Oke….ik open alvast maar een draadje voor Renz z’n nieuwe Xantia
Renz heeft namelijk maar weinig tijd om zo’n draadje aan te maken in Afghanistan.
Volgens diverse artikelen die ik vond op Google, zou hij weinig te vinden zijn in NL.
Een testverslag (maar dan van een Break uit 2000) wat op de site van http://www.Autoweek.nl staat :
“t Heeft even geduurd, maar inmiddels is ook het PSA-concern over naar direct ingespoten diesels. Citroën-partner Peugeot heeft veel ervaring op dieselgebied; het merk bouwt al zo’n 40 jaar auto’s met zelfontbrander.
We kozen voor de test van de Xantia HDI 110 pk de stationcarversie, omdat die toch vaak in combinatie met een diesel wordt gekocht. Citroën biedt daarbij de keuze uit een basisversie en een luxere Exclusive-variant. Voor de simpele betaal je bijna 64 mille en de Exclusive verwisselt voor zo"n f 72.000 van eigenaar. Voor deze test beschikten we over de goedkoopste versie.
Wie tegenwoordig een nieuwe diesel lanceert en daarbij serieus genomen wil worden, moet minimaal de brandstof direct in de cilinder spuiten. Het PSA-concern maakt gebruik van common rail-techniek voor de HDI-motoren. De viercilinder met turbo en inlaatluchtkoeling haalt uit 2 liter inhoud een vermogen van 80 kW, hetgeen overeenkomt met 109 pk. Trekkracht is ruimschoots voorhanden met een maximum van 250 Nm bij 1750 toeren.
Een prettig kenmerk van een directe diesel is de minimale voorgloeitijd. Pas als het bitter koud is, moeten de cilinders even worden voorgewarmd, maar normaal gesproken is het sleutel om en meteen lopen. De Fransoos vertoont dan al zijn beloofde beschaving in een weinig doordringend getokkel. Eenmaal op een behaaglijke temperatuur blijft de Franse diesel ook lekker stil, bovendien zijn de zware motortrillingen van zo"n directe diesel goed onderdrukt. PSA legt met de HDI de lat wel weer een flink eind hoger in het segment. Overigens zijn band- en windgeruis goed hoorbaar.
Vlotte jongen
Het sprintje van 0 naar 100 km/h kost 13,0 s. Deze waarde lijkt niet supersnel, maar bedenk wel dat een diesel in de eerste meters wat moeilijker op gang komt. Tussensprintjes vindt hij veel leuker. De Xantia werkt 80-120 af in respectievelijk 10,6 en 13,7 seconden voor de 4e en 5e versnelling.
Over de hele testperiode kwam de Citroën uit op 1 : 14 ,9
Wie zich echt inhoudt bij het rijden kan dicht bij de 1: 18 komen.
Met zoveel trekkracht op de voorwielen is het prettig als het onderstel genoeg tractie heeft. De Citroën heeft geen moeite met stevig uitaccelereren van een bocht. Ook gas los in een snelle bocht laat de Fransoos onberoerd. De besturing voelt scherp en het sturen gaat prettig: ruim voldoende gevoel en nauwkeurigheid.
De afstemming van vering en demping verdient het predikaat comfortabel. Er is een prima balans tussen een prima wegligging en een hoogstaand comfort, plus natuurlijk als speciale attractie het vliegend-tapijtgevoel. De hydropneumatische vering geeft je het idee dat alle wegen opnieuw zijn geasfalteerd, al hoor je de oneffenheden wel door het slaan van de banden. Daarnaast blijft het koetswerk altijd op dezelfde hoogte boven het wegdek, ongeacht de belading.
Tevens is de hoogte van het koetswerk boven de weg instelbaar. De Xantia-bestuurder zal moeten wennen aan het nogal gevoelige rempedaal: een klein beetje trappen geeft gelijk een flinke vertraging. Toch is het systeem bij een paniekstop goed te doseren en de auto vertraagt vlot. Voor moeilijke tijden is ABS standaard.
Met een lengte van 4,71 meter mag je best flink wat ruimte verwachten.
Zowel voor- als achterin heb je behoorlijke bewegingsvrijheid. Achterin zijn drie hoofdsteunen en drie driepunts gordels standaard. Het scherm met hoedenplank is overigens lastig te verwijderen.
Wie een dikke diesel koopt, doet dat om kilometers te vreten en zit vele uren per dag achter het stuur. Goede stoelen zijn dus een noodzaak.
Maar helaas, over de Citroën-stoelen hebben we weinig positiefs te melden: de zittingen zijn te kort, steunen de benen te weinig en de rug loopt aan de bovenkant weg naar achteren.
Het dashboard is weer eigenwijs Citroën met zijn vrij hoekige vorm en de verwarmingsschuifjes in plaats van draaiknoppen. De meters zijn duidelijk en de bediening is goed. Bergruimte voor klein spul is er voldoende voorhanden. De Xantia heeft wel een erg klein dashboardkastje, maar compenseert dat weer met extra bergruimte in de armsteun van het voorportier. Een handgeregelde airco is standaard.
De sterke HDI-motor maakt de Citroën Xantia Break tot een uitstekende reisauto.
Helaas dat de stoelen daarvoor minder geschikt zijn.
V.w.b. die stoelen van DEZE xantia….dat is complete onzin, die Leren stoelen zitten 10x beter dan de standaard stoelen van de Xantia en zijn ook kantelbaar naar achteren.
Ik hoop maar voor Renz dat de bestuurdersstoel er nog inzit als hij 20 augustus weer terug is.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Foto’s, heel veeel :photo :photo :photo :photo
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:Foto’s, heel veeel :photo :photo :photo :photo
Zo…ben thuis met de HDI en die staat nu dus veilig voor de deur.
2 kleine dingetjes en 1 iets grotere zijn mij opgevallen….het themperatuurmetertje voor de koelvloeistof ligt dood, zal wel een censortje of draadje zijn.
Af en toe (tijdens het remmen) gaat linksboven dat gele lampje knipperen…het bekende Citroenkwaaltje….draadje bij de blokken ligt los of hij moet inderdaad nieuwe Remblokken hebben.
het wat grotere probleem had ik net op de A5 (nieuwe snelweg tussen de A9 en A4).....ik dacht bij mezelf….‘s effe kijken wat ie doet….reed 140 en OPEENS ging de motor VOL GAS
Meteen de contactsleutel terug…..en afremmen zonder de koppeling in de trappen….zodat je hem niet over de kop kan jagen.
Even op de vluchtstrook (met knikkende knieen ops: ) gewacht en daarna weer gestart….niks aan het handje dus.
Is dat e.o.a. censortje die het gaspedaal bedient…of gaat het nog met een kabel ? :
En nu als de bliksem naar Friesland toe…de witte Xant wegbrengen.
Ik vertel vanavond wel HOE ik terug kom…is nog een verrassing
Re: Sorry voor de XCNL link Bram ...
M&M schreef:Bram schreef:het wat grotere probleem had ik net op de A5 (nieuwe snelweg tussen de A9 en A4).....ik dacht bij mezelf….‘s effe kijken wat ie doet….reed 140 en OPEENS ging de motor VOL GAS
Galopperen , waarschijnlijk de brandstofpomp ... duur grapje !
Menno.
Ik vermoed een storing in de cruise control. Nee, dit is geen 21 TD.
Re: Sorry voor de XCNL link Bram ...
mpostma schreef:M&M schreef:Bram schreef:het wat grotere probleem had ik net op de A5 (nieuwe snelweg tussen de A9 en A4).....ik dacht bij mezelf….‘s effe kijken wat ie doet….reed 140 en OPEENS ging de motor VOL GAS
Galopperen , waarschijnlijk de brandstofpomp ... duur grapje !
Menno.
Ik vermoed een storing in de cruise control. Nee, dit is geen 21 TD.
Nee…CC heeft hij niet.
Ik zal er morgen meteen even mee naar Jan rijden van Garage Haarlem….die heeft zo’n kast waar hij de computer van een Citroen mee kan uitlezen.
Ik meen ergens iets gelezen te hebben dat bij een HDI het *gasgeven* d.m.v. een relais of zo geschiedt….dus niet meer via een kabel.
Overigens…..ik ben vanuit Friesland terug gebracht door PBO, die mij gisteren een PB stuurde en vrijwel tegelijkertijd bij Halbe de Meer stond.
Nog even met de 2 Friezen wat gezellig zitten kletsen (Halbe en Pieter dus)...en toen via de Afsluitdijk naar Haarlem.
Even wat gegeten bij het Monument…...en ik heb voor het eerst MEE gereden met een Xantia op LPG !
Pieter (PBO) wilde mij ook een stuk laten rijden, maar dan moet ik M&M 15 miljard euro betalen en dat heb ik effe niet.
Dus heb mij lekker LATEN rijden.
Morgen de BX naar Friesland en dan met mijn nieuwe TD terug.
Renz belde me onderweg nog op….heb hem even bij gepraat.
Morgen komt er een Hoge Gast op bezoek op zijn basis…...jullie lezen later wel wie dat was.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Re: Sorry voor de XCNL link Bram ...
Bram schreef:Morgen de BX naar Friesland en dan met mijn nieuwe TD terug.
Renz belde me onderweg nog op….heb hem even bij gepraat.
Morgen komt er een Hoge Gast op bezoek op zijn basis…...jullie lezen later wel wie dat was.
Blair en Chirac zijn toch onderweg naar Singapore oid? Zal Blair wel zijn dan denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Sorry voor de XCNL link Bram ...
sans-pareil schreef:Blair en Chirac zijn toch onderweg naar Singapore oid? Zal Blair wel zijn dan denk ik.
Nee dus
Ik stuur je wel een PB….uit veiligheids-overwegingen mag en kan ik dat niet op het Net vertellen.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Heb je je eigen TD al?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ik heb hier nog geen rookhokken voor de deur gezien
zandvoorta schreef:Heb je je eigen TD al?
Jawel…...die staat nu voor de deur.
Ben druk bezig met inbouwen e.d.
(parkeervignetten halen….enz)
Oewap!!! hallo…..volluk….waneer zie ik ze?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Bram heeft voor zichzelf en voor Renz 2 mooie Xanten op de kop getikt. Ziet er in het echt minstens net zo goed uit als op de foto’s.
Die HDi heeft van die heerlijke stoelen, waar je lekker in wegzakt.. En die TD van Bram heeft van de verschillende roodtinten die er voor een Xant verkrijgbaar waren, de best uitziende variant (vind ik).
Maar Bram, heeft jouw TD nou ABS of niet.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
PBO schreef:Maar Bram, heeft jouw TD nou ABS of niet.
Ik zal je zeggen dat ik daar nog steeds niet uit ben.
Volgens mij niet.
Ik heb even 2 foto’s gemaakt van de beide Xantia’s :
Dit is de HDI van Renz.
En dit zijn ze samen.
Bij die van renz kun je het niet zo gek opnoemen ...of het zit er wel in/op ! :6
Bij die van mij is het maar een *kale* boel van binnen…..van buiten en onder de motorkap is het natuurlijk dik voor elkaar.
Ik heb geen deelbare achterbank….geen middenarmsteun ACHTER (!)......en geen hoogte verstelling van de chauffeursstoel.
Maar daar gaan *we* snel iets aan doen, vooral v.w.b. mijn stoel dus.
Morgen eerst maar eens verse olie en filters erin doen….de dame die hem anderhalf jaar heeft gehad, wist niet eens hoe de motorkap open moest…m.a.w. zij heeft dus nooit zelf e.e.a. gecontroleert.
Ik kon dat niet zelf doen omdat de motor al warm was toen ik in Bergen op Zoom aankwam.
Nu hij een nacht stil heeft gestaan was het inderdaad contact aan en meteen zonder voorgloeien de motor meteen mooi rond draaien.
Wat loopt dat toch mooi zeg, zo’n HDI (110) :whoohoo
Ik heb de TD van bram intussen mogen aanschouwen….
Hoeveel woorden zal ik er voor gebruiken?
Eentje lijkt me goed
1> Prachtig!!! ziet er keurig uit Bram! als ik weer helemaal opgeknapt ben gaan we wel ff de spatborden uitkloppen en een proefje maken…
Pakken we die van Renz ook ff….
René van Maren schreef:Pakken we die van Renz ook ff….
Pak die dan eerst maar
De Xantia’s zijn nog niet eens gewassen…..heb er domweg niet de tijd voor gehad. ops:
Ik wil ook weleens de kleurnamen weten van beide Xantia’s…spiek wel effe op het forum aan de overkant.
Renz heeft nu ook z’n (gewijzigde) Parkeervignet op zijn raam zitten….die ambtenaar deed niet eens zo moeilijk.
(ik moest haar uitleggen dat Renz onmogelijk zelf de auto op zijn naam kan zetten….het dichtsbijzinde Postkantoor is 5347 km ver. )
Nu is het dus zo….dat de Xantia van Renz op MIJN naam staat…de verzekering (van Defensie) op ZIJN naam…evenals het parkeervignet.
Ik zet dat hier maar even neer….kan Renz het ook lezen, anders zit ik alles dubbel te typen.
Renz heeft inmiddels de link naar dit draadje per email.
Bram schreef:Ik wil ook weleens de kleurnamen weten van beide Xantia’s…spiek wel effe op het forum aan de overkant.
Krijgen we nou?