@Vortex Gebruik jij een VAG-gasklephuis? (VW)
Of die van een XM 2.0?
mpostma schreef:WYD schreef:
Een T16 is een 1.9 16V turbo die in de peugeot 405, 309 en 205 zeer schaars voorkomt. De blokken zijn erg duur en hou ik liever in de peugeots (nostalgie). Een turbo C.T. (constant torque) is een 2.0 8V blok die zowel bij Citroën als bij Peugeot gebruikt wordt (XM, Xantia, Evasion, 607, 806, etc.)
Lastig om aan te komen. Zeker zonde als je er een 405 T16 voor moet slopen. Daarom bouwen een aantal mensen zelf maar wat. Leuke projectjes en zeker haalbaar maar je moet een behoorlijk vergevorderd sleutelaar zijn.
Een Turbo CT (2 litr 8v) is echt niet iets waarvoor je de hele voorkant van de BX moet aanpassen. ALs je het blok “as is” overlepelt heb je een snel blok met veel koppel voor niet al teveel moeite. Je kan ook nog zonder al teveel problemen de turbo iets opschroeven.
In tegenstelling tot de 205 heeft de BX meer ruimte achter het blok voor de turbo (door de vorm van het schutbord). “stoterstangen” is er al mee bezig, maar het blok wil nog niet vanzelf overspringen. Dus ik kan me best voorstellen dat je het teveel gedoe vind, maar aangezien het al door meerdere mensen is gedaan (in een 205 welliswaar) hoef je ook niet tegek veel risco te nemen.
Gr,
Marten
Een Turbo CT laat zich echt niet zo makkelijk in het vooronder lepelen als bij een 205. Je hebt bij de Turbo weliswaar wel wat meer ruimte maar aan de voorkant kom je ruimte te kort De volledige radiateurbalk moet eruit gezaagd worden, en hier moet weer een andere degelijke constructie voor terug komen. Het gasklephuis staat namelijk bijna tegen de slotbalk aan. Je houd ook geen enkele ruimte over om er ook maar op wat voor manier een turboslang op te krijgen. Nee een 21TD in een C15 lepelen is een stuk eenvoudiger. Zal wel een plaatje schieten dan wordt het wel duidelijk.
Ajeto!!!
mike schreef:
Een Turbo CT laat zich echt niet zo makkelijk in het vooronder lepelen als bij een 205. Je hebt bij de Turbo weliswaar wel wat meer ruimte maar aan de voorkant kom je ruimte te kort De volledige radiateurbalk moet eruit gezaagd worden, en hier moet weer een andere degelijke constructie voor terug komen. Het gasklephuis staat namelijk bijna tegen de slotbalk aan. Je houd ook geen enkele ruimte over om er ook maar op wat voor manier een turboslang op te krijgen. Nee een 21TD in een C15 lepelen is een stuk eenvoudiger. Zal wel een plaatje schieten dan wordt het wel duidelijk.
OK. maar het blijft toch minder gecompliceerd dan bij een 16v turbo zelfbouwproject omdat je de motor al min of meer kant en klaar hebt.
Maar goed, makkelijk is in deze ook maar een relatief begrip, dat is wel duidelijk.
deur63 schreef:
Och, bij solderen is er eigenlijk maar 1 motto: gewoon doen. Het is inderdaad priegelwerk, maargoed. Bij sleutelen zal wel hetzelfde motto zijn: gewoon doen. Alleen is daar het priegelwerk vervangen door grof geweld om bepaalde zaken los te krijgen.
Solderen van fijne elektronica is mij te priegelig. Ik kan het slecht zien en dat is het voornaamste probleem. Zo’n digitaal dash als jij gebouwd hebt zou bij mij gegarandeerd ergens sluiting opleveren. Bij kabelbomen solderen gelukkig geen last van: dat kun je tenminste nog goed zien.
Gr,
Marten
mpostma schreef:
OK. maar het blijft toch minder gecompliceerd dan bij een 16v turbo zelfbouwproject omdat je de motor al min of meer kant en klaar hebt.
Maar goed, makkelijk is in deze ook maar een relatief begrip, dat is wel duidelijk.
Tja de moeilijke gedeeltes bij een zelfbouwproject besteed je toch waarschijnlijk uit.
Het uitlaatspruitstuk moet je laten maken met een aansluiting voor de turbo (waarschijnlijk rechts naast het blok).
Het motormanagement moet je laten schrijven bij bijv. Beek autoracing in Den Haag.
De rest is eigenlijk hetzelfde als een kant en klare C.T. waarvan je de druk wil gaan verhogen.
mike schreef:mpostma schreef:WYD schreef:
Een T16 is een 1.9 16V turbo die in de peugeot 405, 309 en 205 zeer schaars voorkomt. De blokken zijn erg duur en hou ik liever in de peugeots (nostalgie). Een turbo C.T. (constant torque) is een 2.0 8V blok die zowel bij Citroën als bij Peugeot gebruikt wordt (XM, Xantia, Evasion, 607, 806, etc.)
Lastig om aan te komen. Zeker zonde als je er een 405 T16 voor moet slopen. Daarom bouwen een aantal mensen zelf maar wat. Leuke projectjes en zeker haalbaar maar je moet een behoorlijk vergevorderd sleutelaar zijn.
Een Turbo CT (2 litr 8v) is echt niet iets waarvoor je de hele voorkant van de BX moet aanpassen. ALs je het blok “as is” overlepelt heb je een snel blok met veel koppel voor niet al teveel moeite. Je kan ook nog zonder al teveel problemen de turbo iets opschroeven.
In tegenstelling tot de 205 heeft de BX meer ruimte achter het blok voor de turbo (door de vorm van het schutbord). “stoterstangen” is er al mee bezig, maar het blok wil nog niet vanzelf overspringen. Dus ik kan me best voorstellen dat je het teveel gedoe vind, maar aangezien het al door meerdere mensen is gedaan (in een 205 welliswaar) hoef je ook niet tegek veel risco te nemen.
Gr,
Marten
Een Turbo CT laat zich echt niet zo makkelijk in het vooronder lepelen als bij een 205. Je hebt bij de Turbo weliswaar wel wat meer ruimte maar aan de voorkant kom je ruimte te kort De volledige radiateurbalk moet eruit gezaagd worden, en hier moet weer een andere degelijke constructie voor terug komen. Het gasklephuis staat namelijk bijna tegen de slotbalk aan. Je houd ook geen enkele ruimte over om er ook maar op wat voor manier een turboslang op te krijgen. Nee een 21TD in een C15 lepelen is een stuk eenvoudiger. Zal wel een plaatje schieten dan wordt het wel duidelijk.
Hmm klinkt als niet zo fijn
een ander inlaatspruitstuk, is dat geen optie?
Ik ga mijn TCT blok binnenkort ook maar eens uitgraven, om dat soort dingen te onderzoeken….......
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
@WYD : ik ben van plan een gasklephuis van een V6 er op te schroeven, is dat niet mogelijk, dan van een XM 2.0i
een VAG huis is niet de meest ideale, doordat ie een kleine en een grote gasklep heeft. die kleine is gewoon te klein met een geblazen 16V.
@stoterstangen90 : je kan een D6A inlaat spruitstuk op een TCT plaatsen, of als je een beetje creatief bent zelfs een 16V inlaat. enige nadeel is dat dit spruitstuk niet ideaal is vorm gegeven voor een turbo, doordat de lucht uit een “hoek” komt. daardoor zal in achterste toevoerbuis eigenlijk (theoretisch) de meeste druk ontstaan.
bij een TCT word de lucht loodrecht en symetrisch naar de cilinders gevoerd, waardoor je de beste verdeling hebt van de druk.
dart zal dan ook een minpunt zijn van de 16V turbo die ik en WYD aan het bouwen gaan.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:@WYD : ik ben van plan een gasklephuis van een V6 er op te schroeven, is dat niet mogelijk, dan van een XM 2.0i
een VAG huis is niet de meest ideale, doordat ie een kleine en een grote gasklep heeft. die kleine is gewoon te klein met een geblazen 16V.@stoterstangen90 : je kan een D6A inlaat spruitstuk op een TCT plaatsen, of als je een beetje creatief bent zelfs een 16V inlaat. enige nadeel is dat dit spruitstuk niet ideaal is vorm gegeven voor een turbo, doordat de lucht uit een “hoek” komt. daardoor zal in achterste toevoerbuis eigenlijk (theoretisch) de meeste druk ontstaan.
bij een TCT word de lucht loodrecht en symetrisch naar de cilinders gevoerd, waardoor je de beste verdeling hebt van de druk.dart zal dan ook een minpunt zijn van de 16V turbo die ik en WYD aan het bouwen gaan.
d6a lijkt mij niet, aangezien deze een totaal andere kop heeft. Ik dacht eerder aan een xm 2.0 of een 16tri/gti nt inlaatspruitstuk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Gaaf project Eelco!!! Ik ben zelf niet zo’n autotuner maar dit gaat toch een hele gave BX worden!!! Succes!!!