Hallo,
Afgelopen maandag mn nieuwe jumpy 2.0 hdi op mogen halen, fijn ding.
De auto zou met volle tank geleverd worden, de meter stond iig op vol, nu heb ik 600 km rustig gereden waarvan 400 snelweg 120 in de 6. En de tank is nu bijna leeg volgens de meter. Ik weet dat ik er niet te veel op moet rekenen maar als dit een beetje klopt zit ik hooguit op 1 op 8, terwijl er 1 op 14 in de boekjes staat. Zou dit normaal zijn ?
Dezelfde ervaring had ik met de Fiat-variant van dit model. In 2007 met een nagenoeg nieuwe Scudo 2.0 JTD (=Hdi) naar Le Mans gereden voor de 24 uur. Na zo’n 700 kilometer moest er 70 liter diesel bij, heel ver leeg dus. Het verbruik viel me tegen, maar wellicht is het in combinatie met de nieuwheid en daalt het verbruik gedurende de tijd?
Saxo 1.1i 538, 2-1999 - - http://www.driving-fun.com
Nee, ik heb de 120 pk versie, wat ik begrepen heb is deze op het filter na hetzelfde.
Na 2 tankbeurten blijk nu dat de auto 1 op 9 a 10 doet, ipv 1 op 14 gemiddeld volgens de fabriek.
Gisteren bij de dealer info ingewonnen, de specialist daar vertelde dat de 1 op 14 absoluut geen reele waarde is en dat ikrekening moest houden met 1 op 12,5.
even een update,
20.000 km nu,verbruik is altijd 1 op 10, zelfs afgelopen weekend, lege auto, harde banden,snelweg naar Maastricht continu 120 op de cruisecontrol in zn 6 , en nog 1 op 9,8 ( volgens boekje 1 op 15)
Wie heeft er ook een 2.0 hdi met 120 pk met zo,n verbruik ?
Hallo,
Ik heb een Fiat Scudo (= Citroen Jumpy) personen versie omgebouwd naar lichte vracht: dus de lage lange versie, leegewicht ongeveer 1900kg met een 2.0 HDI van 120pk, km-stand ongeveer 9000km.
Ik ben net terug van skivakantie, goed geladen maar zonder dakkoffer, en volgens de boordcomputer had de wagen een gemiddeld verbruik van 7.2l/100km op een afstand van ongeveer 1600km. Ik heb wel héél rustig gereden: zo veel mogelijk op cruise control met ingestelde snelheid 111km/h (af en toe wel moeten pieken naar 135km/h). Van die 1600km was er ongeveer 1200km autosnelweg.
In dit gemiddelde zit de col naar het bergdorp niet inbegrepen: voor de col was het 7.2l, na de steile col was dat al opgelopen naar 7.5l.
Ik moet het wel eens narekenen op basis van de getankte hoeveelheden…
Thuis doen we vaak korte afstanden en dan ligt het verbruik al snel op 8.3 tot 8.5 l/100km. Ik heb wel de indruk dat het verbuik al een heel stuk lager is dan de eerste duizenden kilometers.
Alleszins: heel tevreden van de wagen !
Hopelijk heb je wat aan deze info.
Mvg,
Pj.
Kijk daar heb ik idd wat aan, bedankt PJ.
Een 2.0 hdi 120 met een verbruik tussen de 8.5 ( 1 op 11.8 ) tot 7.2 ( 1 op 13.9) en wrs kan dat verbruik nog verbeteren.
Dat sterkt me in de overtuiging dat dat mijn blokje gewoon niet in orde is.
Al moet ik zeggen dat ik vaker hoor dat een boordcomputer gemiddeld 10 % te weinig aangeeft.
Maar goed ondertussen heb ik de pech dienst ook al nodig gehad omdat het ding in de kou helemaal niet startte en die storingen blijken ook nog eens niet opgeslagen te worden door de boordcomputer.
Verder is de auto voor problemen met de deurvangers, het raammeganisme, binnenverlichting, sporing, trekhaak, radio, gordels, opbervak, en klapperende schuifdeuren terug geweest, maar ach mn eend heeft ook wel eens wat.
Hallo,
Ik heb het bovenstaande verbruik even nagerekend obv. de getankte hoeveelheden en dan kom ik 0.1 à 0.2 l/100km boven het gemiddelde van de boordcomputer.
Verder heb ik eens wat zitten proberen op de ritten naar het werk (ca. 40km autosnelweg), telkens volledig op cruise control maar wel met Continental winterbanden die volgens testen 10% meerverbruik geven:
- ingesteld op 111km/h: 6.8l/100km
- ingesteld op 116km/h: 7.8l/100km
Deze waarden zijn enkel op de autosnelweg (na de oprit het gemiddelde gereset) en dus voor slechts 40km: er zit bijgevolg een grote foutenmarge op. Het geeft wel een idee hoe groot het verschil in verbruik is voor slechts 5km/h verschil.
Mvg,
Pj.
2013,
de jumpy heeft nu 95000 gedaan, niet veel natuurlijk in 5 jaar.
Het verbruik bleef hoog (< 10) tot ong 80K km, maar nu rij ik gemiddeld 1 op 11 of zelfs iets zuiniger.
Maar de Jumpy gaat weg.
Afgelopen vijf jaar kende hij wel redelijk problemen,
hoog verbruik, haperende electronica, ramen, stabilisatorstang, wieldraagarm, lekker oliekoeler, spontaan afgebroken EGR klep ( en dan sta je stil) klapperende sloten, slecht schakelen, en vorige week een stukgedraaid vliegwiel met koppeling pff
Ik vind het veel.
Kijken of de volgende ( is in bestelling ) het beter doet
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
De Jumpy 2 Liter HDI 140pk 320 nm. 6 bak.
Ik heb ook eens gekeken wat hij verbruikt.
Momenteel in Portugal bij normaal gebruik
ging er 70 liter in na 950 km. Dus 1 op 13.5.
Maar met de caravan 7.5/2.5 meter er achter
dan wordt het weer een ander verhaal.
Rijdend in 5 vlakke weg gunstige wind 90 km p u. 1 op 9.
Dan draait de motor precies 2250 toeren.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
norbert. ik heb een beetje het idee dat je een raly rijd. wat het verbruik en betrouwbaarheid niet ten gunste is. en bij 120km,p.uur loopt geen een auto zuinig. 100km,p.uur is de max. enig idee hoeveel weerstand extra je hebt als je 120 rijd ipv 100.
Het verbruik van de nieuwe lijkt iets beter dan de oude, de motor loopt ook heel anders, de schakelindicator zorgt ervoor dat ik nu met 60km/u al in zn 6 ! zit, maar met voorzichtig rijden kom ik aan 1 op elf.
Ik ga kijken of ik met deze de waarden van pj.punchy wel kan halen.
Gister tikte de teller de eerste 2000 km voorbij, trots tikte ik op de teller, “kijk 2000 ” liet ik mn vriendin zien.
Na een stukje snelweg en rondweg Groningen de snelweg weer op en ik geef gas.
De motor geeft een pas enorme klappen en valt gewoon stil !
Later loopt de motor wel weer.
Ik moet zeggen dat ik er redelijk de pest in heb, het vertrouwen is weer even helemaal weg.
@ Beremans,
ik denk dat je gelijk heb 120 kan de auto wrs niet aan, ik denk dat men de boel beter kan begrenzen.
Sorry, ik gebruik dit draadje alleen maar om te klagen, en dat moest maar niet op een citroen forum
-Mijn eerste Jumpy I ( 1jaar oud gekocht) was probleemloos.
-De volgende (NIEUW typ I) was binnen 5 minuten en 2! kilometer al stuk, het stuur blokkeerde doordat het plastic van de stuurbeding tussen het draaimechanisme kwam.
-Daarna een nieuwe Type II ( de hiervoor besproken) stond binnen een maand al stil en moet de garage erbij om me te helpen met startproblemen.
Nu deze laatste, splinter nieuw, houd er met 2k km zomaar mee op.
Tuurlijk, het zal wel aan mij liggen, of is het gewoon domme pech en moet ik niet zo snel van slag zijn ( als citroenrijder kan ik best relativeren vind ik zelf)
Maar mijn volgende pech komt vast niet meer uit Frankrijk ...
Nogmaals excuses hoor, maar ik moet mijn frustratie wel even kwijt.