volgende vraag, we hebben hier twee auto’s: één met een pioneer radio in en een citroen C3 met de standaard radio in (zwarte bak)
zou het mogelijk zijn om die om te wisselen ?
dus de pioneer in de citroen, de bedrading komt allesinds niet overeen, moet dit met een adaptor ?
en voor de standaard C3 radio ipv de pioneer te steken, wat zou daar de oplossing zijn, dank voor de hulp
De standaard C3 radio kan alleen bedoeld zijn voor de C3 of nieuwere Citroen’s.
De pioneer overzetten in de C3 kan ook niet zomaar, je zult afgezien van het aanpassen van de stekker of een verloopkabel bij de dealer moeten halen, ook een stroomdraadje direct van de accu moeten trekken. Er zijn draadjes genoeg in het C3, C5 topic over problemen die ontstaan zijn nadat men klakkeloos een andere radio inbouwt, dit komt door de Multiplex bedrading, kijk daarmee uit.
mm, misschien toch beter laten uitvoeren door een carhifi-winkel
ik ga dit topic even gebruiken
Ik zou graag mijn originele radio in mijn C2 willen laten vervangen door een alpine model om zo een hele muziekinstallatie te kunnen aansturen.
Nu lees ik overal dat er nogal problemen kunnen veroorzaakt worden door de boordcomputer etc… (deuren die niet meer open gaan, ruitewissers die van alleen werken, ...)
Wat moet mijn caraudioboer doen om deze storingen NIET te krijgen???
kan iemand my dit ff op een rijtje zetten zodat ik kan volgen als hij het erin gaat leggen ...?
Hij wist een trukje zei hem, maar hij heeft me niet verteld welk het is.
<=Proud Black C2 16V owner =>
Je mag absoluut niet de permanente +12V gebruiken die op de ISO-stekker zit, deze voeding komt namelijk van de BSI af, dat is de computer van de auto. Deze voeding is enkel en alleen geschikt voor de standaard af fabriek radio, als je hier iets anders op aansluit krijg je inderdaad rare storingen, het zogenaamde Multiplex-Syndroom
Je moet deze afkoppelen en een directe +12V van de accu trekken, de dealer heeft een mooi stekkerblokje wat tussen de ISO en de Radio gaat, deze sluit de +12V van de BSI af en gebruikt de +12V van de accu draad.
Dus eigenlijk is hetvolgende:
- Niet de permanente +12V gebruiken uit het iso blok, maar een voeding rechtstreeks vanuit de batterij trekken.
- voorloop stekkertje halen bij de cit dealer, deze sluit dan de directe +12V af maar je moet er zelf jouw directe +12v op aan laten sluiten?
Nog een laatste vraagje, de geschakelde +12V geeft deze dan ook geen problemen eigenlijk?
<=Proud Black C2 16V owner =>
nu lees ik net in een ander topic dit erover:
“Verloopstekker is niet perse nodig, maar wel makkelijker. Je mag simpelweg alleen de constante en massa gebruiken uit de zwrate stekker en de positie van de constante met veranderd worden. De rest mag dus NIET gebruikt worden. “
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2338&start=15
Hier vertellen ze dat je de constante en aarding wel mag gebruiken, maar de geschakelde precies niet ...
<=Proud Black C2 16V owner =>
ik ben even bij de audioboer gaan zien, en heb dus gevraagd hoe het zat ...
de persoon heeft het perfect uitgelegd, en vertelde me ook dat de aparte stroomdraad de truk was om het te omzeilen (omwille van de data in de andere stroomdraden)
Dus nu ga ik eerst de radio kopen, laten installeren door de cit garage en dan komt de install erin ... denk dat ik zo het veiligst zit als ik het door hun laat doen ...
<=Proud Black C2 16V owner =>
Nasty Student schreef:nu lees ik net in een ander topic dit erover:
“Verloopstekker is niet perse nodig, maar wel makkelijker. Je mag simpelweg alleen de constante en massa gebruiken uit de zwrate stekker en de positie van de constante met veranderd worden. De rest mag dus NIET gebruikt worden. “
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2338&start=15
Hier vertellen ze dat je de constante en aarding wel mag gebruiken, maar de geschakelde precies niet ...
Dat hebben we dan over het hoofd gezien denk ik, want het is echt de constante +12V niet gebruiken, de geschakelde mag wel. Het probleem met haperende CV wordt immers veroorzaakt doordat de BSI stroomverbruik op de +12V constant detecteert en gooit dan de boel in slaapmode.
Op zich is het niet moeilijk en heb je niet echt dat tussenstekkertje nodig, de +12V van de accu kun je ook direct aan het draadje van de radio koppelen. Die verbinding is meestal toch met pennen, gewoon een pen aan het accudraadje knijpen en klaar ben je. Zet wel een zekering zo dicht mogelijk bij de accupool, bij een onverhoopte korsluiting voorkom je dat je auto in de fik vliegt.
Dit is opzich geen moeilijk klusje, persoonlijk vind ik het zonde om hiervoor geld uit te geven aan de dealer, maar goed ieder zijn meug
Misschien een idee om hier een sticky van te maken, want deze vraag wordt vaak gesteld en ook de problemen worden vaak geconstateerd
ZX1.4i schreef:Nasty Student schreef:nu lees ik net in een ander topic dit erover:
“Verloopstekker is niet perse nodig, maar wel makkelijker. Je mag simpelweg alleen de constante en massa gebruiken uit de zwrate stekker en de positie van de constante met veranderd worden. De rest mag dus NIET gebruikt worden. “
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2338&start=15
Hier vertellen ze dat je de constante en aarding wel mag gebruiken, maar de geschakelde precies niet ...
Dat hebben we dan over het hoofd gezien denk ik, want het is echt de constante +12V niet gebruiken, de geschakelde mag wel. Het probleem met haperende CV wordt immers veroorzaakt doordat de BSI stroomverbruik op de +12V constant detecteert en gooit dan de boel in slaapmode.
Op zich is het niet moeilijk en heb je niet echt dat tussenstekkertje nodig, de +12V van de accu kun je ook direct aan het draadje van de radio koppelen. Die verbinding is meestal toch met pennen, gewoon een pen aan het accudraadje knijpen en klaar ben je. Zet wel een zekering zo dicht mogelijk bij de accupool, bij een onverhoopte korsluiting voorkom je dat je auto in de fik vliegt.
Dit is opzich geen moeilijk klusje, persoonlijk vind ik het zonde om hiervoor geld uit te geven aan de dealer, maar goed ieder zijn meug
Je kan het id makkelijk zelf, maar de dealer doet het echt voor een klein prijsje ... en zo ben ik zeker als er iets moets mis zijn, dan ben ik niet de schuldige
geef liever nu beetje geld uit, dan later mijn boordpc op te blazen
<=Proud Black C2 16V owner =>
Nasty Student schreef:Je kan het id makkelijk zelf, maar de dealer doet het echt voor een klein prijsje ... en zo ben ik zeker als er iets moets mis zijn, dan ben ik niet de schuldige
geef liever nu beetje geld uit, dan later mijn boordpc op te blazen
Als het voor een vrienden prijsje is, dan is het ok
Opblazen van de BSI is inderdaad mogelijk als je gaat klungelen, ik heb ooit iemand afgeraden om de +12V van de BSI af te takken voor zijn carkit. Je raad het al, hij heeft niet geluisterd en zo de BSI opgeblazen, werd een duur grapje voor hem
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ZX1.4i schreef:Nasty Student schreef:nu lees ik net in een ander topic dit erover:
“Verloopstekker is niet perse nodig, maar wel makkelijker. Je mag simpelweg alleen de constante en massa gebruiken uit de zwrate stekker en de positie van de constante met veranderd worden. De rest mag dus NIET gebruikt worden. “
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=2338&start=15
Hier vertellen ze dat je de constante en aarding wel mag gebruiken, maar de geschakelde precies niet ...
Dat hebben we dan over het hoofd gezien denk ik, want het is echt de constante +12V niet gebruiken, de geschakelde mag wel. Het probleem met haperende CV wordt immers veroorzaakt doordat de BSI stroomverbruik op de +12V constant detecteert en gooit dan de boel in slaapmode.
Op zich is het niet moeilijk en heb je niet echt dat tussenstekkertje nodig, de +12V van de accu kun je ook direct aan het draadje van de radio koppelen. Die verbinding is meestal toch met pennen, gewoon een pen aan het accudraadje knijpen en klaar ben je. Zet wel een zekering zo dicht mogelijk bij de accupool, bij een onverhoopte korsluiting voorkom je dat je auto in de fik vliegt.
Dit is opzich geen moeilijk klusje, persoonlijk vind ik het zonde om hiervoor geld uit te geven aan de dealer, maar goed ieder zijn meug
als ik dit zo uitvoer bij een berlingo kan ik mijn radio dan aan en afschakelen met de contactsleutel??? want ik had ‘t volgende probleem met mijn bedrijfs berlingo:ik had ook een pioneer rechtstreeks op de bestaande isostekker aan gesloten en telkens ik mijn deur opendeed (geen centrale vergrendeling) gewoon het binnenlicht schakelaartje deed mijn radio in werking treden!!! de dealer heeft hem her aangesloten maar nu moet ik telkens mijn radio manueel aan en uit zetten,wat ik ook niet pracktisch vind!! is uw oplossing met de rechtstreekse stroomdraad (continu +12v) de ideale werking????? en inderdaad de dealer zei ook als ik mijn pioneer rechtstreeks aangesloten liet op de iso stekker dit mijn BSI zou vernielen!!! GRAAG ANTWOORD PLEASE
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
GELUKT!!!!!
ik heb vandaag mijn pioneer radio-cd gedemonteerd, en heb de PERMANENTE +12V op de iso stekker gesuprimeerd!! en heb een permanente +12V aansluiting rechtstreeks van de +12V pool op de batterij gemonteerd (via bestaande kabel versterker) en ja!!! ‘t werkt: dus: +12V permanent = rechtstreeks van batterijpool +12V of +12V permanent NIET GAANDE VIA BSI!!! geschakelde +12V en massa via iso stekker!!!! en ok!!!! radio werkt perfect!!! en kan via ‘t contactslot af en aan gezet worden!!!! bedankt ZX 1.4I voor uw geslaagde uitleg!!!! ‘t werkt perfect!!!!! DUS!!! in mijn geval hier: BERLINGO- bedrijfsvoertuig 1.9D anno 2004 met MULTIPLEX electronica!!! +12V PERMANENT SUPRIMEREN EN RECHTSTREEKSE VOEDING VIA +12V VAN BATTERIJPOOL(mits plaatsen van een buis zekering zo kort mogelijk bij de +12v batterijpool, aangepast aan de zekering van de radio)!!!! geschakelde voeding +12 v(aac +12v) EN massa via iso stekker en radio werkt bij mij perfect zonder nevenwerkingen zoals voordien vermeld in topic!!!!
Geen dank, graag gedaan
En mij excuus, dat ik dit nu lees, anders had ik je gisteren al een antwoord gegeven ops:
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ZX1.4i schreef:Geen dank, graag gedaan
En mij excuus, dat ik dit nu lees, anders had ik je gisteren al een antwoord gegeven ops:
No big hurts !!!! wath ever!!! jou oplossing werkt en das ‘t voornaamste vind ik!!
nogmaals hartelijk dank!!!!!