De meeste Xantia van rond de 10 jaar oud hebben inderdaad doffe achterlichten, mijn Xantia heeft daar (nog) geen last van. Of de lichten zijn al een keer vervangen, of ze hebben geen wasstraten in Zuid-West Frankrijk, waar deze auto tot 2002 heeft rondgereden
Ik was mijn auto altijd in zo een wasbox, goedkoper dan de wasstraat en een beter resultaat zonder beschadigingen.
Kortom, Xantia´s die jarenlang door een wasstraat zijn gehaald, zijn makkelijk herkenbaar, vooral de rode, blauwe en witte niet metallic kleuren hebben last van wasstraat `slijtage`.
Doffe achterlichen zijn een APK afkeur, maar vaak tijdelijk even op te knappen door er een oliedoekje overheen te halen.
Siliconenspray zou ook goed moeten helpen, dat is beter voor het kunststof dan olie, alleen opassen dat je het niet op je handen krijgt en dan gaat sturen. Op XC stond ook nog iets met een verfbrander/fohn :
Ga ik eens proberen. Ik ben nog niet zo ingevoerd in dit forum, eh ... wat is XC?
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Er is maar 1 goede oplossing voor doffe achterlichten: vervangen. Je krijgt ze nooit meer mooi zelfs niet met brander.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
M&M schreef:Gelijk Type II lichten monteren , staat een stuk frisser
bah neej, als ik een Type II Xant zou hebben zou dat het eerste zijn wat eraf ging. Ik vind dat wit van die lichten veel te opvallend.
Ik vind dat je auto’s zo origineel mogelijk moet houden.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ikke: lichte kleur > lichte achterlichten, donkere kleu > donkere achterlichten
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Hey allemaal,
De achterklep van mijn Xantia had dus ook het bekende probleem van de verweerde achterklep…zoals eerder vermeld.
Nu heb ik m laten spuiten door een kennis die bij een schadebedrijf werkt, voor 230 euri de klep plus het rechter-achterportier gespoten (ivm parkeer-kras)....Nu weer bling bling achterklepje…
Op een haar na wel de xantia plat gereden van de week door een niet oplettende trucker…zie ander draadje…
Groetjes, Bart
Alleen een Citroen rijdt als een Citroen
zandvoorta schreef:Ikke: lichte kleur > lichte achterlichten, donkere kleu > donkere achterlichten
ikke ook
Probleem met die verweerde achterklep was meen ik de lak die niet zo erg goed wil houden op het kunstof…
Mijn eerste Xantia, een Rouge Furio, was ook niet meer zo vuurrood op de klep.
Gelukkig een makkelijke kleur, dus na de wasstraat ging ik er met zo’n rode kleurpoets overheen, en dan in de was… Dan bleef het weer ee aardige tijd heel netjes…
Het komt niet door de wasstraat volgens mij, want m’n Antraciet Metallic Xantia had er eigenlijk geen last van.. Beide gingen door de wasstraat en beide waren 8 jaar oud toen ze weggingen…
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
jpiek schreef:Het komt niet door de wasstraat volgens mij, want m’n Antraciet Metallic Xantia had er eigenlijk geen last van.. Beide gingen door de wasstraat en beide waren 8 jaar oud toen ze weggingen…
metallic lakken hebben nog een extra blanke laklaag waardoor deze minder vatbaar zijn voor invloeden (wasstraat) van buitenaf. Het zijn inderdaad bijna altijd de niet-metallic lakken die snel verweren (vooral rood)
Ideaal dus, metallic lak…. Tot je een klein krasje ofzo wilt weg (laten) werken… Met gewone lak kun je dat zelf nog wel, maar met metallic lak ?!?
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Phritz schreef:jpiek schreef:Het komt niet door de wasstraat volgens mij, want m’n Antraciet Metallic Xantia had er eigenlijk geen last van.. Beide gingen door de wasstraat en beide waren 8 jaar oud toen ze weggingen…
metallic lakken hebben nog een extra blanke laklaag waardoor deze minder vatbaar zijn voor invloeden (wasstraat) van buitenaf. Het zijn inderdaad bijna altijd de niet-metallic lakken die snel verweren (vooral rood)
Mijn blauwe metallic lak was ook netzo goed helemaal verweerd en dof!
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Als de oorzaak idd. het slecht houden van de lak op de kunstof klep is, zal het meer het soort gebruikte lak zijn qua grondstoffen, en niet de kleur of dat het metallic lak is of niet…
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG