Als ik ‘s ochtend bij de buitenslapende sm kom, en het ijs van de ruiten krab; dan start hij onmiddellijk, binnen één toertje draaien van de motor.
Dat is ok.
Hij valt dan gelijk weer stil; herstarten duurt nu wat langer…valt weer onmiddellijk stil…herstarten duurt nog langer en uiteindelijk hou ik hem aan de praat met spelen met de gas.
dat is niet ok.
Ik veronderstel dat de ontsteking goed is, maar de carburatie niet, klopt? Gekend?
dank je
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Choke?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zeker geen electronische onsteking?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
choke verandert eigenlijk niets: daarenboven start hij onmiddellijk; choken houdt hem niet aan de praat.
En het is een electronische onsteking (GM-HEI type 4 pin module http://www.megamanual.com/ms2/GM_7pinHEI.htm); de bobine moet nog veranderd, maar ik veronderstel dat dat eerder een probleem geeft bij hoge toerentallen en warme motor.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
ik dacht overigens ook altijd dat de motor maar een seconde of wat choke nodig heeft, niet?
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb een hele andere auto maar ‘t choke-gedrag zal niet veel anders zijn. Die doet nml twee dingen: toerental verhogen en mengselverhouding rijker maken door afknijpen van lucht.
Als je start en daarna de choke meteen terugduwt dan slaat de motor geheid af. Zeker als het wat kouder is.
De eerste paar minuten kun je die dus echt wel even een stuk aangetrokken houden. Telkens een stukje verder induwen als het motortje begint te protesteren.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De webers op de SM zijn van nature al rijk. daardoor is choken niet echt nodig. Toerental verhogen met de voet zou moeten werken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een Sm heeft geen choke maar een starter. Dat is nogal een verschil. En choke is een klep die de luchttoevoer blokkeerd om het mengsel rijker te krijgen, een starter is een klein kanaaltje waardoor er extra brandstof in de venturi geleid word om een rijker mengsel te krijgen.
Dit alles staat in het WPH beschreven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
aha. ik weet alleen iets van de I.E. !
Gissen is missen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Walther259:
Of je moet “choken” in een SM hangt heel erg van de afregeling van de carburateurs af: En Yuri heeft gelijk, een DCNF heeft een “starter”, geen echte choke”.
Jou SM staat goed afgesteld, d.w.z. niet te rijk stationnair, maar dan moet je zeker 5-10 minuten de choke erop houden na het starten.
De meeste Carburateur SM’s die ik ken staan erg rijk stationnair afgesteld, dan loopt ie 400—500 rpm stationnair en als de motor warm is loopt dat op tot 700 rpm.
je hebt dus de keus: Rijken (laten) afstellen, of “choken. Je ontsteking heeft weinig invloed, maar kan wel net het verschil zijn tussen afslaan en niet. Kijk het ontstekingstijdstip eens na op stationnair toerental !
groet,
To err is human, not to err is divine.