Ik heb nog steeds last van een trilling in mijn stoel.
Dit gebeurd tijdens rijden op hoge snelheid.
Het begint na een tijdje als alles warm blijkt te zijn, tussen de 120 en 135 km/u.
Rij ik 140, dan is het nauwelijks merkbaar, en ook onder de 120 is er vrijwel niks voelbaar.
Het lijkt van achter te komen. De aandrijfassen zitten toch voor? en als die het zouden zijn trilt het stuur toch ook? Wat in dit geval niet waarneembaar is…
Kan het iets met de vering of schokdempers zijn?
Pas geleden is mijn uitlaat vervangen. Kan deze te ‘strak’ hangen??
Er is namelijk bijne geen speling als ik het einde van de uitlaat beweeg…
Of is het standaard dat je sporadische trilling in je stoel voelt? Er lijkt wel steeds een continue trilling aanwezig te zijn, welke zachtjes te voelen is in mijn benen tijdens het rijden.
Nogmaals; in het stuur voel ik niets.
Achterbanden zijn al gebalanceerd, en er is zelfs een nieuw setje banden gemonteerd.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
als hij het NIET deed voordat je uitlaat werd vervangen, dan zit de nieuwe onder spanning gemonteerd, en dit wil inderdaad zorgen voor vervelende resonatie.
was bij de GS en GSA een crime de passional om die spanningsvrij gemonteerd te krijgen, maar als je dat niet deed, rammelde je zowat de auto uit.
terug naar de garage en je uitlaat laten controleren en hermonteren.
mvgr,, wupke
Totaal aantal Berichten: 2948
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Of gewoon heel simpel onbalans, onronde, of kammende achterbanden.
r.kerstens schreef:Of gewoon heel simpel onbalans, onronde, of kammende achterbanden.
Volgens mij zei ik al dat balanceren al gebeurd was bij een set van 2 nieuwe achterbanden…
Ik kan me namelijk niet meer herinneren dat ik het trillen had voor het vervangen van de uitlaat.
En zoals ik al zei; ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Misschien is het een voorloper van het Lane Departure Warning System, met een aantal kinderziektes.
Thank you for driving my wife
fff de banden omwisselen:
de achterbanden naar voren en andersom….......kost niks
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:fff de banden omwisselen:
de achterbanden naar voren en andersom….......kost niks
Banden zijn al gewisseld voor een set nieuwe, en de voorbanden zijn perfect gebalanceerd…
Ik denk die uitlaat nog steeds… Omdat ik voor vervanging daarvan volgens mij geen last had…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
freddyonderstal schreef:citroen23 schreef:fff de banden omwisselen:
de achterbanden naar voren en andersom….......kost niksBanden zijn al gewisseld voor een set nieuwe, en de voorbanden zijn perfect gebalanceerd…
Ik denk die uitlaat nog steeds… Omdat ik voor vervanging daarvan volgens mij geen last had…
En dus zou je door nu de voor- en achterbanden om te wisselen, kunnen uitsluiten dat het aan de banden ligt. Als er ondanks het verwisselen de trillingen in de stoel waarneembaar blijven, dan ligt het dus niet aan de banden.
Treedt er door de wisseling van de banden een trilling in het stuur op, dan ligt het dus toch aan de banden.
Kost niets, alleen wat tijd.
kijk : iemand die snapt/begrijpt wat ik bedoel
had geen zin om al te veel tekst in te typen
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb zojuist de auto bij Kwikfit in Hilversum neergezet ter controle.
De man vond het een raar en vreemd verhaal over de uitlaat.
Inmiddels heb ik gisterenavond dat spelletje met de banden gedaan. Wisselen van voor naar achter en andersom, maar de korte trilling bij hoge snelheid blijft bestaan…
Aandrijfas is het niet, want in het stuur voel ik niks trillen. Gaat alleen om mijn stoel die ik voel trillen, en een continue geringe trilling die ik in mijn rechterbeen voel.
Ik heb aan de jongen bij kwikfit uitgelegd dat het volgens mij niks anders kan zijn dan de uitlaat, en ook verteld dat ik de trilling nog niet voelde voordat ik de uitlaat heb laten vervangen. Hij vond het maar vreemd maar wilde vandaag wel ff kijken. Vanmiddag weer ophalen, ff tussendoor op mijn werk, en dan vanavond op de snelweg terug naar huis maar weer afwachten…
boh boh ik begin er nu wel een beetje van te balen hoor… Waar kan ik elders het probleem zoeken?? en graag je reacties op mijn verhaal hierboven…
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Kwikfit… Mjah zou mijn Citroen daar niet naar toebrengen, maar goed.
Trillingen in de stoelen wil meestal zeggen dat de achterwielen in onbalans zijn.
Je zegt dat je de wielen omgewisseld hebt, en dat je je geen verschil merkt.
Eigenlijk zou je auto niet meoten gaan trillen omdat er een andere uitlaat oid onder zit.
Heb je de auto ook laten uitlijnen?
Kan niet goed uitlijnen voor korte trillingen zorgen ook??
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Auto opgehaald
De voorbanden zijn opnieuw gebalanceerd… Maar dit zal het niet oplossen denk ik.
De jongen zei tegen me dat het misschien standaard is bij deze modellen (Xsara 1998 1.9D).
Verder kon ie niks ontdekken wat het probleem zou kunnen zijn verder.
Misschien stel ik me aan, maar een korte trilling die ik soms voel bij snelheden tussen de 120 en 135 km/u is toch niet normaal??
Uitlijnen had geen zin, omdat dat nog steeds goed was.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
wel eens gehoord van banden AAN de auto laten balanceren
het wel nog wel een helpen….....
dus met nadruk: AAN de auto
Mjah dat moet toch echt ergens aan de aandrijving liggen, kan echt vanalles zijn. Daarom ook balanceren AAN de auto…
citroen23 schreef:wel eens gehoord van banden AAN de auto laten balanceren
het wel nog wel een helpen….....
dus met nadruk: AAN de auto
Wat is het verschil ertussen dan? Sorry, ben beetje n00b op dit gebied!
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998