Sinds kort krijg ik de melding storing uitlaatgas in het display met een brandend diagnoselampje en servicelampje die constant branden.
Deze gaan niet vanzelf uit zoals ik in een eerdere post heb gelezen.
Wat kost het resetten van de deze storing als ik dit door de Citroen dealer laat doen. De auto loopt verder prima, het is alleen storend die melding en lampjes.
Service betekent service, er moet iets aan gedaan worden. Het is waarschijnlijk een écht probleem: resetten betekent dan alleen maar dat je bij de volgende start opnieuw de foutmelding zult hebben.
het kan iets simpels zijn: bougies, verkeerde motorolie, sensor stuk (Lambda bijv.) of iets ingrijpends: distributie, ontsteking (bobines), injectie, uitlaatsysteem (kat) de enige manier om er achter te komen is de foutmelding uit te laten lezen.
Is er echt iets fout met bijv bobines of lambda sonde, dan loop je al deze tijd -rijdend met de foutmelding- het risico op ernstige schade aan duurdere zaken zoals de katalysator.
Een fatsoenlijke garage zal de fouten uitlezen, leegmaken, stukje rijden en kijken welke er acuut optreedt.
Wat bleek er eerder het probleem te zijn? of rijd je al 2jaar met deze melding rond??
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172492&highlight;=
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Bij dealer geweest en heeft de foutmelding uitgelezen met als melding dat de fout niet definieerbaar is. Advies om de foutmelding in de gaten te houden en bij herhaling de motor te laten spoelen. Bij de meesten zal de klacht niet meer terugkomen. Tot nu toe is de klacht weggebleven en motor loopt nog steeds goed.
melding dat de fout niet definieerbaar is
Je bedoelt dat de garage het niet begrijpt
michael47 schreef:Advies om de foutmelding in de gaten te houden en bij herhaling de motor te laten spoelen.
Wat bedoelen ze daar nu weer mee? met zeepsop?
Tot nu toe is de klacht weggebleven en motor loopt nog steeds goed.
Niet te vroeg juichen
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Service betekent service, er moet iets aan gedaan worden. Het is waarschijnlijk een écht probleem: resetten betekent dan alleen maar dat je bij de volgende start opnieuw de foutmelding zult hebben.
het kan iets simpels zijn: bougies, verkeerde motorolie, sensor stuk (Lambda bijv.) of iets ingrijpends: distributie, ontsteking (bobines), injectie, uitlaatsysteem (kat) de enige manier om er achter te komen is de foutmelding uit te laten lezen.
Is er echt iets fout met bijv bobines of lambda sonde, dan loop je al deze tijd -rijdend met de foutmelding- het risico op ernstige schade aan duurdere zaken zoals de katalysator.
Een fatsoenlijke garage zal de fouten uitlezen, leegmaken, stukje rijden en kijken welke er acuut optreedt.
Wat bleek er eerder het probleem te zijn? of rijd je al 2jaar met deze melding rond??
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172492&highlight;=
Als je het bovenstaande hebt gelezen maar toch de reset-procedure wilt doen:
1 Zet het contact af en vervolgens weer aan.
2 Wacht 3 seconden alvorens de motor te starten.
3 Laat de motor warmdraaien.
4 Rijd minimaal 15 minuten in alle toerentallen, vooral 2500-3500 1/min.
5 Laat hem even stationair draaien.
6 Vollast (2 seconden), stationair en motor uit.
7 Het geheugen kan nu worden worden gewist door een accupool gedurende 10 seconden los te nemen.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Sorry dat ik het zeg maar das gewoon buenhazerij ...
Deze fout meldingen worden in EEPROM(Electronic Ereseble Programeble Read Only Memory) op geslagen en kunnen alleen met diagnose apperatuur worden gewist (lexia, proxia, bosch KTS, en nog wat merken). Waarschijnlijk heb je gewoon geluk gehad dat het lampje uit ging ...
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
snah1954 schreef:eviltwin schreef:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=172492&highlight;=
Als je het bovenstaande hebt gelezen maar toch de reset-procedure wilt doen:
1 Zet het contact af en vervolgens weer aan.
2 Wacht 3 seconden alvorens de motor te starten.
3 Laat de motor warmdraaien.
4 Rijd minimaal 15 minuten in alle toerentallen, vooral 2500-3500 1/min.
5 Laat hem even stationair draaien.
6 Vollast (2 seconden), stationair en motor uit.
7 Het geheugen kan nu worden worden gewist door een accupool gedurende 10 seconden los te nemen.Succes!
BBWWHAAAAHAHAHAHAHAHAHAHAH ja ja land der fabelen hahahah zo’n goeie heb ik in tijden niet gehoord…
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive
xsara-VTS
Wel eens het reparatie handboek C5 gelezen, dan vergaat jou vast het lachen. Dit is de reset methode zonder Lexia.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
JHV dit is simpel weg beunhazerij wat niet zal werken foutcodes kunnen alleen gewist worden met de daar voor bestemde apperatuur
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
citroënmonteurtje,
Ik heb begrepen dat er op deze manier foutcodes gewist kunnen worden. Nooit zelf geprobeert, en zal dat ook niet doen.
Je hoort me ook niet zeggen dat het alleen wissen van foutcodes verstandig is, laat staan voldoende om geen klachten meer te hebben.
Een foutcode, die vaker en meer dan 1 keer verschijnt, is er niet voor niks, altijd uit laten lezen met de lexia toch?
Ben alleen deze manier van werken volgens mij bij Olyslager tegengekomen.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
JHV: geen lexia dan proxia of bosch KTS kun je volgens mij een aardig eind komen
kijk daar komt de aap uit de mouw begrepen je weet niet OF het werkt ... geloof mij dan is het gewoon geluk geweest dat het een tijdelijke storing was, en na deze truck het lampje uit ging (gebeurt bijna altijd bij een tijdelijke storing)
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Mijn citroen specialist heeft Lexia, de garage waar ik onze auto onder garantie kocht heeft een universele. Doch die kwam niet uit een storingsmelding bij onze C5. met de Lexia wel. Proxia is toch Peugeot?
Kachelstoring kwam met de universele er niet uit, de Lexia maakte duidelijk dat de thermostaat een paar graden bleef hangen en dus kwamen bij de sensoren de verkeerde waarden. Die bezorgden ons koude rillingen. De C5 regelt alles dan zelf.
In twee dagdelen waren ze er niet uit, vanalles met de klepstanden en zo uitgezocht. De C-man was er in 10 minuten uit, en na 30 minuten was alles opgelost. Gewoon nieuwe thermostaat.
Heb wel eens gedacht om zelf een storingen lezer aan te schaffen, maar een goede was me, voor de hobby, te duur.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Proxia is ook Citroen peugot is dacht ik EBE ? ...
Citroen had voor dat hij kwam bij PSa een wurg contract of met lexia of proxia (vergeet welke telkens ) toen citroen bij PSA kwam kregen ze gelijk de PSA diagnose tester er bij dus nu heeft citroen er 2 ...
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
hadden ze in 1976 al zulke diagnose testers?
Peugeot gebruikt het PPS systeem van Actia, welke op een normale laptop draait.
PSA is bezig met de ontwikkeling van een universele diagnosecomputer voor de hele groep. Een samenwerking tussen PSA, Actia en IBM. zou ergens medio 2009 geleidelijk ingevoerd worden.
axl
JHV schreef:xsara-VTS
Wel eens het reparatie handboek C5 gelezen, dan vergaat jou vast het lachen. Dit is de reset methode zonder Lexia.
Johan
Ik ben dat briljante handboek in mijn werkplaats nog nooit tegen gekomen, dat dan toch ik een technisch specialist bij citroen ben.
Dit is hoe het werkt: Een Tijdelijke storing zal in de lexia of proxia ( na cd update 43 is er geen proxia meer alleen lexia) een code geven waar een letter aan vast hangt dus een storing die net optreed zal een letter krijgen F of P (F=tijdelijk P=Permanent) P code zal meestal bij een hardnekkige storing optreden bijv P40, P betekend meestal een onderbreking, kortsluiting defect aan actuator of sensor. en is hardnekkig en niet te wissen zonder reperatie. is meestal icm lampje en melding
F code is een tijdelijke storing die op treed en begint bij F40 de storing word in desbetreffende computer op geslagen(motor comp, veer comp, radio, abs, enz) Bijv een sensor met af en toe slecht contact comp merkt dat en slaat op F40 begint terug te tellen van 40 naar 0 kijkt na, hoevaak word de motor gestart en gereden zonder dat de storing zich voordoet. computer telt terug naar 0 dit kan een paar km of dagen duren en als de teller op 0 staat wist de computer automatisch de storing.
Dus F code’s die geen P code’s worden worden gewist na een verloop van tijd.
P code’s kunnen alleen door uitlezen en repareren worden verholpen.
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive
ops: Olyslager bedoelde ik. En dat is geen werkplaatsboek.
johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break