Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Jeej! Een bijzonder moment vandaag… het blok is los.
Met dank aan een ieder die geholpen heeft met ‘t duw en trekwerk!
Nu begint de volgende fase: het blok droog en technisch in orde maken. De drukgroep heeft z’n beste tijd ook gehad, van de plaat verwacht ik hetzelfde.
En als tussendoorklusjes, moeten de ashoezen bakzijde nog worden vervangen en de handrem moet ook nog worden gerepareerd… Kortom, nog ff en ze rijdt weer!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Nou succes ermee!
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wel grappig dat ik nu daarmee begin waar jij net klaar mee bent…
Hoest met jouw GS en de APK-perikelen?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Haha is inderdaad wel grappig! Maargoed ik had die ruimte om te sleutelen niet hoor! Mijn gs staat nu bij Bonhof voor nieuwe remleidingen! En maandag komt me kinnebak dus dan die nog ff monteren en banden monteren en dan is ze als het goed is apk waardig! Dus dat word ook een afspraak maken voor develgen!
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb de koppelingszooi die uit Geeskje is gekomen eens schoongemaakt en nader bestudeerd en dat ziet er eigenlijk helemaal zo slecht nog niet uit… Beetje zonde om dat in een hoek te laten verstoffen.
Hoeveel km’s zou die het nog goed kunnen doen?
De ene kant:
Close-up van de meest versleten plek:
De andere kant:
‘k Ben benieuwd naar jullie inschatting.
De drukgroep is nog zo goed als nieuw, daar valt niet veel aan in te schatten. Volgens mij heeft dat spul weinig km’s gemaakt in Geesk’.
Als het past zet ik het spul in Draakje. Daarvan is de boel wel héél erg veel meer versleten dan het spul dat uit Geeskje is gekomen.
Het lager vervang ik wel maar zelfs dat voelt nog als de volumeknop van een luxe versterker…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik vind die plaat toch wel ver versleten op dat punt van de foto.
Nu je toch alles los hebt zal ik advieseren om hem te vervangen of je moet erg weinig gaan rijden met de GSA.
Om de koste hoef je het niet te laten.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik rijd gemiddeld 15.000 km per jaar en dat totaal is verdeeld over twee auto’s. Laten we zeggen dat ik 7500 km jaarlijks ga rijden met Draakje. Als deze plaat nog 40.000 km door zou kunnen (het is maar een 1.1 motortje en ik ben geen super sportieve rijder) dan is die nog goed voor ruim vijf jaar tuffen en dan kan ‘t makkelijk uit. En het is ook nog milieuvriendelijker. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie inschatting.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Denk dat je geen 40.000 km meer red met deze plaat.
En waarom is ie alleen op die plek helemaal versleten? Moet ook een reden hebben.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gewoon vervangen die hap, en wel de hele set. Of niet natuurlijk….
Maar je zult aan mij terugdenken als je midden in de nacht, want dan gebeuren dat soort dingen altijd, met een vastgelopen druklager, en een daardoor kapotgeslagen drukgroep in de middle of nowhere staat.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik had deze reacties uiteraard wel verwacht.
(Idd, een rare smiley maar ‘k dacht: dan wordt die ook ‘ns gebruikt)
Even ter veruidelijking; dit spul is in een héél veel betere staat dan wat er laatst uit een ZX kwam waar de koppeling van werd vervangen.
Blijkbaar houdt een koppeling pas op als het lager rammelt en knarst, de drukgroep een slijtgat heeft van drie millimeter en de plaat tot op de klinknagels is versleten en er drie veren van zijn geknapt.
Het lager dat vorig jaar uit Geeskje is gekomen voelt en oogt nog als bijna nieuw, de drukgroep heeft amper slijtage en op de plaat zijn aan beide kanten de streepjes nog te zien. Mijn gevoel zegt dat dit nog best enkele tienduizenden km’s mee kan, zeker met zo’n licht motortje. Zonde toch om weg te knikkeren? Bovendien is het milieuvriendelijker en goedkoper om te recyclen.
Het lager vervang ik trouwens sowieso wél. Dat ding komt vaak sneller aan z’n einde dan de plaat, dus dat lijkt me wel zo verstandig. Maar de rest…
En als over een jaar of twee-drie het blokje er weer eens uit moet, so be it. En als ik stil kom te staan? Daarvoor ben ik lid van de ANWB geworden.
Maar ‘k heb nog niet echt een antwoord op mijn vraag gehad: hoeveel kilometer schatten jullie dat er nog aan die plaat zit bij normaal rijgedrag?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat hangt helemaal van jouw rijgedrag af. De redenatie “motortje is licht dus weinig slijtage” klopt niet helemaal. Hoe lichter de motor, hoe vaker je met de koppeling moet spelen.
De drukgroep kan hard worden waardoor lekker rijden geen optie meer is, dit zie je niet aankomen terwijl je er naar kijkt. Het milieu is wel een prachtig argument, werkelijk schitterend. Ik ig hier helemaal dubbel! In gedachte zie ik je nog aankomen met een koud-rokende en groen en bruin lekkende GSA. Kom op, je wilt advies? Dat heb je nu gekregen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een koppeling niet vervangen door het milieu te sparen
Wel eens aan gedacht hoe milieu onvriendelijk een GS/A is qua uitstoot :
Koop een C1 als je milieu vriendelijk wil zijn en toch auto rijden wil.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Midfriesland schreef:
Maar ‘k heb nog niet echt een antwoord op mijn vraag gehad: hoeveel kilometer schatten jullie dat er nog aan die plaat zit bij normaal rijgedrag?
Wat verwacht je zelf??
Het lijkt me lullig als je de hele boel los moet maken omdat het toch kapot is gegaan. Misschien midden in de nacht, of voor een stoplicht..
Kun je aan de hand van je werkplaatshandboek de originele dikte van de plaat achterhalen?
Zowiezo, die rare slijtage op een vreemde plek lijkt met niet erg fijn.
Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
patje74 schreef:Het milieu is wel een prachtig argument, werkelijk schitterend. Ik ig hier helemaal dubbel! In gedachte zie ik je nog aankomen met een koud-rokende en groen en bruin lekkende GSA.
Ik gaf die olie gewoon terug aan de aarde!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Niet diep genoeg Wouter, lang niet diep genoeg. Als je echt iets aan het milieu wilt doen, bouw dan een gaspot in! Uiteindelijk is dat wel goed voor je portemonnee. Maar om de vervanging van een koppeling uit te stellen als je het blok er reeds voor hebt liggen…. nou ja, dat weet je nu zelf ook wel.