Onlangs hebben we voor achter onze dame een fraaie oldtimer-caravan aangeschaft. Merk: Bourgeois B36 uit 1964, gewicht 530 kg, ooit gebouwd in Belgie.
Een Bourgeois-caravan is opgebouwd uit aluminium schaaldelen zonder gebruik te maken van een frame in de opbouw. De beide wielen zijn onafhankelijk geveerd via een eigen schokdemper (1964!) en de caravan is geremd via een hydraulisch systeem dat gekoppeld is aan de reminstallatie van de auto, een zogenaamd ATE-Hydrakup-systeem. Op dit moment niet meer toegestaan voor caravans boven de 750kg. Omdat onze Bourgeois wettelijk niet geremd hoeft te worden, zijn we vrij in de keuze van de installatie (lijkt mij). Misschien is het mogelijk het oorspronkelijke systeem weer te activeren. Dan zal er een oorspronkelijke Hydrakup-unit gevonden moeten worden voor onder de CX. Hier staat het systeem beschreven.
Wie heeft er nog kennis van dit systeem en is/was het wel te combineren met het hydraulische systeem van een Citroen?


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Leuk ding! En weer een Belg…..
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165632
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Wat een schattige caravan. Veel plezier ermee!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wat een dropje…
Jammer dat het aluminium niet blank is, dat had nog mooier achter je zwarte dame gestaan!
Allemaal OffTopic natuurlijk. Maar het antwoord op je vraag weet ik helaas niet…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk, dat je te maken hebt met twee verschillende soorten hydrauliek olie en dat het misschien niet gaat werken, maar dat weet ik niet zeker. Even uitzoeken….

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dat systeem zal wel gebasseerd zijn op dot-olie denk ik.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat bedoel ik. Maar wat als je de rubbers in de cilinders gaat vervangen voor rubbers die wel bestand zijn tegen LHM?


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een mooie combinatie, gefeliciteerd!
Ik lees hier dat er een derde partij is geweest die een alternatief systeem heeft ontwikkeld. Een soort oplooprem welke de caravan-eigen remvloeistof onder druk zet. Een gescheiden systeem van de wagen dus.
Volgens mij gaat dat dan over de “Ate Lockheed - Hydrakup A” als ik kijk naar dit op Ebay aangeboden item .
Succes!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou sowieso totaal niet blij zijn met een systeem dat hydraulische druk van de auto aftapt. Het klinkt als een garantie voor enorme lekkages en problemen…
par eXeMple! schreef:Wat een dropje…
![]()
Jammer dat het aluminium niet blank is, dat had nog mooier achter je zwarte dame gestaan!
Zoiets?


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Dan beter meteen draagarmen en bollen erop zetten!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Een bourgeoisie caravan. Lijkt mij een beetje controversieel, maar wel een cool ding .














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Ik zou sowieso totaal niet blij zijn met een systeem dat hydraulische druk van de auto aftapt.
Het klinkt als een garantie voor enorme lekkages en problemen…
In het verleden waren er vele Franse caravans met zo’n systeem. Met name het merk Notin gebruikte dit. Met de juiste koppelingen werkt het heel goed en is het volledig betrouwbaar te noemen.
Het systeem wat de TS beschreven heeft is een stand-alone remsysteem, wat je dus compleet in de cx zou kunnen bouwen, ware het niet dat het systeem een leiding van een bestaande hoofdremcilinder nodig heeft om te kunnen werken. Normaal gesproken heeft een klassiek remsysteem een druk van zo’n 10-20 bar bij maximale remdruk. Een CX heeft 150 bar… dat gaat dus echt NIET werken met het door de TS beschreven remsysteem.
Blijft daarnaast natuurlijk de grote vraag: waarom wil je een caravan van max 600 kilo gaan beremmen als je een er cx voor gaat hangen met een perfect remsysteem….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
waterman771 schreef:
Blijft daarnaast natuurlijk de grote vraag: waarom wil je een caravan van max 600 kilo gaan beremmen als je een er cx voor gaat hangen met een perfect remsysteem….
Omdat de mogelijkheid er zou zijn.
Helemaal die drukverschillen vergeten, ja.
waterman771 schreef:Een CX heeft 150 bar… dat gaat dus echt NIET werken met het door de TS beschreven remsysteem.
Helaas, duidelijk. Ik laat het gewoon zitten tijdens de restauratie ivm originaliteit en verder zien we wel.
waterman771 schreef:Blijft daarnaast natuurlijk de grote vraag: waarom wil je een caravan van max 600 kilo gaan beremmen als je een er cx voor gaat hangen met een perfect remsysteem….
Helder, we gaan lekker zonder rem Frankrijk induiken deze zomer. En wie weet wordt er ooit eens een oplossing gevonden. De combinatie hydraulisch geveerd / hydraulisch geremd blijft interessant.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Even uit mijn hoofd (kan me dus vergissen):
Bij de combinatie DS-Notin werd de Hydrakup koppeling aan de DS-kant voorzien van een reducering, om de remdruk te verlagen naar ‘normale’ remdruk. Ik weet niet of dat ging via een reduceerventiel, of door oppervlakteverkleining.
Natuurlijk vindt er geen direct contact plaats van remvloeistoffen van de auto en de aanhanger. Dat is vragen om lekkages.
De drukoverdracht vindt plaats via zuigers.
Oftewel, bij remmen wordt op de auto een zuiger in de koppeling naar buiten gedrukt. Die drukt aan tegen een zuiger in de koppeling van de caravan, waarmee de remmen druk krijgen.
Ik ken iemand die met een grote zware hydraulisch geremde Notin Vedette 500 caravan achter zijn DS rijdt. PB als je meer wilt weten.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.