1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
dynamo bx diesel vervangen
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 04 juli 2005 11:50 PM

wie kan me vertellen hoe ik de dynamo van mijn bx diesel kan vervangen?

ben al een best poosje aan het klooien geweest vandaag , maar krijg de riem niet slapper, hoe doe ik dat?

kan natuurlijk stomweg wel de bouten eruit draaien ,maar vrees dat ik hem dan niet meer op zijn plaats krijg

het is eigenlijk voor het eerst dat er iets niet lukt zonder het te vragen , maar bij deze dan

wie heeft raad of de oplossing?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 04 juli 2005 11:52 PM
  [ # 1 ]

het is wel dat je bepaalde bouten los moet draaien en daarmee de riem ontspant (en aanspant) dat dacht ik.

maar dat weet ik ook niet helemaal zeker
was bij brakkie namelijk ook wel ff gepruts Cool  Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Gepost: 04 juli 2005 11:57 PM
  [ # 2 ]

Eerst de moer van de grote bout losdraaien.
Dan de schroef van de riemspanner losdraaien
Dan kan je de riem eraf nemen
Grote bout eruit en de dyname is los(wel eerst elektriche kabeltjes los doen hé).

mvg
Ruben

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 05 juli 2005 12:00 AM
  [ # 3 ]

wauw wat een snelle reacties zeg, maar even over die riemspanner welek bout moet er los die aan de zijkant in de wielkast of die aan de onderkant?

er hoeven dus verder geen motorsteunen of iets dergelijks los?, die lange bout aan de onderkant van de dynamo kan er gewoon uit dus

heb namelijk wel die bout van de spanner in de wielkast losgehad ,maar dan wil ie niet zakken of uberhaupt maar bewegen

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 05 juli 2005 12:21 AM
  [ # 4 ]

je moet ze zowieso allebei los hebben wil je er uberhaupt beweging in willen krijgen. Vaak zit het trouwens ook nog wel eens heel strak vast allemaal, dus eerst de bouten beide loshalen, dan wat kracht zetten en dan schiet ie meestal wel los. Die bout hoeft er volgens mij bij de bx niet helemaal uit hoor, het eerste stuk eruit, een van de twee ‘handjes’ van de dynamo zijn namelijk open, zodat je hem eraf kunt trekken zonder die hele bout te verwijderen. Moet dat wel net bij jou ook het geval zijn…

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 05 juli 2005 12:25 AM
  [ # 5 ]

ja die aan de onderkant zit krijg ik wel los maar niet eruit ,maar weet eerlijk gezegd ook niet of ie er wel helemaal uit moet

of de bevestiging open is weet ik eigemlijk ook niet maar desnoods met een beetje rommelen gaat ie er waarschijnlijk toch wel uit

ga morgen om 6 uur weer proberen want hij moet hoe dan ook vrijdagmorgen weer rijden

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 05 juli 2005 12:26 AM
  [ # 6 ]

o vergeten, zit hij verder niet vast aan de pomp van de stuurbekrachtiging?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 juli 2005 01:07 AM
  [ # 7 ]
reijer schreef:

o vergeten, zit hij verder niet vast aan de pomp van de stuurbekrachtiging?

Kun je vertellen waar je HD pomp zit? Bij sommige late breaks zit deze aan de onderkant bij het carter en dan heb je een heel anders panmechanisme dan wanneer de dynamo alleen op de multiriem zit (en de HD pomp op de versnellingsbak gemonteerd zit en door de nokkenas wordt aangedreven).

Ook het hebben van een airco maakt verschil voor de spaninrichting.

Als je de normale spaninrichting hebt dan kan het bijna niet missen. Boven de dynamo zit een stelbout die je moet ontspannen. Dan de grote bout onderaan de dynamo losmaken (maatje 21 geloof ik). De dynamo kan precies gedemonteerd worden langs de radiateur). Echt ruim zit het niet maar het kan wel.

Gr,
Marten

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 05 juli 2005 01:11 AM
  [ # 8 ]

ja de pomp zit onder bij het carter, en de riem dtijft ook inderdaad de pomp aan.

het stelmechanisme zit met 1 boutje (inbus) in de wielkast en 1 aan de onderkant

word het dan erg moeilijk om te vervangen of alleen op een andere manier

airco zit er niet in dus dat scheelt weer

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 juli 2005 02:37 AM
  [ # 9 ]
reijer schreef:

ja de pomp zit onder bij het carter, en de riem dtijft ook inderdaad de pomp aan.

het stelmechanisme zit met 1 boutje (inbus) in de wielkast en 1 aan de onderkant

word het dan erg moeilijk om te vervangen of alleen op een andere manier

airco zit er niet in dus dat scheelt weer

Niet moeilijk, wel anders.

Er zit ook nog een inbus in het middel van het spanrolwiel. Dus 2 inbussen om hem vast te zetten. En dan nog de inbus onderaan om hem te stellen.

Als je de 2 inbussen los hebt en je draait de stelinbus terug dan moet je hem kunnen ontspannen.

Succes

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 juli 2005 03:49 AM
  [ # 10 ]
Citroenbx schreef:

Grote bout eruit en de dyname is los(wel eerst elektriche kabeltjes los doen hé).

Koppel voor de zekerheid ook effe de accupolen los.
Ik weet niet hoe het laadcircuit bij een BX inelkaar zit, maar ik zag laatst vonken bij mijn auto toen ik de dynamo loshaalde en ernaast hing en deze raakte de motor.

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 05 juli 2005 08:30 AM
  [ # 11 ]

zoals gezegd , ben ik vroeg op om het te gaan proberen….

die tweede inbus in het spanrolwiel heb ik over het hoofd gezien denk Crying or Very sad

ja de accupool haal ik sowieso los , ff geen zin in vuurwerk Laughing 

wprdt vervolgd met positief nieuws hoop ik


alvast bedankt mensen Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 juli 2005 08:47 PM
  [ # 12 ]
reijer schreef:

zoals gezegd , ben ik vroeg op om het te gaan proberen..

Loopt de forum-klok niet goed of zie ik dat goed 04:30 Shocked , dan begint het net licht te worden.
Dat noem ik nog eens een vroege vogel Wink

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 05 juli 2005 11:41 PM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:
reijer schreef:

zoals gezegd , ben ik vroeg op om het te gaan proberen..

Loopt de forum-klok niet goed of zie ik dat goed 04:30 Shocked , dan begint het net licht te worden.
Dat noem ik nog eens een vroege vogel Wink

04.30???? ik zie toch echt 05.30 staan hoor.. Rolling Eyes

en ja zoals ik al eerder zei ik wilde om 6 uur verder aan mijn bx-ie dus dan half zes op

maar het goede nieuws Exclamation  is dat de andere dynamo erop zit en ik geen brandende lampjes meer op het dashbord heb tydens het rijden(tenminste geen rood brandende lampjes dan) Laughing  Laughing 

iedereen bedankt voor zijn reacties :12 toppie !!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2005 12:38 AM
  [ # 14 ]
reijer schreef:
ZX1.4i schreef:
reijer schreef:

zoals gezegd , ben ik vroeg op om het te gaan proberen..

Loopt de forum-klok niet goed of zie ik dat goed 04:30 Shocked , dan begint het net licht te worden.
Dat noem ik nog eens een vroege vogel Wink

04.30???? ik zie toch echt 05.30 staan hoor.. Rolling Eyes

en ja zoals ik al eerder zei ik wilde om 6 uur verder aan mijn bx-ie dus dan half zes op

maar het goede nieuws Exclamation  is dat de andere dynamo erop zit en ik geen brandende lampjes meer op het dashbord heb tydens het rijden(tenminste geen rood brandende lampjes dan) Laughing  Laughing 

iedereen bedankt voor zijn reacties :12 toppie !!!!!

Goed nieuws! Mooi dat je het hebt kunnen fixen.

Profiel  
 
tom13
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 06 juli 2005 01:25 AM
  [ # 15 ]

Meestal zijn de koolborstels van de spanningsregelaar versleten. Voor 10-15 euro te koop en de dynamo hoeft er niet af.

Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook