mijn dame verliest al enige tijd kleine hoeveelheden koelvloeistof.
Na een recent bezoek aan de lokale garage, waarbij het koelsysteem een halve dag onder druk heeft gestaan, heeft ze geen druppel gelaten
Voorlopige conclusie van de monteur:
mogelijk een haarscheurtje in het koppakking.
Voorlopige oplossing:
doorrijden tot het erger wordt ...
Gisteren lekker 250km snelweg in Duitsland, met ca. 130-140 km/u, wat vlekkeloos liep. Vanmorgen ca. 1/2 liter koelvloeistof bijgevuld en weer naar mijn werk gereden. Daar aangekomen kwam er flink wat rook/stoom onder de kap vandaan.
Nadere inspectie wijst uit dat de rook achter het blok, onder het reservewiel vandaan komt.
Is nu het koppakking werkelijk bezweken?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
op de plaats die je nu beschrijft zitten de 2 slangen naar de kachel en hun verbindingstukken. Ik zou daar toch maar eens heel goed naar kijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
In de eerste plaats is het natuurlijk ‘de’ koppakking, maar of ie nu echt bezweken is durf ik zo niet te zeggen. Meestal merk je dat niet onder de motorkap. Zit er smurrie in je olie, zit er smurrie in je koelwater, ligt er een plasje onder de auto, dwarrelt er witte rook uit de uitlaat? Controleer vooral eerst alle waterslangen onder de motorkap, want ook daar kunnen haarscheurtjes inzitten natuurlijk. Misschien nu nog eens onder druk laten zetten en kijken of er nu wel lekkage te zien is?
de grote waterslang van het blok naar de radiator heb ik 2 weken geleden vervangen in in de tussentijd elke week gecontroleerd; die zit vast.
De ventilatormotor is recent vervangen; dat lijkt me de plaats die Waterman aangeeft. Ik zal er vanmiddag eens naar (laten) kijken ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die grote waterslang zit ook niet op de plaats die jij beschrijft he. Als er een paar weken geleden nog gerommeld is aan de kant van de kachelslangen, dan zou ik toch echt daar gaan zoeken ipv een vaag verhaal over de koppakking voor waar aan te nemen.
de auto staat inmiddels bij Bart (H)Ebben, die de ventilatornotor heeft vervangen ...
wordt vervolgd.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Toch een kostelijke hobby, zo’n CX, als je alles door een garage moet laten doen
Tja….
Bij zo’n simpele Douvrin moet het toch mogelijk zijn om veel zelf te doen. Ik durf alleen (nog) niet zo goed. Bovendien moet het kreng af en toe van de grond. Dat is bij een CX een extra probleem. Alle tips van de Forummers ten spijt.
Sable Doré schreef:Tja….
Bij zo’n simpele Douvrin moet het toch mogelijk zijn om veel zelf te doen. Ik durf alleen (nog) niet zo goed. Bovendien moet het kreng af en toe van de grond. Dat is bij een CX een extra probleem. Alle tips van de Forummers ten spijt.
idem ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kan je dan niet gewoon iemand uitnodigen met verstand van zaken, die het je wil leren? Gewoon samen aan de gang?
ik had al zoiets in gedachten voor de voorjaarsrit van komende zondag ...
Tegen het einde van de zomer eens een dagje of wat klussen om onder begeleiding van een techneut de noodzakelijke reparaties/vervangingen uit te voeren ...
los daarvan;
als de garagist na het vervangen van de ventilatormotor de slangen niet goed vast gezet heeft, vind ik dat hij ook degene is die nu het euvel moet oplossen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Zelf sleutelen is echt leuk! Er is niets mooier dan de voldoening zelf een probleem te hebben opgelost. Zie een auto als een grote meccano doos. Maar je moet van nature wel een (technische) nieuwsgierigheid hebben. Het willen doorgronden van de functies van alle onderdelen en hierna het begrijpen van waar de fout zit als iets niet goed functioneert. Bij mij begon dat bij het eindeloos uit elkaar halen van de bromfiets, ook als er niets aan mankeerde…. Je zult zien: het is verslavend
Er zijn diverse clubleden die redelijk in de buurt wonen die bereid zijn om zonodig advies te geven. Ik ben noch technisch noch a-technisch. Er blijft echter dat drempeltje.
Simpele zaken als olie(s) wisselen is in principe geen probleem. Zeker de LHM. Voor de motorolie/filter moet je toch ónder freule kruipen. Dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk.
Ik heb wel dingen aangepakt als de haperende econoscoop. Als ik eenmaal bezig ben zet ik ook door. Het is een goed gevoel als het dan lukt. (met dank aan het forum)
een bijkomend euvel in mijn geval is dat de CX mijn dagelijkse auto is.
Ergens aan beginnen en vervolgens besluiten:“dat vraag ik eerst na op het forum en maak het dan morgen wel af” is erg lastig, omdat ik dan niet naar mijn werk kom ...
Ik moet overigens zeggen dat ik sinds ik mijn dame heb al veel meer zelf aan de auto heb gedaan dan ooit tevoren; er is dus hoop ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Dat het de dagelijks gebruikte auto is maakt het inderdaad lastiger: als het niet lukt heb je de volgende dag geen vervoer. Als het de enige auto is heb je nog als handicap dat als alles uit elkaar ligt je niet even het nog ontbrekende onderdeel kan gaan halen. Maar zelf doen heeft ook een groot voordeel: het is stukken goedkoper en je bent af van het doordeweeks halen en brengen van je auto naar de specialist tig km verderop. Begin met de kleine klusjes en bouw rustig zelfvertrouwen op. Maak er geen haastklussen van en bereid je goed voor: lees van te voren goed de boeken (en forum berichten). En check iedere uitgevoerde handeling. Succes!
Wat zijn dan de kleine klusjes waar je mee zou beginnen als het over standaard onderhoud gaat?