Ik heb samen met ZX1.4i vorig weekeind tijdens de sleutelmeeting in Leek, de olie en het branstof- en oliefilter vernieuwd. Sinds dien klinkt de motor wat stroef, is ze wat luidruchtiger en verbruikt ze gemiddeld iets meer brandstof. Nu moet je weten dat er inmiddels al 435dkm op de teller staat en de klepstoters altijd de eerste ± 2 km (van koude start) hoorbaar waren. Sinds die meeting hoor ik de klepstoters echter ook regelmatig tussendoor. In de handleiding van de XM staat dat er 15w40 in dit blok moet, maar ik heb nu zelf het idee dat bovenstaande veroorzaakt wordt omdat 15w40 te dik is voor mijn XM in deze staat. Ik wil morgen ff de plug eruit trekken en er 10w40 in laten lopen. Doe ik daar verstandig aan, of moet het misschien nog dunner? Andere ideeen ook welkom!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik dacht juist dat dikkere olie oudere blokken stiller maakte…
Handleiding volgen is over het algemeen wel verstandig toch? Het is trouwens wel vreemd dat je dit nu ineens gaat horen. Zat er ook 15W40 in het blok of weet je dat niet?
De olie die erin zat was waarschijnlijk heel erg oud, het olie filter zat zo vast, dat het waarschijnlijk nog nooit vervangen is, net als het brandstoffilter. Als ik me niet vergis hebben we gewone 15W40 olie erin gedaan, ik vraag me opeens af of deze wel geschikt is voor een diesel? De grote merken maken namelijk duidelijk onderscheid tussen olie voor een benzine en diesel motor, de goedkope gamma prut zegt geschikt voor benzine en lichte dieselmotoren zonder turbo.
Nou ben ik persoonlijk niet zo een voorstander van Valvoline olie, ik zou er liever Castrol 15W40 (high milage) of Shell Helix erin gooien en dan de variant speciaal voor Diesel. Als je de olie gaat verversen, rij de olie dan eerst goed warm, zodat deze lekker dun word en beter uitstroomt. Het olie filter moet je ook vervangen, aangezien hier ruim 0,3L olie in achterblijft, en vergeet niet een nieuwe carterring.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Zolang het maar de hoogte API-nogwat waarde heeft, dit geeft de kwaliteit van de olie aan. Je kunt half-synthetische 10W40 van een hele goede kwaliteit gebruiken, vergeet niet dat er hydraulische klepstoters in het blok zitten. Doorspoelen met Halfords-olie (is aardige olie en niet duur) om de klepstoters te reinigen. Als je ze hoort bij koude motor is er nog niks aan de hand, maar als de motor warm is, mag je ze bijna niet meer horen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Nou, ik ben net ff bij AVA geweest en die hebben in de computer gekeken wat er volgens hun in moet en dat is 10w40. 6 liter Kroon olie, half syntheet + een nieuw filter en een blikkie klepstoters-reiniger. Ik heb de boel verwisseld en ververst en moest vervolgens voor een afpraak 100km heen en terug. Ik heb nu wel het idee dat de motor wat soepeler is gaan lopen en dat de stoters iets minder vaak hoorbaar zijn, maar ook met een goed warm gedraaide motor laten ze nog regelmatig van zich horen. Ik hoop dat die reiniger nog verder z’n werk moet doen en dat het in de loop van de tijd nog minder gaat worden. Of moet ik me nu zorgen gaan maken?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Serge schreef:Nou, ik ben net ff bij AVA geweest en die hebben in de computer gekeken wat er volgens hun in moet en dat is 10w40. 6 liter Kroon olie, half syntheet + een nieuw filter en een blikkie klepstoters-reiniger. Ik heb de boel verwisseld en ververst en moest vervolgens voor een afpraak 100km heen en terug. Ik heb nu wel het idee dat de motor wat soepeler is gaan lopen en dat de stoters iets minder vaak hoorbaar zijn, maar ook met een goed warm gedraaide motor laten ze nog regelmatig van zich horen. Ik hoop dat die reiniger nog verder z’n werk moet doen en dat het in de loop van de tijd nog minder gaat worden. Of moet ik me nu zorgen gaan maken?
Ach, zorgen… ieksEmmu heeft een andere kop gekregen, die meer herrie maakt dan de oude, bij koude start, eenmaal warm is het een stuk minder, maar ik vind sowieso dat Franse auto’s meer motorgeluid maken…
Nou ja ... beter iets hoorbaar dan dat de boel te strak staat, is de kans minder groot dat je kleppen verbranden. Bedoel je trouwens met klepstoters de klep tuimelaars? Het blok heeft toch een bovenliggende nokkenas Misschien moeten de kleppen gewoon eens gesteld worden, gezien de kilometerstand zou dit zo gek niet zijn.
Kun je hydraulische kleppen stellen dan? Tja, ik weet het nog niet; ik vind het een waanzinnig fijne en mooie auto, maar ik weet dat er nog veel aan de wagen gedaan moet worden om haar weer tiptop te maken. Gisteren heb ik een nieuwe (sloop) veerschotel gehaald voor de rechterkant. Die oude is zo verrot dat ie wel eens elk moment uit m’n motorkap kan gaan steken. Maar of ik er verder nog tijd en geld in wil steken, weet ik niet. Als ik haar technisch weer perfect zou maken, dan zit ik nog steeds met een auto die onder de kleine deukjes zit en waarvan de lak al jaren z’n beste tijd heeft gehad. D’r mogen dan wel stickers van Citroën clubs achter de voorruit geplakt zitten door vorige eigenaren, maar ze is duidelijk al lange tijd verwaarloosd geweest. Ik moet er nog maar es over na denken. Voor de hoeveelheid km. die ik rij, zou het misschien verstandiger zijn, om over een aantal maanden (als ik weer wat beter bij kas zit) een beter exemplaartje te kopen.. wat jonger, wat minder km, misschien een type II… wit..
Animal triste post coitum
Phritz schreef:Nou ja ... beter iets hoorbaar dan dat de boel te strak staat, is de kans minder groot dat je kleppen verbranden. Bedoel je trouwens met klepstoters de klep tuimelaars? Het blok heeft toch een bovenliggende nokkenas Misschien moeten de kleppen gewoon eens gesteld worden, gezien de kilometerstand zou dit zo gek niet zijn.
Dit blok heeft hydraulische klepstoters.. dus je hoeft geen kleppen te stellen. Dat doet ie automatisch voor je.
Ik gooi zelf een hafl synthetische 10w40 voor turbodiesels erin omdat ik er van overtuigd was dat er 10w40 in moet. Een halfsyntheet omdat ik het wel prettig vind als de olie hoge temperaturen kan verdragen (ivm turbo). Geen klachten over deze olie in een 2.1 TD 12 blok mbt de klepstoters. Ik hoor ze nooit eigenlijk. Zelfs niet koud.
Gr,
Marten
Vandaag 300km gereden en madam ff getrakteerd op Vpower. Ze wordt langzaam iets stiller en ik heb het idee dat ik ook minder kleppen hoor en iig minder hard. Misschien zit het ook wel in m’n hoofd….. maar das ook prima
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Voorheen ook een TD12 gehad en nooit klepstoters gehoord. Altijd Total 10W40 gebruikt.
Met een hoge km stand kunnen je stoters een keer op zijn. Dan zul je ze moeten vervangen. Hopelijk is het alleen de olie.
Domme vragen bestaan niet.
als er hydraulische klepstoters inzitten dan altijd 10w40 gebruiken daar deze zosnel mogelijk gesmeerd moeten worden…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik denk dat ik met die 15w40 net ff een fout zetje heb gegeven aan die stoters. Ze waren al niet helemaal ok en dat is er nu niet beter op geworden. Ze is er na die wissel met 10w40 en dat blikkie reinigingsspul wel een stukje rustiger en soepeler geworden. Maar echt fris klinkt ze nog steeds niet. Als ze het nog een paar maandjes en ± 20dkm kan uithouden dan ben ik een blije haas. Daarna ga ik op zoek naar een frisser dametje.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ieksEmmu schreef:Serge schreef:Nou, ik ben net ff bij AVA geweest en die hebben in de computer gekeken wat er volgens hun in moet en dat is 10w40. 6 liter Kroon olie, half syntheet + een nieuw filter en een blikkie klepstoters-reiniger. Ik heb de boel verwisseld en ververst en moest vervolgens voor een afpraak 100km heen en terug. Ik heb nu wel het idee dat de motor wat soepeler is gaan lopen en dat de stoters iets minder vaak hoorbaar zijn, maar ook met een goed warm gedraaide motor laten ze nog regelmatig van zich horen. Ik hoop dat die reiniger nog verder z’n werk moet doen en dat het in de loop van de tijd nog minder gaat worden. Of moet ik me nu zorgen gaan maken?
Ach, zorgen… ieksEmmu heeft een andere kop gekregen, die meer herrie maakt dan de oude, bij koude start, eenmaal warm is het een stuk minder, maar ik vind sowieso dat Franse auto’s meer motorgeluid maken…
Was je daarom donderdag bij Civer?????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Willem schreef:ieksEmmu schreef:Serge schreef:Nou, ik ben net ff bij AVA geweest en die hebben in de computer gekeken wat er volgens hun in moet en dat is 10w40. 6 liter Kroon olie, half syntheet + een nieuw filter en een blikkie klepstoters-reiniger. Ik heb de boel verwisseld en ververst en moest vervolgens voor een afpraak 100km heen en terug. Ik heb nu wel het idee dat de motor wat soepeler is gaan lopen en dat de stoters iets minder vaak hoorbaar zijn, maar ook met een goed warm gedraaide motor laten ze nog regelmatig van zich horen. Ik hoop dat die reiniger nog verder z’n werk moet doen en dat het in de loop van de tijd nog minder gaat worden. Of moet ik me nu zorgen gaan maken?
Ach, zorgen… ieksEmmu heeft een andere kop gekregen, die meer herrie maakt dan de oude, bij koude start, eenmaal warm is het een stuk minder, maar ik vind sowieso dat Franse auto’s meer motorgeluid maken…
Was je daarom donderdag bij Civer?????
Nee, een lamlul had mn spiegel aan stukken gereden, Richard had nog wat liggen (ik was te lui om naar de sloop te gaan), hij heeft m erop gepriegeld (nog meer luiheid van mij )
Meteen ook wat aanwijzingen gevraagd om mn schuifkanteldak te demonteren…