xm raammechanisme
bij mijn XM zit een stekker met ongeveer 9 pennetjes en de eenvoudige stekker heeft er twee. Dat kan je dus niet uitwisselen.
Ik heb inderdaad interesse in dat verhaal van zelf het kabeltje vervangen.
Bestaat daar informatie over?
Lid worden van de XM club en de oude AE’s er op naslaan of kijk op :
http://autos.groups.yahoo.com/group/XMNL/files/
F
raammechanisme
door de wetenswaardigheden van jullie te lezen ben ik begonnen het raammechanisme te maken. De eerste les, de kabel moet je kopen bij een motorfiets winkel, een motorfiets heeft nl. dezelfde dikte. Ee kabel van een fiets is te dun.
De montage in het mechaniek duurt een uurtje of….. Dat is en kwestie van geluk. Het meten van de lengte moet proefondervinderlijk want de oude kabel is voordat hij brak uitgerekt.
Met € 4,00 voor het kabeltje + een tonnetje is de klus gelukt. De offerte van de garage van € 550,—heb ik dus maar terzijde geschoven.
Re: raammechanisme
leo greiner schreef:De offerte van de garage van € 550,—heb ik dus maar terzijde geschoven.
je hebt hem niet aangeboden het voor de helft voor hem te doen ?
geblokkeerd raam
bij deze heb ik een vraag over een 2 serie raammechanisme. ik deed mijn raam naar benden en sindsdien is dat geblokkeerd. dus het gaat niet meer open of dicht. heb het deurpanneel al weggehaald en gekeken of de kabels stuk waren of motor doorgebrand is maar dat bleek niet het geval te zijn dus vandaar de vraag wat de oorzaak kan zijn.
grtjs werner
Hoi Werner,
Ik heb het ook een paar keer gehad. Het kan heel goed zijn dat er een kabel geknapt is en om het “opwindwiel"is vastgeslagen. Bij teveel weerstand houdt het motortje op met draaien (het zelfde als wanneer je raam helemaal open of dicht is). Als je op deze site een zoekopdracht naar een raammechanisme doet, kun je op een gegeven moment dokumentatie van een duitse citröensite halen met daarbij ook duidelijke foto’s. Mocht je kabeltje stuk zijn, gewoon bij de fietsenmaker een RVS-remkabeltje van 1,5 mm. kopen en repareren maar! Is goed te doen. Is het mechanisme nog heel, dan kom je bij o.a. stroomvoorziening uit.
Succes, groeten Manus.
Als je motor niet zoemt of loopt is je schakelaar stuk Ik heb zelf nu de schakelaar stuk (geen gezoem). Had ook een keer wel gezoem maar geen raam dicht, en toen was mn kabel van de motor gelopen.
Ouwe mopperkont
Bedankt voor jullie reacties,
Heb wel wat moeten zoeken naar een site met duidelijke instructies en foto’s nu nog zien of het ga lukken…het is wel niet zo makkelijk als sommigen zeggen,indien je het echt goed wil herstellen…
Wie bedenkt in hemelsnaam zoiets??!!
groeten,Werner
Hallo Werner,
Je hebt gelijk, wie verzint er nou zoiets. Dat vraag ik me wel vaker af bij de XM, Een rare auto voor rare mensen.
Ik heb niet het hele draadje gelezen, dus misschien weet je het al, maar als je een gewone aansluiting hebt (klein stekkertje) kun je een S1 raammechanisme gebruiken in je S2. Die kun je voor een paar tientjes op de sloop halen.
Als je zo onfortuinlijk bent dat je het S2 raammechanisme LV hebt met de grote stekker-aansluiting dan heb je een probleem omdat deze moeilijker te krijgen zijn tweedehands. Nieuw zijn ze ontzettend duur, iets van 500 euro p.st. Volgens mij zitten deze mechanismen op s2 met one-touch raambediening.
Mijn vorige XM had zo’n one-touch 9-polig raammechanisme waarvan de kabel brak. Ik heb toen geprobeerd om hem zelf te repareren met een kabel vanb de fietsenmaker. Is gelukt, maar bleeft maar 3 weken goed werken. De behuizing van het kunsttof wiel en het wiel zelf waren nl zozeer beschadigd door de eerste breuk dat de nieuwe kabel niet meer goed bleef zitten. Dat betekende dus alsnog een nieuw raammechanisme voor mij. Ik denk dus dat repareren alleen werkt als alle onderdelen nog in goede staat zijn.
Weet iemand of het mogelijk is om een 2-polig raammechanisme te gebruiken op de plek van een 9-polig raammechanisme? Uiteraard heb je dan een andere stekker nodig, maar met wat eenvoudige aanpassingen moet dit toch te realiseren zijn. Iemand gedachten?
Inbouwen van een raammechanisme is trouwens goed te doen.
Groet en succes!
Michiel
Wernie schreef:Bedankt voor jullie reacties,
Heb wel wat moeten zoeken naar een site met duidelijke instructies en foto’s nu nog zien of het ga lukken…het is wel niet zo makkelijk als sommigen zeggen,indien je het echt goed wil herstellen…
Wie bedenkt in hemelsnaam zoiets??!!
groeten,Werner
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
mcwezel schreef:Je hebt gelijk, wie verzint er nou zoiets. Dat vraag ik me wel vaker af bij de XM, Een rare auto voor rare mensen.
één tip, zet je XM te koop en maak dat je weg komt
Mark Nijenhuis schreef:mcwezel schreef:Je hebt gelijk, wie verzint er nou zoiets. Dat vraag ik me wel vaker af bij de XM, Een rare auto voor rare mensen.
één tip, zet je XM te koop en maak dat je weg komt
Maar Mark, het is juist bedoeld als een groot compliment voor de XM rijder! Nonconfromistisch en onafhankelijk!.
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
mcwezel schreef:Mark Nijenhuis schreef:mcwezel schreef:Je hebt gelijk, wie verzint er nou zoiets. Dat vraag ik me wel vaker af bij de XM, Een rare auto voor rare mensen.
één tip, zet je XM te koop en maak dat je weg komt
Maar Mark, het is juist bedoeld als een groot compliment voor de XM rijder! Nonconfromistisch en onafhankelijk!.
Dat heb ik in die bewoording er niet uit op kunnen maken.
Maar nu geef ik je helemaal gelijk