Als je zo’n ding stuk gooit doet tie “BOEM”. Dat zelfde deden wij aan boord wel eens met die lampen voor de zoeklichten
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik reed knäckor net tegemoet op de Diependaalselaan en het verblind aardig…..
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Alcyone schreef:woutersmits schreef:En, nooit meer een lekke kachelradiateur want die kan er af. Gewoon de koellucht van de xenon gebruiken. Wil er nog iemand een oude projectiexenon? Lollig voor thuis én leuk om kapot te gooien!
Zou niet weten wat er leuk is om zo’n ding kapot te gooien, maar kan ik een projectiexenon thuis aansluiten?
Dat knalt goed. Maar zonder gelijkrichter (en evt 3 fasen) en vonkenbrug, ontsteking en blabla, oftewel een lamphuis, kom je er niet nee.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lucas Unger schreef:Ik reed knäckor net tegemoet op de Diependaalselaan en het verblind aardig…..
Groet,
L
Ik heb jouw natuurlijk niet gezien, kennelijk verblindt het mij ook nog aardig
Nee, even serieus, ze moeten nog afgesteld worden.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat is wel leuk die Xenon, maar hoe ga je dat doen met de nieuwe APK-eis die binnenkort ingaat? Volgens mij is het dan bij after-marketXenon ook verplicht om koplampsproeiers te hebben. Dat kreeg ik van een leraar op mijn school te horen. Even op de site van RDW gezocht, maar heb nog niets kunnen vinden. Wel stond er dat de nieuwe regels in mei 2009 ingaan.
Dan moet ook de bandenspanning gecontroleerd worden en mag dan geen afwijking van 0.3bar per as hebben en op de aangegeven spanning staan.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Voor zover ik weet geldt dat alleen voor auto’s die na 1 januari 2008 op kenteken zijn gezet.
En anders steek ik gewone H4’tjes in de koplampen tijdens de keuring.
Eveneens ben ik tevens ook.
Oké, ik had niet van mijn leraar begrepen dat het na een bepaalde datum is waar die keuringseis voor geldt. Maar je hebt er dan toch verstandig aangedaan om het vooraf even te controleren/informeren
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Wel fijn dat je meedenkt hoor, je hebt me nu aan het twijfelen gebracht. Maargoed, de APK is zo opgelost, ik zou er minder blij van worden als ik door oom agent wordt getrakteerd op een prent.
Eveneens ben ik tevens ook.
Anders alvast even snel zelf afstellen:
even de auto voor een muur parkeren met draaiende motor en lampjes aan.
Meet de hoogte van het hart van je lamp t.o.v de grond
Meet de afstand van de auto tot de muur.
Per meter die je auto van de muur staat, moet je 1 cm van de koplamphoogte aftrekken. Op die hoogte moet je lamp dan op de muur schijnen.
VB:
hoogte hart van koplamp: 55 cm
Afstand van auto tot muur: 5 meter
Lichtvlek op de muur moet dan op 50 cm hoogte uitkomen
Bovenstaand geldt voor het dimlicht, grootlicht zou dan in het voorbeeld rond 55 cm hoogte moeten uitkomen.
In het geval van Xenon zou ik de lamp nog iets lager afstellen (op 48 cm hoogte)
Zo is hij bij mij iig altijd door de keuring gekomen, en zo staat het ook ergens in de haynes.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Autofan schreef:Oké, ik had niet van mijn leraar begrepen dat het na een bepaalde datum is waar die keuringseis voor geldt. Maar je hebt er dan toch verstandig aangedaan om het vooraf even te controleren/informeren
Zit alleen wel een wijziging aan te komen per 01-05 a.s. Volgens mij moeten dan in ieder geval álle auto’s met Xenon voorzien zijn van koplampsproeiers, maar precies weet ik het niet meer. Staan echter veel meer wijzigingen op stapel…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Hier zie je dat de nieuwe regels voor Xenon lampen slechts inhouden dat er niet meer gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van niveauregeling bij xenonlampen, enkel nog op koplampsproeiers. De regels voor xenonlampen gelden nog steeds slechts voor voertuigen in gebruik genomen na 31 december 2006.
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien heb ik iets gemist, maar waarom moet je koplampsproeiers hebben als je Xeon heb?
Wat is dan precies het probleem met vervuilde lampen, er komt dan toch alleen maar wat minder licht doorheen, wat in de praktijk waarschijnlijk bijna niet te merken is..
Als je in de auto zit zie je niet dat je lampen vies zijn, dus vaak rijdt je toch wel rondt met vervuilde koplampen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het schijnt dat vuil op de koplampen zorgt voor meer verstrooid licht.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja, zoals ik zei, zolang je niet sproeit heeft het ook geen nut.
In de zomer met allemaal vliegen op je lampen heeft sproeien ook vaak niet voldoende effect om alles eraf te krijgen.
Beetje zinloze regeling vind ik het
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Sja, dat is ook zo met je verwarming, en je koplampen opzich. Als je ze niet gebruikt, hebben ze geen nut
Eveneens ben ik tevens ook.