CX en Bourgeois oldtimer-caravan
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 30 maart 2009 11:33 PM

Onlangs hebben we voor achter onze dame een fraaie oldtimer-caravan aangeschaft. Merk: Bourgeois B36 uit 1964, gewicht 530 kg, ooit gebouwd in Belgie.

Een Bourgeois-caravan is opgebouwd uit aluminium schaaldelen zonder gebruik te maken van een frame in de opbouw. De beide wielen zijn onafhankelijk geveerd via een eigen schokdemper (1964!) en de caravan is geremd via een hydraulisch systeem dat gekoppeld is aan de reminstallatie van de auto, een zogenaamd ATE-Hydrakup-systeem. Op dit moment niet meer toegestaan voor caravans boven de 750kg. Omdat onze Bourgeois wettelijk niet geremd hoeft te worden, zijn we vrij in de keuze van de installatie (lijkt mij). Misschien is het mogelijk het oorspronkelijke systeem weer te activeren. Dan zal er een oorspronkelijke Hydrakup-unit gevonden moeten worden voor onder de CX. Hier staat het systeem beschreven.

Wie heeft er nog kennis van dit systeem en is/was het wel te combineren met het hydraulische systeem van een Citroen? Rolling Eyes

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 31 maart 2009 12:27 AM
  [ # 1 ]

Leuk ding! En weer een Belg….. Wink

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=165632

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 31 maart 2009 01:40 AM
  [ # 2 ]

Wat een schattige caravan. Veel plezier ermee!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 31 maart 2009 11:18 AM
  [ # 3 ]

Wat een dropje… Razz
Jammer dat het aluminium niet blank is, dat had nog mooier achter je zwarte dame gestaan!

Allemaal OffTopic natuurlijk. Maar het antwoord op je vraag weet ik helaas niet… Crying or Very sad

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 31 maart 2009 11:39 AM
  [ # 4 ]

Ik denk, dat je te maken hebt met twee verschillende soorten hydrauliek olie en dat het misschien niet gaat werken, maar dat weet ik niet zeker. Even uitzoeken….

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 31 maart 2009 11:51 AM
  [ # 5 ]

Dat systeem zal wel gebasseerd zijn op dot-olie denk ik.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 31 maart 2009 11:57 AM
  [ # 6 ]

Dat bedoel ik. Maar wat als je de rubbers in de cilinders gaat vervangen voor rubbers die wel bestand zijn tegen LHM?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 maart 2009 11:58 AM
  [ # 7 ]

Een mooie combinatie, gefeliciteerd!

Ik lees hier dat er een derde partij is geweest die een alternatief systeem heeft ontwikkeld. Een soort oplooprem welke de caravan-eigen remvloeistof onder druk zet. Een gescheiden systeem van de wagen dus.
Volgens mij gaat dat dan over de “Ate Lockheed - Hydrakup A” als ik kijk naar dit op Ebay aangeboden item .

Succes!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 31 maart 2009 12:17 PM
  [ # 8 ]

Ik zou sowieso totaal niet blij zijn met een systeem dat hydraulische druk van de auto aftapt.  Shocked  Het klinkt als een garantie voor enorme lekkages en problemen…  Wink

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 31 maart 2009 02:10 PM
  [ # 9 ]
par eXeMple! schreef:

Wat een dropje… Razz
Jammer dat het aluminium niet blank is, dat had nog mooier achter je zwarte dame gestaan!

Zoiets? Very Happy

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 31 maart 2009 02:12 PM
  [ # 10 ]

Dan beter meteen draagarmen en bollen erop zetten!  Laughing

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
slichte mins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 18-05-2007

Gepost: 31 maart 2009 02:37 PM
  [ # 11 ]

Een bourgeoisie caravan. Lijkt mij een beetje controversieel, maar wel een cool ding Cool .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2009 02:42 PM
  [ # 12 ]
fluidphreak schreef:

Ik zou sowieso totaal niet blij zijn met een systeem dat hydraulische druk van de auto aftapt.  Shocked  Het klinkt als een garantie voor enorme lekkages en problemen…  Wink

In het verleden waren er vele Franse caravans met zo’n systeem. Met name het merk Notin gebruikte dit. Met de juiste koppelingen werkt het heel goed en is het volledig betrouwbaar te noemen.

Het systeem wat de TS beschreven heeft is een stand-alone remsysteem, wat je dus compleet in de cx zou kunnen bouwen, ware het niet dat het systeem een leiding van een bestaande hoofdremcilinder nodig heeft om te kunnen werken. Normaal gesproken heeft een klassiek remsysteem een druk van zo’n 10-20 bar bij maximale remdruk. Een CX heeft 150 bar… dat gaat dus echt NIET werken met het door de TS beschreven remsysteem.

Blijft daarnaast natuurlijk de grote vraag: waarom wil je een caravan van max 600 kilo gaan beremmen als je een er cx voor gaat hangen met een perfect remsysteem…. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 31 maart 2009 02:48 PM
  [ # 13 ]
waterman771 schreef:

Blijft daarnaast natuurlijk de grote vraag: waarom wil je een caravan van max 600 kilo gaan beremmen als je een er cx voor gaat hangen met een perfect remsysteem…. Wink

Omdat de mogelijkheid er zou zijn.

Helemaal die drukverschillen vergeten, ja.  Laughing

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 31 maart 2009 10:47 PM
  [ # 14 ]
waterman771 schreef:

Een CX heeft 150 bar… dat gaat dus echt NIET werken met het door de TS beschreven remsysteem.

Helaas, duidelijk. Ik laat het gewoon zitten tijdens de restauratie ivm originaliteit en verder zien we wel.

waterman771 schreef:

Blijft daarnaast natuurlijk de grote vraag: waarom wil je een caravan van max 600 kilo gaan beremmen als je een er cx voor gaat hangen met een perfect remsysteem…. Wink

Helder, we gaan lekker zonder rem Frankrijk induiken deze zomer. En wie weet wordt er ooit eens een oplossing gevonden. De combinatie hydraulisch geveerd / hydraulisch geremd blijft interessant.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 01 april 2009 04:35 AM
  [ # 15 ]

Even uit mijn hoofd (kan me dus vergissen):

Bij de combinatie DS-Notin werd de Hydrakup koppeling aan de DS-kant voorzien van een reducering, om de remdruk te verlagen naar ‘normale’ remdruk. Ik weet niet of dat ging via een reduceerventiel, of door oppervlakteverkleining.
Natuurlijk vindt er geen direct contact plaats van remvloeistoffen van de auto en de aanhanger. Dat is vragen om lekkages.
De drukoverdracht vindt plaats via zuigers.
Oftewel, bij remmen wordt op de auto een zuiger in de koppeling naar buiten gedrukt. Die drukt aan tegen een zuiger in de koppeling van de caravan, waarmee de remmen druk krijgen.

Ik ken iemand die met een grote zware hydraulisch geremde Notin Vedette 500 caravan achter zijn DS rijdt. PB als je meer wilt weten.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook