Hallo heren technici (en dames?),
Vanmiddag werd ik onaangenaam verrast door een lege accu van mijn BX16V.
De afgelopen dagen niets van gemerkt en ook het laadstroomlampje heeft niet gebrandt.
Nu was de accu helemaal leeg van het starten toen ik in Lauwersoog gestrand ben en het heeft enkele dagen geduurd voordat ik de accu kon opladen. Daarna geen enkel probleem tot vanmiddag. De afgelopen dagen heb ik enkele korte ritjes gemaakt.
Het kijkvenstertje van de accu was wit, dat volgens de accu erop duidde dat de accu opgeladen moest worden. Met startkabels sloeg mijn BX16V meteen aan en bleef ook lopen. Daarna even snel de accu laten testen en deze bleek in orde te zijn. Wat wel opviel is dat de dynamo slecht 13,5V levert, wat mijn inziens te weinig is bij een lege accu.
Vandaag enkele honderden kilometers gereden en de BX blijft het gewoon doen.
Zit het probleem zich nu in de accu of in de dynamo of zit er ergens anders nog een probleem? (lekstroom?)
Eric Vertogen (BX rijden blijft een avontuur)
Citroën BX16V (on the move)
Citroën Acadiane (geschorst)
Citroën Ami6 (geschorst)
http://www.citroworld.tk
13,5 Volt is wel voldoende hoor! De spanning moet ook niet te hoog zijn. De laadstroomindicator gaat branden als je dynamo niet goed werkt, en dus niet als je accu leeg is. Volgens mij moet je het probleem niet in je dynamo zoeken maar in eerste instantie in je accu (of heb je ergens een lekstroompje?)
Enne, wel je licht uitzetten voordat je uitstapt he!!
voge schreef:13,5 Volt is wel voldoende hoor! De spanning moet ook niet te hoog zijn. De laadstroomindicator gaat branden als je dynamo niet goed werkt, en dus niet als je accu leeg is. Volgens mij moet je het probleem niet in je dynamo zoeken maar in eerste instantie in je accu (of heb je ergens een lekstroompje?)
Enne, wel je licht uitzetten voordat je uitstapt he!!
13,5V is aan de lage kant en kan op zeer korte stukjes rijden met licht aan, ruitenwisser aan en blower vol aan te weinig zijn om de accu in goede conditie te houden.
Overigens zag ik net, nu het donker is, dat het laadstroomlampje op het dashboard heel erg zwakjes oplicht. Dit is overdag dus niet te zien. Het blijft mij verbazen hoe slecht afleesbaar zo’n Jaeger-dashboard is.
Als je (multi) V-riem niet slipt dan zijn waarschijnlijk de koolborstels van de spanningsregelaar op de dynamo versleten. Zwarte blokje op dynamo. Als de loopvlakken niet te veel groeven hebben alleen dat blokje vervangen kost plm.15 euro. Wel accukabel losmaken!
Ik heb dit ook gehad en er was voldoende laadspanning, dus heb ik de accu vervangen. Bleken later toch de koolborstels te zijn. Speelde bij mij bij plm.250dkm.
Eventueel kunnen het ook slechte contacten zijn.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Begrijpen doe ik het niet meer, maar ik heb zojuist de laadstroom gemeten.
Allereerst gewoon op de accu gemeten met stilstaande motor en na een nachtje stilstaan. Dit was 12,6V, dus voldoende lijkt me. Daarna de motor gestart en alle stroomverbuikers aangezet (radio, blower vol open, ruitenwisser op hoogste stand, achterruitverwarming en groot licht). Daarna wederom gemeten en ik meette 13,8V.
Met geen stroomverbuikers aan, steeg dit nog tot 14,2V. Meer of minder toeren bracht in beide gevallen geen verandering in het voltage.
Zowel bij de accu als rechtstreeks op de dynamo is het voltage hetzelfde.
Waar zou nu het probleem zitten van een lege accu?
accu zelf defect? of spanningswisselaar vd dynamo geeft een lekstroom waardoor de accu leeggetrokken wordt maar wel bijlaadt als de motor loopt (waardoor je dus niet de dynamo gaat verdenken)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Zojuist lekstroom gemeten met het lampje van 5 Watt. Dit lampje gaat branden als ik het lampje tussen de massa-kabel en de -aansluiting op de accu houdt.
Daarna heb ik met de zojuist bij de Karwei gekochte multimeter het ampere gemeten. Als ik de meter goed aflees, meet ik 12,6 mA. De meter kan maximaal 200 mA meten.
Wil dit nu zeggen dat er geen lekstroom is?
Eric Vertogen schreef:Zojuist lekstroom gemeten met het lampje van 5 Watt. Dit lampje gaat branden als ik het lampje tussen de massa-kabel en de -aansluiting op de accu houdt.
Daarna heb ik met de zojuist bij de Karwei gekochte multimeter het ampere gemeten. Als ik de meter goed aflees, meet ik 12,6 mA. De meter kan maximaal 200 mA meten.
Wil dit nu zeggen dat er geen lekstroom is?
Meestal zit er ook nog een 10A meet gedeelte op zo’n meter (zitten doorgaans 3 stekkerplugjes aan de rechterkant van zo’n meter).
(bovenste stekkerplugje is voor ongezekerd 10 ampere te meten, middelste is om spanning, weerstand, stroom (gezekerd tot 200mA) te meten, onderste plugje is ground. spreekt allemaal nogal voor zich).
Maareh, 12.6mA is wel bijzonder weinig. een ledje gebruikt al 2x zoveel als dat. heb je je radio, plip, etc. losgekoppeld ofzo?
In een bericht met de datum 7-7-2005 5:43:04 West-Europa (zomertijd),
schrijft .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken):
> JE kan er een lampje van 5 Watt tussenzetten. Die zal zeker iets moeten
> gaan gloeien bij een dergelijke lekstroom. Of je komt ff langs in Den
> Bosch.. Ik heb nog wel een meter die stroom kan meten
>
> Gr,
> Marten
>
Zojuist gemeten met het lampje van 5 Watt. Dit lampje gaat branden als ik het
lampje tussen de massa-kabel en de -aansluiting op de accu houdt.
Daarna heb ik met de zojuist bij de Karwei gekochte multimeter het ampere
gemeten. Als ik de meter goed aflees, meet ik 12,6 mA. De meter kan maximaal 200
mA meten.
Wil dit nu zeggen dat er geen lekstroom is?
—————
Als je het exact wilt meten.
Sluit dat lampje van 5 Watt aan zoals je al had gedaan en meet de spanning over het lampje. Je kan dan met de wet van ohm precies uitrekenen hoe hoog de weerstand is in de rest van het circuit. Mail je bevindingen, dan kan ik het je ook wel voorrekenen.
Grofweg moet je rekenen op een lekstroom van max 0.5 Amp als het lampje voluit brandt. Megoed… de lekstroom zonder lampje is natuurlijk een stuk hoger omdat het lampje de weerstand van je lekcircuit aardig verhoogt.
Ik denk niet dat de uitlezing van die multimeter klopt als ik het zo hoor. Volgens mij is het echt een stuk hoger. Meet nog eens het voltage over het lampje zoals boven beschreven en mail dat eens.
En ga zekeringen eruit trekken totdat je ziet dat het lampje uitgaat of veel zachter gaat branden.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het lampje niet op volle sterkte brand kan je niets zeggen over de weerstand van het lampje. Je mag P-VxI alleen toepassen op een 12 volt situatie.
Die zogenaamde lekstroom kan ook veroorzaakt worden door het geheugen van de radio, klokjes enz.
Een halve amp is echter vrij fors.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Als het lampje niet op volle sterkte brand kan je niets zeggen over de weerstand van het lampje. Je mag P-VxI alleen toepassen op een 12 volt situatie.
Die zogenaamde lekstroom kan ook veroorzaakt worden door het geheugen van de radio, klokjes enz.
Een halve amp is echter vrij fors.
Als je het voltage over het lampje meet, weet je ook wat de ohmse weerstand is in de rest van het circuit. 12 V gedeeld door die weerstand levert weer de lekstroom op zonder lampje.
Mits die lekweerstand niet afhankelijk is van de spanning.
Gr,
Marten
Het probleem is opgelost!
Het lampje in de kofferbak bleek de oorzaak te zijn. Eigenlijk iets heel simpels: de schakelaar voor het aan- en uitzetten was uitelkaar gevallen waardoor de lange pin met schakelaar achter het zijpaneel verdwenen was. Hier kon ie dus sluiting veroorzaken, maar ook het lampje constant laten branden.
Eric Vertogen schreef:Het probleem is opgelost!
Het lampje in de kofferbak bleek de oorzaak te zijn. Eigenlijk iets heel simpels: de schakelaar voor het aan- en uitzetten was uitelkaar gevallen waardoor de lange pin met schakelaar achter het zijpaneel verdwenen was. Hier kon ie dus sluiting veroorzaken, maar ook het lampje constant laten branden.
zoiets sufs, dat vind je ook niet zo snel nee
Nouja beter dat het geen dure reparatie is geworden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
beter dat je het gevonden hebt. ik heb mijn kofferbak erlichting er gewoon uitgehaald. dat ding valt altijd uit elkaar. erg onhandig in elkaar gezet helaas.
ik heb zoiets lulligs gehad met mijn dashboardkastje. er was een pinnetje afgebroken van het scharnier, en als ik mijn kastje dichtdeed drukte ie net niet de schakelaar in. heb er ook een week naar gezocht…...elke ochtend net wel of net niet starten…..een paar kilometer rijden, en kon blijven starten.
dan ga je naar je werk, niets aan de hand. wil je s’avonds weg, sta je weer.
das pas lullig
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap