1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Luchtlekkage aan perszijde van turbo
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 maart 2009 12:13 AM

Sinds vandaag heb ik luchtlekkage aan de perszijde van de turbo bij mijn XM turbodiesel, uitgerust met een XUD11ATE/L P8B, een 2.1 TD 12V met EGR maar zonder managementsysteem.
Gevolg: veel gefluit en geen vermogen.
De lekkage zit bij de aansluiting van de harde kunststof pijp, welke naar de intercooler loopt, op de perszijde van de turbo.
Deze verbinding bevindt aan de achterzijde van het blok tegen het schutbord aan.
Voiture al op de brug gehad, maar zowel van onderaf als van bovenaf is, zonder iets te demonteren, niet te zien hoe de pijp is vastgemaakt aan de turbo.
Kan iemand mij, bij voorkeur aan de hand van een foto of tekening, laten weten hoe e.e.a. vast hoort te zitten?
Nog een vraag: wat allemaal te demonteren om knap hierbij te kunnen?
Moet ik hierbij denken aan demontage van het volledige inlaatspruitstuk?

Bij voorbaat dank voor een snelle reactie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 19 maart 2009 10:46 AM
  [ # 1 ]

Deze slang zit in de ‘mond’ van de turbo geduwd en word daar gehouden door een bout in de hals van de plastic pijp als ik me niet vergis.


Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 maart 2009 02:51 PM
  [ # 2 ]

Mathijs

Bedankt voor je snelle reactie.

Is de bevestiging van de pijp op de turbo mogelijk te zien op het overeenkomstige plaatje van het uitlaatsysteem?

Kan je eigenlijk wel bij deze bevestiging zonder iets te moeten demonteren?
Ik heb het bange vermoeden dat het inlaatspruitstuk los moet om er goed bij te kunnen.

Op welke wijze heb jij overigens toegang tot de site service.citroen.com?
Heb het zelf geprobeerd, maar je blijkt een inlogcode nodig te hebben.

Bij voorbaat dank voor jouw reactie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 maart 2009 03:20 PM
  [ # 3 ]

Gewoon registreren, kost niets.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 19 maart 2009 04:23 PM
  [ # 4 ]
Brian schreef:

Gewoon registreren, kost niets.

Lees eerst dit draadje eens ...  Mad

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196873

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 19 maart 2009 06:53 PM
  [ # 5 ]
René Jongejan schreef:

Matthijs

Bedankt voor je snelle reactie.

Is de bevestiging van de pijp op de turbo mogelijk te zien op het overeenkomstige plaatje van het uitlaatsysteem?

Kan je eigenlijk wel bij deze bevestiging zonder iets te moeten demonteren?
Ik heb het bange vermoeden dat het inlaatspruitstuk los moet om er goed bij te kunnen.

Op welke wijze heb jij overigens toegang tot de site service.citroen.com?
Heb het zelf geprobeerd, maar je blijkt een inlogcode nodig te hebben.

Bij voorbaat dank voor jouw reactie.

Hoe bedoel je uitlaat-systeem?
Dit is het inlaat systeem, copieer de link van “grotefoto” maar eens in je adresbalk. DAn kan je het beter zien, en zie je ook de buis die jij bedoelt en waar het oog zit voor de bout.
Je zal er allicht niet makkelijk bij kunnen maar die inlaat is er ook zo af en er zitten ook geen pakkingen bij het stuk was je eraf moet halen dus zo gebeurd.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 22 maart 2009 02:19 AM
  [ # 6 ]

Het is allemaal te doen, maar je kunt er waardeloos bij. Probeer ook eens een spiegeltje om een goed beeld te krijgen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 maart 2009 10:25 PM
  [ # 7 ]

Heb e.e.a. dit weekeinde bekeken m.b.v. een spiegeltje aan een telescopische steel.
Kan eigenlijk niets vreemds zien.
Blijft over dat de O-ring (nr. 12) het leven heeft gelaten.
Ga deze week maar eens over tot demontage van de kunststof pijp (nr. 6) om te zien of dit werkelijk zo is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 maart 2009 01:23 PM
  [ # 8 ]

Hoe weet je zo zeker dat het in die buis zit dan? In principe kan hij over het hele traject vanaf de turbo tot aan je inlaatspruitstuk een slangklem eraf hebben geschoten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 maart 2009 07:32 PM
  [ # 9 ]

Als ik aan de eerste kunststof pijp trek, nr. 6 op jouw tekening, bij een stationair draaiende motor hoor ik aanzuiggeluid.
De turbo staat dan eigenlijk stil en heerst er in de leiding een onderdruk.
Op toeren hoor je de turbofluit veel meer dan normaal, vanwege de dan heersende overdruk.

Zodoende verdenk ik de O-ring.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 28 maart 2009 02:18 AM
  [ # 10 ]

Ik heb na de turbo altijd overdruk, al is het minimaal. Zuigen doet hij bij mij dus nooit, blijkbaar draait de turbo dus al ietsjes.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 28 maart 2009 10:19 AM
  [ # 11 ]

druk is een groot woord, ik denk dat je al verplaatsing hebt vanuit de turbo Smile Voelde het bij die van Brian laatst, die had een lekkage. Met een beetje gas voelde je meteen de lucht als zachtjes blazen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 29 maart 2009 04:47 PM
  [ # 12 ]

Ja dat bedoel ik, dus valse lucht zuigen lijkt niet te kunnen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 februari 2010 09:25 PM
  [ # 13 ]

Ik had ook geen turbodruk op een Xm 2.1 TD. Daarom maar fff daar dealer gebracht (daar ik zelf geen zin had om het probleem op te zoeken…. red face )daar waren ze er na een half uurtje uit: de turbo moest maar uitgebouwd worden want daar zou het wel eens aan kunnen liggen.
Nu spookte bij mij door het hoofd dat dat wel een hele snelle diagnose was en het mij zeker 600 euro zou kosten. dus maar na huis om zelf maar eens een diagnose proberen te stellen. Eerst de slangen in het drukcircuit maar eens controleren en wat bleek…een scheur van 15 cm !!! in de slang tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk. big surprise  .

Ik dacht: hij kan er weer tegenaan maar na een testrit nog steeds geen turbo. Dan maar eens in het wphb gedoken wat moet zorgen voor de extra inspuiting. Er bleken een aantal “modules/componenten” voor nodig te zijn. Daar ik recent een 2.1TD op de sloop wist te staan heb ik deze ondaan van alle mogelijke “modules/componenten” welke ook maar iets met deze inspuiting zouden kunnen hebben te maken. Daar behoort ook de MAP-sensor toe welke ik als eerste heb vervangen en wat was het resultaat: Ik heb weer turbo"boost”  love1. Conclusie: indien men een storing of probleem aan zijn auto heeft loon het om bij meerdere adressen langs te gaan daar de kennis/knowhow (blijkbaar) ver uiteenloopt.  excaim
(mischien moe(s)t ik het in de “klaagbox” plaatsen maar dat hoor ik dan wel van de “mods”).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 04 februari 2010 10:00 PM
  [ # 14 ]

Het is even zelf zoeken maar dan werk ook alles weer naar behoren. Had je trouwens ook nog schade na de schuiver van 16 januari? Gelukkig is er weer turbo druk. very good

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9444
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2010 11:01 PM
  [ # 15 ]

Een diepe duik onder de auto met een goede zaklamp leverde uiteindelijk roetsporen op bij de aansluiting van het turbinedeel van de turbo op het lagerdeel.
Geen gescheurd turbinehuis of lekke slangen dus.
Deze lekkage is overigens goed hoorbaar.
Start morgen met de demontage van de gehele turbo, mogelijk reparatie, anders montage van een goede turbo die ik laatst heb gescoord (eigenlijk gewoon een hele auto).

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook