Ik ben afgelopen zaterdag al aardig tekeer gegaan, maar het meeste werk moet nog komen. Alvast een paar fotootjes zodat jullie kunnen zien waar ik mee bezig ben:
Het oude dashboard nog net voordat het eruit ging:
Het nieuwe dashboard en interieur er al deels in:
Het interieur:
Helaas is het frame van de bestuurderstoel nogal krom door de aanrijding en moet ik hier dus een andere voor hebben:
Hetgene wat de meeste tijd gaat kosten:
Verder zijn onlangs de achterlichten en knipperlichten voor onder handen genomen:
Re: Mijn BX wordt onderhanden genomen! (foto’s!)
netjes
Alleen die voor knippers vind ik… apart..
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Grappig!! Ik heb exact dezelfde interieurwisseling gedaan bij mijn net zo rode TZD Turbo die ook zo’n zelfde grijze interieur had, alleen heb ik nu de gewone GTI 8v visgraatinterieur. En de motorwissel blijft bij mij uiteraard achterwege, omdat ik destijds juist een TZD Turbo wilde hebben.
Is jouw 16V achterbank ook alleen geheel neerklapbaar, dus niet 1/3 - 2/3 gedeeld?
Mag ik vragen waarom je niet direct een 16v heb gekocht? Lijkt me toch een stuk goedkoper en efficienter!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:Mag ik vragen waarom je niet direct een 16v heb gekocht? Lijkt me toch een stuk goedkoper en efficienter!
‘k was al bang dat ik de enige was die dat afvroeg ops:
Ligt het aan mij of zie ik een 16v blok liggen
die rode knippers zijn niet helemaal mijn smaak maargoed.
Verders wel goed bezig
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
deur63 schreef:erwt schreef:Mag ik vragen waarom je niet direct een 16v heb gekocht? Lijkt me toch een stuk goedkoper en efficienter!
‘k was al bang dat ik de enige was die dat afvroeg ops:
Juist, jullie zijn voorlopig de enige.
ombouwen is leuk
De vraag die ik stel is, waarom een 16v blok en geen turboct
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:deur63 schreef:erwt schreef:Mag ik vragen waarom je niet direct een 16v heb gekocht? Lijkt me toch een stuk goedkoper en efficienter!
‘k was al bang dat ik de enige was die dat afvroeg ops:
Juist, jullie zijn voorlopig de enige.
ombouwen is leuk
De vraag die ik stel is, waarom een 16v blok en geen turboct
Omdat een 16v turbo hobby projectje leuker is dan een kant en klare T16.
Gr,
Marten
Erg netjes,
Toch 1 van de mooiere BX-en die ik gezien heb.
BX GTi 8v ‘87
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
zekers mooi
wat die knippers betreft ik vind het wel mooi
maar geven ze nog genoeg licht door? mag dat wel?
ander moet ik ook maar is een keer gaan spuiten
achterlichtjes ook zo maken is wel stoer
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Een hoop vragen, maar gelukkig heb ik ook een hoop antwoorden
Waarom ombouwen en geen 16V kopen?
Dit had meerdere redenen; Ik was op zoek naar een 16V toen ik de progress nog had, maar kon er geen 1 vinden die echt goed was met een lage kilometerstand voor een beschaafde prijs. Toen mijn progress naar de sloop ging heb ik deze gekocht voor dagelijks vervoer omdat deze Tzi gewoon goed was. Daar kwam ik met de ombouw maar weer achter, want hij heeft op 2 kleine plekjes onder de motorkap na totaal GEEN roest!!! Verder is de vering helemaal tip top in orde en de bollen nog vrij nieuw (BX sport bollen).
Dan is er natuurlijk ook de uitdaging, alles zo kunnen kopen en voorgepresenteerd krijgen op een schoteltje ligt niet in mijn straatje. Van niets doen wordt je niet wijzer
Waarom een 16V en geen C.T.?
Dat is vrij makkelijk, om een turboblok er passend in te krijgen moet je de hele voorkant aan gaan passen, omdat het zo niet past. Dat vond ik nog een iets te grote uitdaging.
Dit blok kwam ook bij toeval op mijn weg en heeft slechts 124dkm gelopen!!!
Is jouw 16V achterbank ook alleen geheel neerklapbaar, dus niet 1/3 - 2/3 gedeeld?
Mijn achterbank is 1 geheel, wat ik persoonlijk ook mooier vind omdat je de naad nu niet hebt. Qua gemak maakt het niet zoveel uit want het komt eigenlijk nooit voor dat ik veel spullen achterin moet laden en er ook nog 1 persoon achterin moet zitten
die rode knippers zijn niet helemaal mijn smaak maargoed
De mijne ook niet echt, maar het was kiezen voor het minst lelijke, ik vind de witte knipperlichten icm de rode ronde koplampen voor geen meter staan. Ik heb nog 2 setjes knipperlichten liggen. 1 Daarvan ga ik donker spuiten met backlightspray (zelfde als achterlichten), misschien dat dat mooier staat.
Ze knipperen oranje/rood (fel genoeg) voor de kleur maakt het volgens mij niet uit, want een knipperlicht moet bij mijn weten oranje of rood zijn.
De vraag die ik stel is, waarom een 16v blok en geen turboct
Omdat een 16v turbo hobby projectje leuker is dan een kant en klare T16.
Gr,
Marten
Een T16 is een 1.9 16V turbo die in de peugeot 405, 309 en 205 zeer schaars voorkomt. De blokken zijn erg duur en hou ik liever in de peugeots (nostalgie). Een turbo C.T. (constant torque) is een 2.0 8V blok die zowel bij Citroën als bij Peugeot gebruikt wordt (XM, Xantia, Evasion, 607, 806, etc.)
Een turbo op een 16V/MI16 schroeven is zeker geen kattepis gezien de nodige aanpassingen wil je op een leuke turbodruk kunnen gaan rijden. Wil ik wel ooit gaan doen. Maar hou je ogen en oren open, want er zijn al mensen hier mee bezig
begint er goed uit te zien wyd :cheer1
ja, ik ga ook een 16V in mijn bx hangen. het blok is al reeds opgepept tot 180 pk. maar er zijn meerdere mods op komst en in progress
hier alvast een foto.
ik ben bezig met extra benzine rail met stand-alone fuel managment, custom uitlaatspruitstuk, 3D-mapping computer (ontsteking), boostcontroller op afstand, groter gasklephuis en een bijpassende intercooler.
hoop dat het allemaal erin gaat passen, de ruimte is maar heel beperkt namelijk
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
WYD schreef:
Een T16 is een 1.9 16V turbo die in de peugeot 405, 309 en 205 zeer schaars voorkomt. De blokken zijn erg duur en hou ik liever in de peugeots (nostalgie). Een turbo C.T. (constant torque) is een 2.0 8V blok die zowel bij Citroën als bij Peugeot gebruikt wordt (XM, Xantia, Evasion, 607, 806, etc.)
Lastig om aan te komen. Zeker zonde als je er een 405 T16 voor moet slopen. Daarom bouwen een aantal mensen zelf maar wat. Leuke projectjes en zeker haalbaar maar je moet een behoorlijk vergevorderd sleutelaar zijn.
Een Turbo CT (2 litr 8v) is echt niet iets waarvoor je de hele voorkant van de BX moet aanpassen. ALs je het blok “as is” overlepelt heb je een snel blok met veel koppel voor niet al teveel moeite. Je kan ook nog zonder al teveel problemen de turbo iets opschroeven.
In tegenstelling tot de 205 heeft de BX meer ruimte achter het blok voor de turbo (door de vorm van het schutbord). “stoterstangen” is er al mee bezig, maar het blok wil nog niet vanzelf overspringen. Dus ik kan me best voorstellen dat je het teveel gedoe vind, maar aangezien het al door meerdere mensen is gedaan (in een 205 welliswaar) hoef je ook niet tegek veel risco te nemen.
Gr,
Marten
@laatste post van Marten: *zucht* was ik maar zo handig
‘t lijkt me super om zo’n CT turbo in het vooronder te hebben liggen, of zo’n heerlijke V6…... Jammergenoeg zal dat altijd een droom blijven, en nooit werkelijkheid worden.
deur63 schreef:@laatste post van Marten: *zucht* was ik maar zo handig
Och, jij kan weer goed solderen.. Dat lukt mij weer niet.
mpostma schreef:deur63 schreef:@laatste post van Marten: *zucht* was ik maar zo handig
Och, jij kan weer goed solderen.. Dat lukt mij weer niet.
Och, bij solderen is er eigenlijk maar 1 motto: gewoon doen. Het is inderdaad priegelwerk, maargoed. Bij sleutelen zal wel hetzelfde motto zijn: gewoon doen. Alleen is daar het priegelwerk vervangen door grof geweld om bepaalde zaken los te krijgen.