlies door vochtgebrek. Vochtgebrek is een belangrijke oorzaak van hoofdpijn of een kater na een avondje stevig stappen.

Het feit dat je toch nog onder de limiet zat kan verklaard worden als er een flink tijdsinterval zat tussen je eerste glas en het controle moment. Immers, je verteert ong. de hoeveelheid alcohol van 1 standaardconsumptie in 1.5 uur. Als je er vanuit gaat dat je 2 glazen kan hebben voordat je de mist ingaat en er zit bijv. 6 uur tussen je eerste glas bier en de controle dan kan het goed gaan. Ik heb het overigens wel vaker gehoord van mensen die het wat minder nauw nemen. Juist dit soort verhalen zijn een goede reden voor 0 tolerance. Natuurlijk kun je ook nog calculeren met een 0 tolerance, maar dan is het idee wel helder.

Gr,
Marten

Profiel  
 
Gepost: 04 juli 2005 02:58 PM
  [ # 13 ]

Absoluut NUL! Ik eet nog geen kersenbonbon als ik moet sturen….

Ik ben het er mee eens dat als je moe of verkouden ben ook de reactietijd groter wordt maar laat staan dat je dan ook nog een borrel drinkt…

Ik vraag me wel eens af wat kan er nu zo belangrijk zijn aan dat ene extra biertje dat je daarvoor iemand anders leven op het spel zet.
(BERT’s (Bezopen En Rij Toch) eigen leven interesseert me dan niet eens)

Ik weet ook dat wanneer het gezellig is je graag doordrinkt, maar pak dan de taxi of bestel een taxi met 2e chaufeur voor je eigen wagen.

Ik heb al teveel ellende gezien met alcohol in het verkeer…Het nare is dat BERT en vaak nog het beste vanaf komt ook….

Ik ben dan ook voor een toegestaan promillage van 0….

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 04 juli 2005 03:05 PM
  [ # 14 ]
CitroenAZU schreef:

Ik ben dan ook voor een toegestaan promillage van 0….

Helemaal mee eens!

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 04 juli 2005 03:09 PM
  [ # 15 ]

Ha ha… moet ik even lachen om dit onderwerp,
Wat maakte ik nou pas mee,
Ik stond bij Kijkduin bij de stoplichten te wachten, om een uur of twee s’nachts. Ik wilde rechts af slaan richting loosduinen.
Aan de andere kant van de kruising stond een politieauto met knipperlichten naar rechts.(we gaan dus andere kant uit)
Ik krijg groen en zwaai de bocht door, dat gaat met een bx toch altijd wat nonchelanter en zwieriger dan met een verlaagd golfje of zo.
Ik zie direct dat het politieautootje van richting wijzigd en achter mij aan komt…??? Wat gebeurt hier?
Dachten ze dat ik een borrel op had omdat ik een beetje zwabberde.
Ik had echt geen druppel op.
Een bx rijd gewoon te relaxed denk ik.
(achter draagarmen vervangen scheeld ook al wat)

o ja, twee biertjes max. achter stuur.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
 
1 van de 20
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook