Piepende achterremmen (herzien)
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 27 maart 2009 04:18 PM

Bij mijn Limousine T2 1988, met ABS, piepen sinds enige tijd de achterremmen.
Probleem is niet iets aan de achterremmen zelf, maar dat die te hard remmen.

Dat kan doordat de achterremmen te grote druk krijgen. Door interne lekkage van de remservo komt er druk van de voorremmen op de achterremmen. Auto remt dus veel teveel op de achterremmen, waardoor die enorm gaan piepen en de auto achter inzakt (fout, moet zijn: inveert) bij het remmen.
Er is al een andere gebruikte remservo op gezet, maar die had hetzelfde euvel. Nieuwe schijnen heel schaars te zijn. Dus ben ik op zoek naar een goede remservo. Een nieuwe is natuurlijk helemaal mooi. Het schijnt dat een servo van een s2 Berline ook past. Iemand?

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 30 maart 2009 04:24 PM
  [ # 1 ]

Ik ben erop gewezen dat er ook een andere verklaring zou kunnen zijn. namelijk dat de voorremmen te weinig doen. Iemand een suggestie hoe dat kan? Er is geen lekkage en de remcilinders zijn goed gangbaar. Dat is al gecontroleerd.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 30 maart 2009 04:46 PM
  [ # 2 ]

Heb je de remwerking laten controleren op een testbank, dus weet je zeker dat de remverdeling niet klopt? Het lijkt me eerlijk gezegd vreemd dat dit het piepen zou veroorzaken.

Mijn CX piept trouwens achter ook bij remmen, is niet ernstig volgens de garage (Gert de Jong).

Zijn de achterbollen wel goed gevuld?

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 30 maart 2009 04:50 PM
  [ # 3 ]

Remtestbank is een goed idee.
Piepen is niet een beetje, maar echt hard gillen.
Achterbollen zijn goed.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 30 maart 2009 04:54 PM
  [ # 4 ]

remmen al schoongemaakt? Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 30 maart 2009 05:01 PM
  [ # 5 ]
McDean schreef:

remmen al schoongemaakt? Rolling Eyes

Dat lijkt me evident, dat is het eerste waar je naar kijkt.
Dat (schoonmaken en controleren van de werking dus!) is al herhaalde malen gebeurd.
Ik schreef toch al: “Probleem is niet iets aan de achterremmen zelf”


[14:34 Hm, heb de tekst niet feitelijk gewijzigd, maar iets verduidelijkt en wat typfouten weg moeten halen. Koste een paar keer.]

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 30 maart 2009 05:17 PM
  [ # 6 ]

kijken is 1 maar is het ook al gebeurt?

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 30 maart 2009 05:28 PM
  [ # 7 ]
McDean schreef:

kijken is 1 maar is het ook al gebeurt?

Sorry hoor, maar wil je grappig zijn, of lees je niet goed?  Rolling Eyes

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 30 maart 2009 05:40 PM
  [ # 8 ]
Michelidds schreef:
McDean schreef:

kijken is 1 maar is het ook al gebeurt?

Sorry hoor, maar wil je grappig zijn, of lees je niet goed?  Rolling Eyes

ik ben dyslectisch maar met de nieuwe opmaak is het duidelijk Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2009 07:11 PM
  [ # 9 ]

Michel ook!

koste?

Michelidds schreef:

[14:34 Hm, heb de tekst niet feitelijk gewijzigd, maar iets verduidelijkt en wat typfouten weg moeten halen. Koste een paar keer.]

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 maart 2009 07:14 PM
  [ # 10 ]
Michelidds schreef:

Remtestbank is een goed idee.
Piepen is niet een beetje, maar echt hard gillen.
Achterbollen zijn goed.

gillen kan ook komen door een verglaasd blok. Is het een keer heet geweest?

Zijn de voorremblokken schoon?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 30 maart 2009 07:17 PM
  [ # 11 ]

Toen ik nog een BX had, ook bij APK in dit geval dat de achterremmen minder remden dan de voorste. Tijdens het ontluchten kwam er veel schuim ipv vloeibaar LHM uit de remnippels. Later bleek dat er een rubber leiding bij de motorruimte een klein scheurtje had (lekte geen LHM uit), nadat dat was gerepareerd geen rem"problemen” gehad.

Misschien is heb je dit ook maar dan met de voorremmen???

Vwb het piepen, verglazing van de remblokken is idd een mogelijkheid, ook een scherp randje aan de buitenrand van de remschijven zorgen voor piepgeluiden.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 30 maart 2009 07:42 PM
  [ # 12 ]

Nogmaals: Met de achterremmen is niets mis.

Ik heb nog nooit bewust gemerkt dat er lucht in de voorremmen zit. Maar het is iets om te controleren.
Voorremmen zijn 5000 km geleden door Citroville vernieuwd (schijven, blokken, zuigers, stukje remleiding). Het piepen achter was daarvoor ook al.

[Ben druk en dus een beetje slordig met typen. Excuus, maar dat komt meer voor.]

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 31 maart 2009 12:24 AM
  [ # 13 ]

De achterremmen worden van druk voorzien door de achtervering. Als de belading toeneemt, neemt de druk in het veersysteem van de achterwielen toe. Hoe hoger de druk in het veersysteem achter, des te meer remdruk er naar de achterremmen wordt geleid.

Dat inzakken bij het remmen doet de Familiale van mij ook. Volgens mij hoort dit en komt door het anti-reactie systeem zoals Citroën het zelf in de folders noemt.

Dat piepen zou ik zo niet weten als de remmen al helemaal zijn nagekeken. Ander merk remblokken zou kunnen, dat heb ik zelf ook meerdere malen meegemaakt; ook met andere auto’s. Kost een paar tientjes en is makkelijk te testen.

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 31 maart 2009 03:15 PM
  [ # 14 ]

Voor alle duidelijkheid, nogmaals een opsomming:
Ik heb 2 klachten: enorm sterk gepiep & sterker inveren achter tijdens het remmen.
Remschijven achter worden ook erg warm; indicatie dat ze teveel remmen / voor hun rekening nemen.
Op basis van info van Citroville, gesprekken met anderen en reacties hier kan ik 4 mogelijke oorzaken bedenken:

1. slecht functionerende achterremmen (dat is het niet, zie boven).

2. slechte blokken (kan me niet voorstellen, 5000 km geleden zijn er nog nieuwe blokken en schijven op gezet door Citroville). Piepen was daarvoor ook al.

3. interne lekkege in het remcommando/remservo, waardoor hoge druk van de voorremmen doorlekt naar de (veerdruk bekrachtigde) achterremmen. Schijnt vaker voor te komen. Als de auto stil staat gaat dan meestal gepaard met snel inzakken (dat is dus iets anders dan inveren) van de auto aan de achterkant. Dat was bij mij het geval en 2000 km geleden aanleiding het remcommando te vervangen.
Korte tijd nadat het remcommando vervangen is, ontstond weer gepiep. Overigens zakt de auto nu niet snel in achter.

4. slecht / te laat functioneren van de voorremmen, waardoor de achterremmen teveel moeten doen. Lucht, vervuiling, remslangen, remaccu?
Voorremmen zijn overigens in prima staat; 5000 km geleden nieuwe blokken en schijven; remzuigers functioneren goed.

Auto is verder in prima staat.
Veerbollen rondom zijn 1 jaar en 25.000 km geleden op druk gebracht en nog steeds goed en op druk. Toen ook LHM vervangen & filter gereinigd.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook