Ik ben al een tijdje op zoek naar een type 1 BX, liefst een simpele 1.4. Ik heb er nu een gevonden. ‘t is een witte 14e uit 1986 waar eigenlijk alleen maar heel veel poetswerk aan zit. Het subframe ziet er nog prima uit! De auto heeft al wel 230.000km gereden.
Ik vraag me af of dat niet veel is voor een 1.4 motortje. Ook wil ik weten waar je op moet letten als je op zoek bent naar een type 1 BX, of ze veel andere zwakke punten hebben dan de latere types.
De auto staat al wel zeker een half jaar stil
Graag advies over de type 1 problemen!!
Bedankt!!
Let vooral op roestvorming. Een type 1 wil ook nog wel eens roesten bij de deurscharnieren, bij de dorpels, achterspatborden, achterbalk, etc. etc.
deurscharnier bij linkervoordeur moet inderdaad worden gelast. Voor de rest was er echt nergens roest te zien aan ‘t autootje… (alleen maar een hele dikke laag vuil en groenigheid)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb een 205-je naar 260k gereden. Dat was ook een 1.4, het zelfde blok als in een BX. Toen ik haar naar de sloop reed, was het blok nog prima, de rest minder… (heerlijk wagentje trouwens, 180km/u met gemak! )
Maar voor alle motoren geld dat ze goed onderhouden moeten zijn. Maar in principe moeten die blokjes met gemak 3+ ton kunnen draaien, top blokjes zijn het!
patje74 schreef:Ik heb een 205-je naar 260k gereden. Dat was ook een 1.4, het zelfde blok als in een BX. Toen ik haar naar de sloop reed, was het blok nog prima, de rest minder… (heerlijk wagentje trouwens, 180km/u met gemak! )
Maar voor alle motoren geld dat ze goed onderhouden moeten zijn. Maar in principe moeten die blokjes met gemak 3+ ton kunnen draaien, top blokjes zijn het!
zat er in een 205 ook dat liggende 1.4 blok dan? Versnellingsbak in de motorolie…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jups, was trouwens een ‘88-er. (205 1.4GTS)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Hoe het met de 150 motoren zit weet ik niet, maar voor XU en TU motoren zijn er nog massa’s onderdelen te krijgen. Voor de rest is al het slijtagespul nog te krijgen, alleen dashboardonderdelen worden schaarser.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Hoe het met de 150 motoren zit weet ik niet, maar voor XU en TU motoren zijn er nog massa’s onderdelen te krijgen. Voor de rest is al het slijtagespul nog te krijgen, alleen dashboardonderdelen worden schaarser.
Dat is inderdaad ook wel een belangrijk punt.. of er nog onderdelen te krijgen zijn. Gaan er vaak dashboardonderdelen kapot dan?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
voge schreef:Alcyone schreef:Hoe het met de 150 motoren zit weet ik niet, maar voor XU en TU motoren zijn er nog massa’s onderdelen te krijgen. Voor de rest is al het slijtagespul nog te krijgen, alleen dashboardonderdelen worden schaarser.
Dat is inderdaad ook wel een belangrijk punt.. of er nog onderdelen te krijgen zijn. Gaan er vaak dashboardonderdelen kapot dan?
Valt mee, maar zorg dat de koplampen via een relais lopen ipv de totale stroom door de schakelaar. Ik heb trouwens nog een aantal instrumentenbakken liggen, volgens mijn met werkende KM-tellers maar zonder toerenteller (die 1400’s toch nooit hebben gehad).
Er kan op zich niet zo veel stuk aan het dashboard behalve de schakelaars en instrumentarium.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:voge schreef:Alcyone schreef:Hoe het met de 150 motoren zit weet ik niet, maar voor XU en TU motoren zijn er nog massa’s onderdelen te krijgen. Voor de rest is al het slijtagespul nog te krijgen, alleen dashboardonderdelen worden schaarser.
Dat is inderdaad ook wel een belangrijk punt.. of er nog onderdelen te krijgen zijn. Gaan er vaak dashboardonderdelen kapot dan?
Valt mee, maar zorg dat de koplampen via een relais lopen ipv de totale stroom door de schakelaar. Ik heb trouwens nog een aantal instrumentenbakken liggen, volgens mijn met werkende KM-tellers maar zonder toerenteller (die 1400’s toch nooit hebben gehad).
Er kan op zich niet zo veel stuk aan het dashboard behalve de schakelaars en instrumentarium.
beetje voorbarig om nu al onderdelen te gaan kopen, terwijl ik de auto nog niet eens heb gekocht… Maar als ‘t tzt zover is heb ik wel interesse hoor, als je ze tenminste wilt verkopen… (reserveonderdelen zijn altijd handig )
Sja, roest kan inderdaad voorkomen op het subframe. Ik heb ook wel eens gezien dat een type 1 subframe een scheur in het midden had
Voor de rest roesten de deuren sneller, en het allerbelangrijkste: de leidingen onder de auto zijn niet gecoat, oftewel vaak rot. Bij mijn Digit moet echt alles worden vervangen.
Verder is de roest in de deurscharnieren al voorbij gekomen (ook daar moet mijn Digit gelast worden ).
Wat betreft de motor: die kunnen inderdaad best veel km hebben.
Zoals je weet heb ik nog mijn BX 14E Leader te koop, die eveneens is voorzien van die liggende 150J-motor, waarbij motorolie ook de versnellingsbak smeert. Teller staat momenteel op 190.000 km, en daar kan nog heel veel meer bij.
Voor de rest kun je je aan een 1400 geen buil vallen. Niks electronica, dus dat kan ook allemaal niet kapot. Heerlijk, zo’n mechanische auto
Weet je ook waarom die 14E zolang stil heeft gestaan?
Mijn Leader staat minder lang stil (hint)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Maar ik heb ook al laten weten dat ik, zodra ik mijn TZI heb verkocht, zeker even bij jou langs kom Wouter! Ik wil alleen niet met drie auto’s zitten dus zolang ik die TZI nog heb doe ik nog niets.. Waarom deze type 1 zo lang stilstaat? Hij is ooit eens ingeruild bij een garage voor een type 3 en daarna nooit meer verkocht. Hij staat ook tussen een rijtje slopers maar, daar hoort ‘ie echt niet thuis!! De garage hecht kennelijk weinig waarde aan een BX type 1.
Maar die leidingen, is het goed te zien wanneer die vervangen moeten worden of gaat dat van binnenuit? En wat kost dat, nieuwe leidingen eronder?
Ben ook wel nieuwsgierig naar de staat van de Leader eigenlijk, je vraagt er maar weinig voor..
Ik heb zojuist een witte BX 1.4e uit 1986 gekocht, echt een basisbak! De firma Hesselink gaat er nog het nodige laswerk aan verrichten. Het subframe was nog perfect, echt geen spatje roest op te zien. Het linkervoordeurscharnier zat wel los, dit wordt dus gelast. Voor de rest is ‘t (als ik klaar ben met HEEEEL VEEEEL poetswerk) nog best een mooie auto om te zien. Zeker de binnenkant ziet er heel erg goed uit!! In de loop van volgende week ga ik ‘m ophalen
Gefeliciteerd!
Mijn pa heeft ook een witte BX 1.4 uit 1986 gehad, was er 1 met 4bak, foute rubberen spoiler en zo’n rode reflector tussen de achterlichten. PG-64-DN als ik het me nog goed herinner. Maar dat is alweer zo’n 10 jaar geleden…
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
:photo :photo :photo
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
voge schreef:Ik heb zojuist een witte BX 1.4e uit 1986 gekocht, echt een basisbak! De firma Hesselink gaat er nog het nodige laswerk aan verrichten. Het subframe was nog perfect, echt geen spatje roest op te zien. Het linkervoordeurscharnier zat wel los, dit wordt dus gelast. Voor de rest is ‘t (als ik klaar ben met HEEEEL VEEEEL poetswerk) nog best een mooie auto om te zien. Zeker de binnenkant ziet er heel erg goed uit!! In de loop van volgende week ga ik ‘m ophalen
Heej, dat is toch niet die witte met dat beige interieur die achter op het terrein bij hesselink stond?