Goede middag,
Ik heb sinds een maand een Citroen Xsara 1.6 automaat 2001 bij de Dealer gekocht, net grote beurt gehad.
Het viel mij op dat ik koelvloeistof rook als de auto stil staat, file,garage etc…
Ik ging er van uit dat de garage misschien wat gemorst had of zo…
Verder had ik al gekeken of ik ergens een lekkage kon vinden, radiator , op de vloer etc…
Maar niets van dit alles,
Nu kwam ik tot de ontdekking dat het koelvloeistofreservoir leeg was ????!!!
Wat kan er mis zijn ????
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lekkage radiateur, lekkage kachelradiateur, lekkage koelwaterslangen, lekkage kachelslangen, lekkage koppakking, slechte dop op het reservoir, problemen met de fan of de thermostaat, waardoor hij bij stilstaan na een rit over begint te koken…. Wil je nog meer, of kun je hier wel even mee vooruit?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Niet goed ontlucht, waardoor tijdens het opwarmen van de motor via de overloop de KVS eruit spettert.
Breek me de bek niet open over KVS, vlug afkloppen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dealer vergeten het systeem (goed) bij te vullen ??
Ik heb nu 2x bijgevuld (in totaal 1,5 tot 2 liter), na een kort stukje gereden te hebben lijkt het ok.
Weet iemand hoeveel er in totaal in kan???
Ik heb hier nooit na gekeken toen ik deze auto kocht.
Hopelijk een luchtbel??? anders terug naar de dealer.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Daar was je nog niet terug geweest dan ? Lijkt me een handige zet..
10 tegen 1 niet goed ontlucht.
ging je lampje niet aan dan?
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Is ‘niet goed ontlucht’ geen te eenvoudige diagnose aangezien de TS in zijn openingstopic al vermeld dat hij koelvloeistof meende te ruiken en daarom op onderzoek is uitgegaan?
niet goed ontlucht dan komen er luchtbellen uit het overdruk kanaaltje. dat ruikt ook naar kvs.
overigens is de geur van kvs niet echt te herkennen voor een ‘leek’
ik ken de kennis van de ts natuurlijk niet.
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zelf de ontluchtingsnippels al even open gedraaid?
Soms is meerdere keren even nodig
Waar kan ik deze vinden?en hoe werkt dat ?
Bedankt voor het mee denken.
Alles lijkt er op dat het slecht/niet ontlucht is,na zeker 2.5 liter lijkt het goed te komen, het is de laatste 2 maal tot net boven het minimum gezakt.
Dit nadat ik deze dus tot net onder maximum gevuld heb.
Dit in tegenstelling van de eerste 2 keer.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Motor laten draaien en de ontluchtingsnippels stukje open draaien, als er een beetje vloeistof uit komt dan weer dicht draaien.
sommige zijn een schroef van ongeveer 1 cm doorsnee, andere lijken op een ventieldopje
Waar ze bij jouw motor exact zitten durf ik niet te zeggen, uiteraard allemaal bovenop, want lucht gaat naar boven.
2x bijgevuld tot MAX terug naar MIN lijkt mij toch niet goed.
Iets dergelijks gehad.
Bij mij was de dop van de radiator kapot (ventiel sloot niet af)
Na bijvullen en een stuk gereden niets aan de hand ,maar als de motor werd afgezet ,liep na een tijdje de de koelvloeistof via het overloop slangetje weg en stond het niveau van de koelvloeistof op Min.
Nieuwe dop en probleem opgelost.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ronjo schreef:2x bijgevuld tot MAX terug naar MIN lijkt mij toch niet goed.
Iets dergelijks gehad.
Bij mij was de dop van de radiator kapot (ventiel sloot niet af)
Na bijvullen en een stuk gereden niets aan de hand ,maar als de motor werd afgezet ,liep na een tijdje de de koelvloeistof via het overloop slangetje weg en stond het niveau van de koelvloeistof op Min.
Nieuwe dop en probleem opgelost.
Bij wat voor auto was dat?
Bij een Xsara zit er geen dop op de radiator…
Het is een platic dop op een plastic tank.
Of een type 1 moet compleet anders zijn dan een type 2, maar bij mij zit die dop een heel eind vanaf de radiator
XSARA 1.4 BJ 98
Heeft een radiator met een kunststof zijkant waar een schroefdop op zit met een veer aan de onderkant die bij een bepaalde overdruk de koelvloeistof uit het overlooppijpje (slangetje )laat lopen.
Rechts op de radiator zit bij de slang een knop om te ontluchten en op de slang van de verwarming waar die de auto ingaat zit op de linker slang er een ,die lijkt op een ventieldopje.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oke, heel ander systeem als een type 2 dus