Zag een Duidsland een xantia hdi activa tekoop staan. Dat lijkt me wel wat, de bx turbo diesel wil ik gaan vervangen. Maar zon activa hoe rijdt dat? Ik lees in test verslagen dat het nogal hard geveerd is.
Dat is niet wat ik zoek, kocht ik wel een golf Maar heeft iemand daar ervaring mee?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Een activa is niet keihard geveerd, als je een Citroen zoekt van deze tijd die wat zachter is, kan je beter niet kijken voor een activa…
Die is wat stugjes, maar zeker geen roestende duitser….
Kijk dan gewoon voor een normale Xantia 2.0 ov een V6 zonder activa.
Die veren best lekker.
Als Activa HDi rijder even wat advies:
* De Activa HDi is tamelijk hard geveerd voor een Citroën en zelfs voor een Activa. Mijn broer rijdt rond met een type2 V6 Activa en die is toch wat zachter. Bij een Activa heb je ook vanwege het zeer uitgebreide veersysteem een langere ‘opstart-tijd’. Je moet eigenlijk al best wat kilometers rijden voordat de auto zachter wordt en lekkerder aanvoelt.
Als je ouderwets comfort zoekt is een Exclusive HDi met hydractive2 een betere oplossing. Wil je genieten van een ongeëvenaarde wegligging, dan is een Activa de enige juiste keuze.
Mocht je een HDi in Duitsland zoeken, dan kan het aan te raden zijn om een later type (2000 / 2001) te nemen. Die wagens hebben een ander verwarmingssysteem (‘Zusatzheizung’) dat eenvoudig is op te waarderen tot een standkachel. Mocht je eentje met ‘Winterpakket’ (o.m. koplampsproeiers + verwarmde zittingen) ontdekken, dan is dat verwarmingssysteem zeker aanwezig, ook in eerdere bouwjaren.
Hou er rekening mee dat er weinig Activa-specifieke kennis is bij specialisten en dealers zodat zelf actief nadenken over problemen met de vering noodzakelijk is. Jammer is daarbij dat b.v. de Haynes het veersysteem niet behandelt.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn ervaring met een Adtiva V6 is dat ze tamelijk hard geveerd zijn, maar het is wel goed voelbaar dat het toch hydropneumatisch is, oftewel de veerweg voelt zoals het hoort te voelen (ipv dat weeig makende conventionele spul). De opmerkingen over evt problemen met het activa systeem zou ik wel ter harte nemen. Het zijn niet veel garages die er iets vanaf weten… overleg met andere eigenaren lijkt mij.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Bedankt voor de reactie, die info zocht ik inderdaad.
Het is een duitse activa hdi uit 2000, met 2 ton op de teller,zwart mettalic, ze vragen 3750 das niet veel denk ik, alleen de BPM bij invoer is een ramp.
Gaat dus wel weer wat kosten.
Complexe auto dus, dat is ook de reden dat ik twijfel, ik heb al genoeg citroens met mogelijke problemen. Ik zoek dus een een beetje betrouwbare diesel. Echter het activa spreekt wel aan en best wat gewend, en heb sleutel ruimte.
Is zon HDI altijd een 110 pk versie? Is ie ook geleverd als 2.2?
En is er zelf eigenlijk aan te sleutelen? En weet jji of die dingen betrouwbaar zijn?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
M&M schreef:2.2 HDi bestaat niet icm de Xantia .
Is er ooit een Xantia HDi automaat geweest?
zoja: hing die automaat dan aan een tweeliter?
rb schreef:Als Activa HDi rijder even wat advies:
Als je ouderwets comfort zoekt is een Exclusive HDi met hydractive2 een betere oplossing.
Ah….dus de nieuwe HDI Exclusive van Renz heeft hydractive-II ??
Wat wil dat zeggen dan ?
Hij heeft er wel (vlak naast de stuurkolom) een knop op zitten voor de sportstand.
Wij (Renz en ik) weten daar nog weinig vanaf….dus schijn mij eens bij a.u.b.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn Xantia was betrouwbaar op het saaie af…. uitermate on-citroen-ig. De activa’s weet ik niet behalve dat een vriend van mij dus een 97’er V6 heeft met 205k km gekocht en hij rijdt zo;n 50k km per jaar, en tot nu toe eigenlijk alleen de beurten aan onderhoud na de eerste 30k km ofzo (en die keer dat ie hem tegen een boom heeft gezet a 6500 euro aan reparaties, maar dat was zijn eigen schuld want ook activas kunnen uit de bocht vliegen als je heel hard je best doet).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
heb net ff de BPM uitgerkend op internet, maar dat is wel ff schrikken, dat is gewoon 2500 euro ongveer. Ga ik uit van een nieuw prijs van 30000. Want de HDI activa is hier volgens de boeken niet verkocht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Volgens de folder meen ik kon je geen diesel + hydractieve krijgen. Die (diesels) werden in eerste instantie alleen als HP geleverd.
Hydro pneumatisch: 1.6, 1.8 (alle versies) , 1.9 d , 1.9 td
Hydractief II: 2.0 (alle versies), V6 automaat
Activa: Turbo C.T., V6
In het buitenland kon je ook een HDI activa krijgen. Of een 2.0 HDI 110 pk ook hydractief is weet ik niet.
Een hydractieve Xantia is dacht ik altijd een Hydractief II, een XM type I is hydractief I, een XM type II en III is Hydractief II, een C5 is hydractief III en een C6 ook.
Heb de xantia niet kunnen vinden, zag wel mijn voormalige bx gti. Doet ie het nog goed? Was echt een fijne auto. Rij nu zelf in de cx gti.
Maar de bx tzd turbo wil ik weg doen, heb je volgens mij toen ook gezien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
De BX maakt het goed en de airco is relaxed.
Gemiddeld verbruik bijna 1 op 11. Hij verbruikt momenteel wel olie, misschien komt dat omdat ik er in tegen stelling tot jij wel lange afstanden mee rijdt (km stand is nu al 120.000 +). Voordat ik binnenkort op vakantie ga dus even laten vullen.
De bollen zijn pas nog gecheked @ chyparse, iets bijgevuld voor de voorbollen en de LHM olie ververst.
De uitlaatophanging is afgeknapt, maar das bij bijna iedere bx dus. Boven de 130 trilt hij iets, en dat wil ik binnenkort ook laten repareren/checken.
Verder gewoon een tevreden rijder!
easternnl schreef:Volgens de folder meen ik kon je geen diesel + hydractieve krijgen. Die (diesels) werden in eerste instantie alleen als HP geleverd.
Hydro pneumatisch: 1.6, 1.8 (alle versies) , 1.9 d , 1.9 td
Hydractief II: 2.0 (alle versies), V6 automaat
Activa: Turbo C.T., V6In het buitenland kon je ook een HDI activa krijgen. Of een 2.0 HDI 110 pk ook hydractief is weet ik niet.
Een hydractieve Xantia is dacht ik altijd een Hydractief II, een XM type I is hydractief I, een XM type II en III is Hydractief II, een C5 is hydractief III en een C6 ook.
In het buitenland zijn er diverse dieseluitvoeringen met HA2 geleverd, ook in de Type1.
verkuilm: ik heb je een PB gezonden.