Een 16 tgi monopoint galloppeert stationair , als ik het stekkertje van de injector lostrek loopt het toerental op naar ~ 1500 toeren , en na 3 seconden valt de motor stil.
Welke onderdelen zijn het meest verdacht ?
De eigenaar rijdt er al een poos mee rond , catalysator nu stuk ?
KoelvloeistofTemperatuursensor mischien kapot?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Zou die het mengsel zo veel verrijken dat de motor gallopeert ?
Verhoogt de koelvloeistof temp sensor het stat. toerental ook ?
ja, als je ecu daardoor denkt dat het min 20 is dan krijg je nogal wat extra benzine.
Geld ook voor de inlaatluchttemp.meter. Of zit die niet op 1.6 gti?
je kan die sensoren met een ohm-meter meten. Als je wilt kan ik de waarden wel even opzoeken.
Groeten,Rob
Ik zal wat waardes opmeten en hier posten.
Nog even over de cat. , enige kans dat die het heeft overleefd ?
Check eerst eens alle vacuumslangen op luchtlekjes.
Ich bin ein Breaker
Zojuist de waarden van KVS en luchttemperatuur sensoren gemeten.
KVS is een leuke , heb er een kabelboom voor moeten kanibaliseren .
Een stuk kabel met een passende stekker in de sensor geprikt .
Een leuke oefening , meer niet want het probleem was een lekke slang naar een rechthoekig kastje (wat doet die ? ) links , op de beugel waar ook de multi stekker aanzit
Andere slang er aan , als een zonnetje ...
Slang er af weer galopperen , dat was het dus echt !
Bedankt voor alle tips !
Da’s de MAP sensor, bij mij was dat slangetje ook kapot en de motor wilde absoluut niet stationair draaien, het ging bij mij tussen de 700 en 2000rpm op en neer…
Even gegoogled met map : Manifold Absolute Pressure , regelt de hoeveelheid ingespoten brandstof .
Met de gasklep dicht minimum druk , weinig brandstof .
Met het slangetje lek denkt de sensor dus dat de gasklep openstaat .
Logisch dat er te veel brandstof wordt ingespoten.
MAP-sensor meet de onderdruk in het inlaatspruitstuk Aan de hand daarvan weet de computer hoeveel brandstof er ingespoten moet worden.